continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden

27 sept 2015 15:36 #1 door tangopeter
Ooit reed ik op met een Canadees op een BMW R75/6 die bij filerijden (file inhalen dus eigenlijk) met een stuurschakelaar zijn verlichting zo schakelde dat de koplamp afwisselend groot- en dimlicht gaf, in een continue knipperlichthartslag. Hij had het al jaren en was er erg tevreden over. Het zag er in elk geval veel effectiever uit dan alarmknipperlichten!

Iemand enig idee hoe je dit zonder rokende relais zou kunnen verwezenlijken?

Peter

TA XL600V 1999 sinds 9/2015
(plus ander japans, brits, duits, italiaans + russisch motorspul)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2015 17:13 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden

zonder rokende relais zou kunnen verwezenlijken?


Een relais nemen wat zwaar genoeg is. ;D
Schakelen tussen dim en grootlicht met 2 relais, waarvan 1 een knipperlicht relais voor de aansturing.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2015 17:37 #3 door tangopeter
Beantwoord door tangopeter in topic continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden
oke, das nogal wiedes :P maar heb je wat meer info, bvk een schema-idee en wat waarden?
(kan wel aansluiten en solderen en zo, maar niet bedenken, helaas )

TA XL600V 1999 sinds 9/2015
(plus ander japans, brits, duits, italiaans + russisch motorspul)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2015 17:39 - 27 sept 2015 17:41 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden
Laat maar weten welke motor je hebt en van welk bouwjaar.
Ga er dan even voor zitten.

Maar realiseer je dat dit in Nederland verboden is om op deze manier te gaan rijden.
Alarm knipperlichten worden zelfs niet gewaardeerd.
Besef dat het tussen de file doorrijden wordt getolereerd en er regels voor zijn.
dat willen we graag zo houden.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2015 17:43 - 27 sept 2015 17:48 #5 door tangopeter
Beantwoord door tangopeter in topic continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden
Okay, dat is ook weer waar. Zorgvuldig mee omgaan dus, sowieso alleen overdag...

De motor: standaard TA XL600V 1999

TA XL600V 1999 sinds 9/2015
(plus ander japans, brits, duits, italiaans + russisch motorspul)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2015 20:07 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden
helemaal niet mee gaan rijden met dat geknipper, roept alleen maar irritatie op. je verpest het voor de rest. gewoon zelf uit je doppen kijken.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2015 10:10 #7 door tangopeter
Beantwoord door tangopeter in topic continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden
Oké oké, hold your horses: boodschap begrepen.

Maar ben toch wel benieuwd hoe je zoiets zou opbouwen, gewoon uit technische interesse.

Groeten,
Peter

TA XL600V 1999 sinds 9/2015
(plus ander japans, brits, duits, italiaans + russisch motorspul)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2015 11:39 #8 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden
Volgens mij is file rijden sinds vorig jaar in de regels opgenomen. Dit mag maar alleen tussen de meest linkse rijstrook en die rechts ervan. Je alarmlichten gebruiken mag echter niet, deze zijn zoals de naam al zegt voor gevaar en niet voor extra zichtbaarheid in de file.

Gewoon netjes je snelheid aanpassen en goed voor je kijken :)

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2015 12:09 #9 door tangopeter
Beantwoord door tangopeter in topic continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden
Sorry als dat niet duidelijk was: het was niet mijn bedoeling een topic over de do's en don'ts van filerijden en verlichting te starten, dus nogmaals: de boodschap is begrepen. (Om verdere misverstanden te voorkomen, is het onderwerp inmiddels aangepast.)

Het ging me louter om de technische kant van zo'n soort schakeling, bruikbaar voor van alles en nog wat. Wat OT suggereerde, met gebruik van twee relais waarvan één een knipperrelais voor de aansturing, klinkt interessant.

Groeten,
Peter

TA XL600V 1999 sinds 9/2015
(plus ander japans, brits, duits, italiaans + russisch motorspul)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2015 12:15 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden
Ik zat ook aan dat dubbel relais te denken, misschien niet de kleinste oplossing maar moet werken toch?

Hoe jij door de file rijd zal me een worst wezen overigens. ;D Zal wel goed werken want de politie rijd er volgens mij ook mee (ook de reden om er niet teveel mee te spelen ;D ).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2015 19:11 #11 door tangopeter
Beantwoord door tangopeter in topic continu wisselend dim/grootlicht voor filerijden
Die zullen hun ei van Columbus misschien niet zomaar prijsgeven :o

Voorlopig meer vertrouwen in opzet van Oldtimer. Klonk goed en dan bovendien misschien nog Alpspecifiek!

Hoop dat je er nog aan toekomt, OT! :P

Groeten,
Peter

TA XL600V 1999 sinds 9/2015
(plus ander japans, brits, duits, italiaans + russisch motorspul)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden