Probleem met de verlichting..... <inmiddels opgelost !>

07 juni 2009 15:14 - 07 juni 2009 22:18 #1 door The Headless Horseman
Probleem met de verlichting..... <inmiddels opgelost !> werd gestart door The Headless Horseman
Even vooropgesteld: ik ben geen held met de elektriek van de brommert  :-\

Op mijn Transalp heb ik de ori koplamp vervangen voor wat anders  :D
Sommigen hier kennen 'm wel, 2x 12V halogeen 'huiskamerspotjes'.
Dit heeft al een aantal jaren probleemloos gefunctioneerd, zo moeilijk om het aan te sluiten is dat ook niet hè  ;)  De fittingen zijn gewoon aangesloten op de stekker die normaal gesproken op de H4 geprikt zit, that's it.
Maar nú heb ik toch wel een probleem en ik snap er niks van  >:(

Ik heb de boel even los gehad om schoon te maken en nu willen de lampjes in ene niet meer branden  ::)
Ik meet gewoon 12V op de fittingen, maar op het moment dat ik er een lampje bij aan sluit zakt de spanning terug naar nul  :o
Aan de lampjes ligt het niet, want als ik die aan sluit op een externe stroombron branden ze gewoon.

Iemand een idee wat dat kan zijn ?

Bedankt vast en groetjes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2009 17:24 #2 door Oldtimer
De meeste problemen ontstaan bij de massa verbindingen.
Het feit dat de spanning wegzakt geeft dit ook aan. Waarschijnlijk meet je op de lamp zelf neem ik aan. Probeer eens met extern een massa draadje naar de lampjes.

Suc6

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2009 17:25 #3 door V-Twin
René, heb je toevallig ook de aansluitingen op het relais losgehaald? Mogelijk dat je nu de draden verkeerd terug gezet hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2009 17:36 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Probleem met de verlichting..... <inmiddels opgelost !>
@ Oldtimer: extern massadraadje zal ik proberen, thanks  8)

@ V-Twin: ehhhhh, zit er nog ergens een relais tussen dan Bram ?  :-\
Volgens mij heb ik verders niks los gehad, behalve de lampjes even uit de fittingen, maar ik zal 's kijken, thanks  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2009 18:48 #5 door V-Twin
Hm naar ik hoop loopt er bij jou geen 2 x 55W over je schakelaar. Daar knapt die namelijk niet van op. Vandaar dat relais. Standaard bij een AT zelfs bij een RD04  ;D ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2009 19:10 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Probleem met de verlichting..... <inmiddels opgelost !>
2x20W bij mij  ;D valt wel mee dus.  Dat relais, is dat dat ronde glimmende ding ?  :-[

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2009 20:41 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Probleem met de verlichting..... <inmiddels opgelost !>
Nét nog effe gekeken  :D  Ook met een apart massadraadje willen de lampies niet branden  :(  En blijft de spanning teruglopen naar nul bij het aansluiten  :-\

@V-Twin: ik kan geen relais vinden voor de koplamp  ::)  Heeft een Alp dat wel ?

Verder lijkt het elektrisch systeem prima in orde  :-\  De overige verlichting (wat er nog op zit dan  ;)) doet het allemaal gewoon. Als de motor loopt geeft íe een dikke 14V en met motor uit rond de 12,3V, dus ook daar zie ik geen problemen.

Iemand nog een idee ?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2009 20:54 #8 door V-Twin
Wat gebeurt er als je er een Halogeen pit of een duplolamp op aansluit?
Mbt de extra massa draad. Heb je die wel tegen het juiste contact gehouden. Ik neem aan dat je drie contacten hebt. Dim / Groot en Massa op die pitten dus moet je ook twee keer 12V kunnen meten op de fitting.
Een TA heeft 1 koplamp ik neem dus aan dat je ergens de boel gesplitst hebt. Kijk eens in de splitter of daar geen kortsluiting of draadbreuk zit.
Waar meet je overigens 0 Volt als je de fitting op een lampje schuift? Blijft de rest van je verlichting, achter/knippers/dashboard wel branden op dat moment?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2009 21:39 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Probleem met de verlichting..... <inmiddels opgelost !>
Opgelost  :D

Ik heb idd. een splising gemaakt vanaf de stekker Bram. Gewoon met draadjes, maar daar zat het probleem niet.
Heb even met een duplolamp gestest, rechtstreeks in de stekker en die deed het dus ook niet......  :-\
Na wat rommelen aan de bedrading bleek dat het probleem in 1 van de andere stekkerverbindingen zat. Gek genoeg in die welke naar de startknop/killswitch loopt. Beetje schoongemaakt + WD-40 er in en alles werkt weer prima  8)

Ik heb het elektrisch schema niet nagepluisd maar vermoedelijk is het dus de pin die de onderbreking van de koplamp verzorgd op het moment dat je start.
Wél vreemd dat er dus een lekstroompje bleef lopen naar de koplamp  :-\

Nah ja, het werkt dus allemaal weer, joepie  :D

Bedankt voor de steun mannen  8)

Groetjes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2009 22:41 #10 door V-Twin
Nou dat is mooi toch! Aan zo'n oorzaak denk je niet als eerste maar mooi dat je het hebt gevonden. Is weer een mooie tip voor een nieuwe rubriek die we in De Transalper willen gaan plaatsen 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.071 seconden