Zoals al geroepen hierboven. De ringetjes zijn er om vuil buiten te houden, en vet binnen. Ze zitten echt wel strak vast, en wat we met smeren doen is eigenlijk ook alleen maar de buitenkant gangbaar houden. (Want waar waren die ringetjes ook alweer voor ??) Er zal maar heel weinig 'nieuw vet' daadwerkelijk door de ringen dringen. En dat gebeurd dan weer het makkelijkste (relatief) als de ketting/rubbers warm zijn.
Verder zorgen de ringen ook voor een soort van demping van het geluid. Het ratelt al genoeg over de tandwielen
Snaar is inderdaad alleen maar te doen als de spanning onder alle omstandigheden gelijk blijft. Ik heb het eigenlijk nog nooit gezien. Daarentegen heb je wel getande riem aandrijving, maar dat heeft ook wel weer wat nadelen.
Kardan heeft ook wel weer wat nadelen. Is namelijk erg zwaar, en heeft een duidelijk groter verlies van PKs op het achterwiel.
Ik denk dat de motorwereld niet voor niets het meest met kettingen rijdt. Sterk, weinig verlies van PKs tijdens de overbrenging, licht en goedkoop.
Om even op de ketting van Ron terug te komen. Ik zou hem eens goed insmeren en (op snelheid) laten draaien over wat tandwielen. Alleen met het proberen vuil op te lossen kom je er niet. Denk ook dat het vet binnenin aangekoekt/verouderd is. Misschien dat met gebruik de boel weer goed los komt en ook een beetje smeer langs de rubbers binnen kan dringen.