schokbreker afstellen

02 juni 2015 12:12 #21 door dropken
Beantwoord door dropken in topic schokbreker afstellen
Wat ik zo begrijp heeft de hoofdredacteur een verslag gemaakt voor in de volgende transalper.
komt mooi uit want ik moest deze mooie dag helaas missen, en ik begrijp dat veel deelnemers nu druk aan het sleutelen zijn omdat ze nuttige info hebben gekregen waar ze mee aan het werk gaan.
was in ieder geval goed initiatief en mag wel vaker iets in deze trant worden georganiseerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2015 19:33 #22 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic schokbreker afstellen
Na veel vraagtekens boven mijn hoofd, is het toch geluk, of zoiets.
Ik heb de veer geheel moeten in draaien ( einde schroefdraad). De veer blijft wel ruim binnen het max dat je mag indraaien. Kom ik nog net niet aan die 10% veervoorspanning. Ipv 1,87 cm zit ik nu op 2,2cm bij de 30% zit ik op 6,5 cm ipv 5,61.
Nu is dit geen originele schokbreker denk ik. Heeft andere kleuren dan de pd10 van mijn vriendin.
Die van haar is geheel zwart en die van mij gele veer en rode demper bescherming.( foto eerder bericht).

Heeft de demper zijn beste tijd gehad of is de veer veel te licht?

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2015 19:57 #23 door PimW
Beantwoord door PimW in topic schokbreker afstellen
Wat en hoe meet je die 10% en 30% precies?

Als ik het goed begrijp gaat die 10% over free sag: de mate waarin de motor in de vering zakt bij enkel het eigen gewicht. Als je je afstelling niet haalt moet je denken aan een zwaardere veer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2015 21:07 #24 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic schokbreker afstellen
PimW
Volgens Tractive is het 10 en 30% veervoorspanning van de veerweg.
Deze is volgens Haynes 187mm.
Dus respectievelijk 1,87 en 5,61 cm.
Zoek een vastpunt recht boven de achteras. Meet de afstand tussen achteras en vastpunt als de demper volledig ontlast is. Dan de motor op eigen gewicht en meet weer van de achteras naar het vastpunt. Dit stukje inveren zou 10% moeten zijn. Dan belast met berijder zou 30% moeten zijn.
Zo heb ik het begrepen. (toch?)?

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2015 22:48 #25 door Eric Goes
Beantwoord door Eric Goes in topic schokbreker afstellen
@Sandor. Op mijn XL 600 V 1995 zit een standaard zwarte veer. Ik heb exact dezelfde waarden als jij gemeten. Ook ik heb de veer tot einde schroefdraad in gedraaid. Heb jij er al mee gereden en is het verschil merkbaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2015 23:05 #26 door kees
Beantwoord door kees in topic schokbreker afstellen

Als ik het goed begrijp gaat die 10% over free sag: de mate waarin de motor in de vering zakt bij enkel het eigen gewicht. Als je je afstelling niet haalt moet je denken aan een zwaardere veer.


Klopt

Volgens Tractive is het 10 en 30% veervoorspanning van de veerweg.
Deze is volgens Haynes 187mm.
Dus respectievelijk 1,87 en 5,61 cm.
Zoek een vastpunt recht boven de achteras. Meet de afstand tussen achteras en vastpunt als de demper volledig ontlast is. Dan de motor op eigen gewicht en meet weer van de achteras naar het vastpunt. Dit stukje inveren zou 10% moeten zijn. Dan belast met berijder zou 30% moeten zijn.
Zo heb ik het begrepen. (toch?)


Klopt.


Wat Pim zegt: Stel die 10% in (doorzak onder motorgewicht). Daarna doorhang (laten) meten met jou als berijder, inclusief pak en helm, erop. Als de doorzak dan ruim meer dan die 30% is, is een zwaardere veer wenselijk.

Andersom kan natuurlijk ook, is de doorzak incl. berijder ruim MINDER dan die 30%, is een lichtere veer wenselijk.

NB: ditzelfde geldt voor de voorvering. Wat die percentages dan zijn weet ik niet, maar het afstellen van één van de systemen (voor dan wel achter) heeft direct invloed op de ander. Het is zinloos enkel één systeem aan te pakken.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2015 23:49 #27 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic schokbreker afstellen

Staat je netjes. Dat was onze voorzitter  :-*


Pas op jij hè met je voorzitter  :o  >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2015 23:53 #28 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic schokbreker afstellen

PimW
Volgens Tractive is het 10 en 30% veervoorspanning van de veerweg.
Deze is volgens Haynes 187mm.
Dus respectievelijk 1,87 en 5,61 cm.
Zoek een vastpunt recht boven de achteras. Meet de afstand tussen achteras en vast punt als de demper volledig ontlast is. Dan de motor op eigen gewicht en meet weer van de achteras naar het vast punt. Dit stukje inveren zou 10% moeten zijn. Dan belast met berijder zou 30% moeten zijn.
Zo heb ik het begrepen. (toch?)?


Klopt helemaal, maar let op het zijn algemene richtwaarden. Bij WP hanteren ze iets andere percentages (ruimere). In de komende Transalper meer nieuws.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2015 01:07 - 03 juni 2015 01:13 #29 door PimW
Beantwoord door PimW in topic schokbreker afstellen
Alleen denk ik wel dat je die metingen een paar keer moet doen. De motor ff goed in de veren drukken en weer op laten komen. Best kans dat je andere waarden meet en dan ben ik benieuwd hoe ver die uit elkaar liggen. En dan dus ook hoe zuver je die 10% kan meten (het gaat immers maar over 18,7mm)

Je hebt namelijk te maken met statische (en dynamische, maar die is nu minder belangrijk) frictie die het beeld een beetje kunnen vertekenen. Zegmaar, als je de voorrem inknijpt en zachtjes op het stuur drukt veert de voorvork pas bij een bepaalde kracht in. Je moet een drempel over: statische frictie.

Die zit verspreid over het hele systeem: oliekeerringen, glijbussen, afdichtingen in de achterdemperdemper, het hele prolink systeem...

Afhankelijk van hoe je de motor in de vering drukt komt hij ergens tot stilstand. Ik ben wel benieuwd hoe significant dat is. :)

EDIT: Ik heb het maar even opgezocht  ;D Stictie in de voorvering mag 10-20mm zijn maar achter slechts 2-6mm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2015 10:04 #30 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic schokbreker afstellen
PimW

Ik heb ook de motor een paar keer laten veren voordat ik ging meten. Het verschil per keer is milimeters, binnen de stictie norm. getallen waren dan ook gemiddeld.

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2015 20:47 #31 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic schokbreker afstellen
Op de site van HKsuspension vind je onder de kop Algemeen / Techniek een handig boekje in PDF formaat waar de basistechniek motorfietsvering in Jip & Janneketaal staat beschreven.


Alle begrippen die hier in verschillende reacties voorbij komen en idd allemaal wel iets met de vering te maken hebben staan daar heleder en in een begrijpbare volgorde uitgelegd.


Begin voorin het boekje met de uitleg de meetmethode en wat je kunt doen wanneer de waarden niet juist zijn.


En idd de percentages kunnen per merk iets verschillen maar deze verschillen zijn ook weer niet zo heel groot dat ze een wezenlijk verschil maken.


Veel plezier met het leren over en instellen van de vering en schokdemping van je motor.
Hier kun je erg veel winst behalen als het gaat over het verbeteren van de wegligging.


Bedenk ook dat het gebruik van de motor van invloed is op de wijze van instellen van de vering.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden