ketting

05 nov 2015 00:24 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic ketting
Dat klopt.


Snaar en cardan zijn de meest schone, onderhoudsvrije en meest consistente eindaandrijvingsvormen.

De meest energie-zuinige ketting zoals Ron overpeinst, is qua frictie, denk ik wat men nu een motocross-ketting noemt, maar feitelijk een ouwerwetse ketting is: die met open schakels en rolletjes zonder o-ringen die het vet binnen houden.

Die gaan wel, zoals Cas zegt, veel minder lang mee omdat die zijn smeervet sneller kwijtraakt. Dat is afhankelijk dus van hoe graag je op je knieen gaat en smeert  ;)


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2015 00:25 #22 door PimW
Beantwoord door PimW in topic ketting
In de cross rijden ze nog wel zonder o-ring kettingen. Maar die zijn heel snel rot als je ze niet heel goed bijhoud. Lopen daarentegen wel soepel :)

Een v-snaar moet vrij strak gespannen worden, dat kan wel maar dan denk ik dat je een constructie moet maken waarbij de achterbrug scharniert op de uitgaande as. Het in en uitveren zorgt nu namelijk voor een wisselende spanning op de ketting (afstand van voor- en achtertandwiel verandert gedurende de veerweg). En die constructie is dan weer ''duur'' om te ontwikkelen kan ik mij voorstellen.

Ik durf ook niet te zeggen hoe een snaar zich houd in water, zand etc. En wat gebeurd er als hij wél vet word?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2015 09:31 #23 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic ketting
Zoals al geroepen hierboven. De ringetjes zijn er om vuil buiten te houden, en vet binnen. Ze zitten echt wel strak vast, en wat we met smeren doen is eigenlijk ook alleen maar de buitenkant gangbaar houden. (Want waar waren die ringetjes ook alweer voor ??) Er zal maar heel weinig 'nieuw vet' daadwerkelijk door de ringen dringen. En dat gebeurd dan weer het makkelijkste (relatief) als de ketting/rubbers warm zijn.

Verder zorgen de ringen ook voor een soort van demping van het geluid. Het ratelt al genoeg over de tandwielen ;)

Snaar is inderdaad alleen maar te doen als de spanning onder alle omstandigheden gelijk blijft. Ik heb het eigenlijk nog nooit gezien. Daarentegen heb je wel getande riem aandrijving, maar dat heeft ook wel weer wat nadelen.

Kardan heeft ook wel weer wat nadelen. Is namelijk erg zwaar, en heeft een duidelijk groter verlies van PKs op het achterwiel.

Ik denk dat de motorwereld niet voor niets het meest met kettingen rijdt. Sterk, weinig verlies van PKs tijdens de overbrenging, licht en goedkoop.


Om even op de ketting van Ron terug te komen. Ik zou hem eens goed insmeren en (op snelheid) laten draaien over wat tandwielen. Alleen met het proberen vuil op te lossen kom je er niet. Denk ook dat het vet binnenin aangekoekt/verouderd is. Misschien dat met gebruik de boel weer goed los komt en ook een beetje smeer langs de rubbers binnen kan dringen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2015 11:18 #24 door PimW
Beantwoord door PimW in topic ketting
Vet dat je er zelf op smeert/spuit dient voor de smering van het contactvlak tussen tandwiel en rollen.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet wat het langdurige effect van bepaalde olieen en oplosmiddelen is op de o-ringen. Kan best dat ze zijn gaan zwellen? Gaan de schakels ook niet makkelijker van.

Maar, mijn ervaring is dat wannneer er schakels vast gaan zitten in mijn kettingen ik ze nog één keertje kan schoonmaken/smeren maar dan zijn ze toch wel op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2015 13:42 #25 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic ketting
ik heb de ombouw al een keer gezien (geen foto van gemaakt) bij een herley dus van kettingaandrijving naar riem aandrijving
het opspannen (spanrol) is niet de grootste uitdaging

riemen daarintegen kunnen slecht tegen zand en ander vuil.
maar ook de hydraulische aandrijving kan werken (yamaha 2 wheel drive)
aangepast motorblok met  achterwiel en de nodige hardware

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.080 seconden