Argon lasgas

14 sept 2015 21:03 #1 door Freutel
Argon lasgas werd gestart door Freutel
Hallo,
ik heb van de week een tig lasapparaat gekocht en zoek een daarbij horende gasfles voor 100% Argon een 10 liter fles.
Ik ben al even op zoek maar ben nog niet geheel tevreden. Heeft iemand uit mijn regio Echt - Sittard hier ervaring mee?
Primex in Geleen levert wel een eigendoms fles met vulling rond de 150 Euro maar die kan ik alleen daar laten bijvullen. Prijs is okay, bijvullen iets minder praktisch vanwege de vaste locatie.

Er wordt ook wel eens over de grens in Duitsland gekeken maar ik heb in de regio Selfkant (Heinsberg) nog geen leverancier kunnen vinden. Op het MF vind ik iets over grenzlandmarkt.de maar die vind ik niet in deze regio.
Ik geloof dat ik dan zowiezo een extra aansluitwartel nodig heb omdat de de aansluitingen daar anders zijn. Iemand ervaring met Argon gasflessen uit Duitsland?

Groet,
Freutel

Transalp xl600 v (PD06) 1987

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2015 21:09 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Argon lasgas
Even een mailtje sturen naar Supergas, die hebben zat ruilpunten en kunnen je precies vertellen wat er bij je in de buurt zit. Maar je komt sowieso wel aan een ruilcilinder te zitten á 100euro.

Maar vervlogens wissel je hem voor 3 tientjes om.

14 sept 2015 21:19 #3 door Freutel
Beantwoord door Freutel in topic Argon lasgas
:) die heb ik vanmiddag een bericht gestuurd via de site. Ik hoop morgen wat te horen over prijzen en locaties. Toch bedankt!
Grt,
Freutel

14 sept 2015 22:49 #4 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic Argon lasgas
Supergas heeft ook eigendom cilinders.

Zie bv bij kippers in Rijssen. Niet in de buurt maar wel veel landelijke ruilpunten.

www.kippersrijssen.nl/lasapparatuur/gass...ncilinder-10l-inhoud

14 sept 2015 22:50 #5 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic Argon lasgas
En ze zitten aan de heliumstraat  8) ;D

14 sept 2015 23:27 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Argon lasgas
je bent het beste af  door deel te nemen een een ruil systeem met je eigen fles zoals super gas

zie hier
www.hwts.nl/nl/supergas/ruilpunten/9/

hier vind je ook alle adressen waar jij je fles kunt om ruilen

15 sept 2015 21:01 #7 door Freutel
Jaha, supergas die heb ik gebeld vandaag, tenminste ik heb 2 "ruilpunten" gebeld.
En het systeem is inderdaad prima, geen huur, geen keuringen, gewoon omruilen en je krijgt een goede volle fles terug.
De fles is 230 E, de vulling 5 a 6 tientjes, heb het ergens precies opgeschreven.
Kan dat nou niet een beetje aantrekkelijker voor de amateur?

I.e.g dank voor de tips voor Nederlandse leveranciers, iemand nog ervaring met Duitse flessen Argon?

Grt,
Freutel

15 sept 2015 21:04 #8 door Freutel
By the way, wel een goeie site die van Kippers, smullen! :)

16 sept 2015 01:04 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Argon lasgas
nou breekt mijn klomp,

je wilt professioneel lassen maar klaagt dat het gas zo duur is
je mag van mij aannemen dat  het niet duur is.

ik hbe namelijk ook zo'n fles in gebruik en ik doe ca  met 1 fles 4 jaar
10 ltr fles x 300 bar = 3000 ltr bij een gasverbruik van ca 4-6 ltr/minuut + is dus ca 500 min effectief lassen
dat zijn toch heel wat meters  voor de hobby lasser

of zit ik verkeerd en spreken we over een ander hobby modelltje

maar vooruit

er zijn leveranciers te vinden die werken  met een 2 liter wegwerp fles

misschien past dit beter
Bijlagen:

16 sept 2015 08:06 #10 door PimW
Ik betaalde in Amsterdam ~40 euro per fles en nu in Enschede 30-35.

Gewoon via supergas voor 10l flessen. De instapkosten waren voor mij meer een vorm van borg. Als ik geen fles terugneem krijg ik de centen gewoon terug.

Watvoor apparaatje heb je gekocht?

16 sept 2015 22:25 #11 door Freutel
Hallo,
haha, voor die klomp van je heb ik nog wel wat lijm liggen. Geen probleem die kom ik graag eens voor je lijmen.
Ik hoor mezelf niet zozeer klagen, maar vindt het wel wat uitzoekwerk, maar daar neem ik me de tijd voor. Omdat je hier en daar wat opvangt vraag ik me af wat nu waar is en wat beschikbaar. Een verschil van 80 euro op een fles vindt ik de moeite.

Een indicatie van verbruik had ik nog niet dus dat is erg goed om te weten. plaatst het ook in perspectief. De flessen die ik tot nu toe tegenkom zijn allemaal afgevuld tot 200 bar, wel met 300 bar testdruk.

Pim, je geeft al aan dat als je de fles teruggeeft je de "borg" terug krijgt, Das nieuw voor mij, dat had ik nog niet begrepen.

Ik heb een Javac superatlas160S. Ik heb jaren geleden voor werk met Tig gelast, een mooi proces hoor. Nu is het voor hobbymatig gebruik, om de draad weer eens op te pakken. Daar lijkt het me een redelijk apparaat voor. Dus er moet nog een fles een lashelm en wat toevoegdraad bij.

Bedankt voor de reacties, dat helpt me weer verder. Ik houd jullie op de hoogte.

17 sept 2015 09:56 #12 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Argon lasgas
..... om de draad weer eens op te pakken....  ;D

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

17 sept 2015 13:11 #13 door PimW
Bij mij ging het zo:

Ik kocht mijn lasapparaat prive maar via een leverancier van het werk dus op rekening bladiebla ik heen en weer mailen met offertes en rekeningen enzo maar dat kwam allemaal wel goed (het apparaatje werd zelfs persoonlijk langsgebracht  8), gewoon doen alsof je er misschien meer moet hebben. )

Maar dat is geen optie als het gaat om flesjes wisselen, maar de grote leveranciers doen niet allemaal zaken met particulieren (zeker niet als het gaat om zakgeld  ;D ).

Dus kwam ik via Supergas uit bij Autotechnica. Daar kocht ik een 10L fles argon en toen betaalde ik daar 98 euro statiegeld en 48 euro voor een vulling (ik heb de rekening nog ;D ). Omdat mijn werkplaats een half uurtje rijden van huis was en autotechnica op de route lag, heb ik wel eens een nieuwe fles gehaald en op de terugweg de lege ingeleverd. Dat was ook geen probleem.

Vervolgens heb ik die fles mee naar Oost NL gesleept en aangeklopt bij een industriele leverancier en die ruilt nu mijn flesje steeds netjes om. Maar ik zou niet durven zeggen of ik die in ruil voor mijn statiegeld weer mag achterlaten.
Ik betaal overigens wel minder per vulling, tussen de 30 en 40 euro nu, daar las ik dan ongeveer 5 carterbeschermers van (Alu kost een beetje meer gas) :)

17 sept 2015 23:35 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Argon lasgas

Ik lees elke keer: Argon Lachgas  :)

18 sept 2015 00:17 #15 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Argon lasgas

Ik lees elke keer: Argon Lachgas  :)

Ik ook ik ben niet alleen

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

23 sept 2015 21:31 #16 door Freutel
Hallo,
Een korte update, 
Ik heb ook nog een paar adressen in Duitsland gebeld maar dat bracht voor mij verder geen voordeel. Eerder qua prijs vergelijkbaar met supergas of daarboven met een enkele flinke uitschieter naar boven voor wat meer industriele klanten
Allerlei huur en eigendoms opties zijn de revu gepasseerd, direkt omruilen, 2 tot 3 weken wachten, jaarlijkse huur, keuringen, contracten etc..
Het is de argon fles van Primex geworden, een eigendomsfles met vulling voor 120E exclusief.
Naar mijn idee is daarmee wat zoeken en bellen de moeite waard.
Groet
Freutel

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden