schokbreker afstellen

31 mei 2015 15:48 #1 door Sandor
schokbreker afstellen werd gestart door Sandor
Gister hebben veel leden tekst en uitleg gehad bij Tractive over schokbrekers.
Ook hebben ze uitgelegd hoe je bij je eigen motor dit kunt controleren en afstellen.
Ze hebben de 10% (inveren eigen gewicht) en 30% (inveren inc berijder en mogelijke bagage en "doodgewicht"), uitgelegd.
Ik was erbij, maar nu al de weg kwijt.
De percentages haden te maken met de "veerweg". Kan iemand mij vertellen wat de lengte van de veerweg is voor de Alp?
Ik kan deze niet terug vinden in Haynes?

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2015 16:04 #2 door mickey
Beantwoord door mickey in topic schokbreker afstellen
Volgens de site van motor.nl, heeft een alp 650 een veerweg van 172 mm.
zie http://www.motor.nl/motorbase/detail/honda-xl-650v-transalp/ .
succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2015 16:06 - 31 mei 2015 16:08 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic schokbreker afstellen
Haynes zegt 187mm. Dat staat onder Bike Spec bij ''Travel''.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2015 18:41 #4 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic schokbreker afstellen
Mickey
Ik heb een xl600 en die staat niet bij motor.nl
Toch bedankt

PimW
Gevonden!
Thanx

Nu alle kennis van Tractive toepassen op mijn eigen alpje.
En als ik de afmetingen vergelijk, ook nodig. Maar zoals ze bij Tractive al aangaven, je raakt gewend aan je vering, niet bewust dat deze niet goed staat afgesteld.
Weer wijzer geworden!

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2015 20:55 #5 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic schokbreker afstellen
Oke
Wie heeft een slimme truck om je schokbreker af te stellen, zonder de halve fiets te hoeven afbreken?
Via rechts kun je de sleutel op de stelring krijgen, maar er is geen ruimte om er kracht op te zetten of uberhaupt te kunnen draaien.
Via links kun je er niet bij.
Ideaal zou zijn accubak eraf, zij het niet dat deze 1 geheel vormt met het luchtfilterhuis.
Als het expansievat er handig tussen uit kon, is dat een optie.
Iemand suggesties?

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2015 22:23 #6 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic schokbreker afstellen
Druk van de veer afhalen door hem op de middenbok te zetten.
Vervolgens met een pen of  een oude schroevendraaier de ringen voorzichtig rond tikken.

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2015 23:01 #7 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic schokbreker afstellen
wil je alles van veerring af weten dan moet je dit boek gaan lezen

Race Tech's Motorcycle Suspension Bible

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2015 23:25 #8 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic schokbreker afstellen
V-twin,
Met een schroevendraaier is het proberen waard, maar dan niet als optie 1.
Als het fout gaat, kan het een duur foutje worden.
Of heb je er goede ervaring mee?

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2015 23:35 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic schokbreker afstellen
Heeft de veer stalen of aluminium ringen? Aluminium sla je snel butsen in.

Als je er niet beter bij kunt is de enige optie demonteren of met een schroevendraaier oid rond tikken. Overigens is demonteren ook het werk niet mits de prolink gangbaar is.

Beter dan een schroevendraaier is een staafje messing of aluminium.

Overigens valt het qua risico wel mee, als je niet al te lomp bent valt er weinig te slopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2015 23:55 #10 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic schokbreker afstellen
Dus maw,
Schokbreker eronder uit halen is ook een optie.
Wat kan er aan de prolink nog fout gaan, anders dan dat het vast zal zitten?

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2015 00:38 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic schokbreker afstellen
Je zou de lagers kunnen nalopen en voorzien van fris vet?

Is een duur grapje als ze stuk gaan en niemand kijkt er ooit naar om. Als je de geslepen bus eruit haalt wel oppassen dat er geen naaldjes uit het lager vallen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2015 19:28 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic schokbreker afstellen
Wartels lostikken met hamer/schroevendraaier heb ik nooit zo'n moeite mee hoor, zo snel sla je de boel niet kapot  :)
Met de schokbreker gemonteerd gaat dit naar mijn idee wel veeeeel makkelijker dan wanneer je 'm los hebt en bijv in de bankschroef vast moet zetten  :-\

Wat zéker wel helpt is de boel goed inspuiten met wd40 oid, dan 'glijden' de wartels stukken makkelijker  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2015 19:47 #13 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic schokbreker afstellen
Geen WD-40 maar IMAL of een andere kruipolie gebruiken, paar dagen voor je gaat sleutelen dagelijks ff lekker inspuiten. Dat sleutelt een stuk makkelijker.

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2015 20:15 #14 door Eric Goes
Beantwoord door Eric Goes in topic schokbreker afstellen
Ik was er zaterdag ook bij. Zojuist de veer van mijn XL600 gesteld. Vanaf rechterzijde voorzichting met dopschroevendraaier en hamer de ringen los en weer vast getikt. Een schroevendraaier geeft inderdaad meer beschadiging. Vooraf inderdaad even ingespoten met Imal. Ik weet alleen even niet meer hoe het nu weer precies zat met dat percentage. 10% negatieve veerweg en 30% van welke meetwaarden? Ik heb iemand gezien die alles heeft opgeschreven. Weet helaas niet zijn naam. Wellicht komt er nog een klein verslag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2015 20:57 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic schokbreker afstellen

Weet helaas niet zijn naam. Wellicht komt er nog een klein verslag


Staat je netjes. Dat was onze voorzitter  :-*

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2015 21:40 #16 door Eric Goes
Beantwoord door Eric Goes in topic schokbreker afstellen
Dat zou inderdaad wel heel erg zijn. Het was echt iemand anders.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2015 21:47 #17 door Eric Goes
Beantwoord door Eric Goes in topic schokbreker afstellen
Op de foto in bijlage staat hij rechts achter de gastheer. Misschien dat jij hem kent.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2015 21:58 #18 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic schokbreker afstellen
Een duister heerschap! Met een grote boog om deze man heen gaan  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2015 22:00 #19 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic schokbreker afstellen
Vandaag schokbrekerdag!
Ik heb de schokbreker eronderuit gehaald, wat echt makkelijk ging, om deze vervolgens schoon te maken en de schroefdraad gangbaar te maken en alvast wat meer spanning op de veer te zetten zodat ik minder hoef te draaien als de schokbreker weer op zijn plek zit.
Ook meteen de prolink gecontroleerd en voor zijn van een nieuwe laag vet.
Morgen alles weer op zijn plek meubelen.

Xl600 PD10
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2015 22:30 #20 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic schokbreker afstellen

Een duister heerschap! Met een grote boog om deze man heen gaan


Helemaal met Headless eens.
Als je hem tegenkomt, plat op de grond gaan liggen, niet meer bewegen, geen geluid maken en wachten tot er hulp komt.
Anders sta je met naam en toenaam vermeld in de volgende Transalper.  >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden