ketting

15 okt 2015 13:03 #1 door ron overkleeft
ketting werd gestart door ron overkleeft

Weet iemand hoe je een vast zittende ketting weer los krijgt ? Probeer een
ketting die een jaar of 5 in een doos gelegen heeft weer gangbaar te maken
er zitten schakeltjes vast,en dan niet door roest maar juist door oud vet dat
een soort klei geworden is. Heb de buitenkant gereinigd maar blijkbaar zit
er nog troep tussen de schakels ,de ketting legt nu al 2 dagen in een bak
met lampenolie te weken maar schakeltjes blijven vast zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2015 13:07 #2 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic ketting
Wellicht opwarmen zodat het vet wat smelt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2015 13:12 #3 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic ketting
Ooit iets gelezen over het "koken in diesel" volgens een verhaal van AD

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2015 13:16 #4 door Cas
Beantwoord door Cas in topic ketting
Ik zou hem rijkelijk inspuiten met WD 40 Ron, dat spul dringt erg goed tussen de rolletjes en lost het vet op.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2015 13:24 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic ketting
Dag Ron,


Dus, de ketting is nieuw? Is het een o-ring ketting?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2015 13:42 - 15 okt 2015 14:03 #6 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic ketting
Cas; heb het ook al geprobeerd met WD 40

Brom: nee ketting is oud heeft 5 jaar in het ketting vet en vuil liggen
aankoeken,weet niet of het een o ring ketting is (hoe ziet ge da)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2015 13:47 #7 door Cas
Beantwoord door Cas in topic ketting
Aan de rubberringetjes (hier rood maar in werkelijkheid dus zwart)

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2015 14:01 #8 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic ketting
Ja er zitten ook bij mij van die rubbertjes tussen, dus "o ring"

Wat "Transalpghost"zegt lijkt me ook wel wat dat uitkoken van de ketting
heb effe op Google gekeken maar het wordt nog steeds gedaan en
aangeraden , moet ergens nog een pot kettingvet hebben staan deed
het vroeger met een kwastje insmeren.
Hou wel van rigoureuze maatregelen,nu nog een pannetje vinden en stoken! >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2015 14:05 #9 door Cas
Beantwoord door Cas in topic ketting
Uitkoken moet je niet doen met een O ring ketting, dat deden we vroeger toen er nog geen O ring kettingen bestonden.
Het vet dat binnenin de ketting zit kan er niet uit door de O ringetjes en volgens mij is uitkoken ook niet gezond voor die rubber ringetjes, veel te heet.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2015 14:48 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic ketting

vroeger toen er nog geen O ring kettingen bestonden.


Klopt helemaal Cas, en een tip voor het losweken ervan.
Neem een bak diesel, of liever nog petroleum ( weet niet of je dat nog kunt krijgen trouwens) en laat de ketting er een nachtje instaan.
Daarna met een harde borstel in de diesel gewoon schoonmaken.
Benzine lukt ook wel, maar gebruik ik liever niet.

Daarna de ketting gewoon goed smeren met vloeibare kettingspray.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2015 15:35 #11 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic ketting
Jammer :( Niet uitkoken dus.
Dan leg ik hem wel effe een dag in de benzine wat dat heb ik op voorraad.
(Los zal die >:( >:D)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2015 18:34 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic ketting
Ik zou geen benzine nemen, dat is veel te vluchtig en gaat ook het vet binnenin aantasten, snie goed  :-\
Liever diesel idd of petroleum Ron!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2015 19:42 #13 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic ketting

Ik zou geen benzine nemen, dat is veel te vluchtig en gaat ook het vet binnenin aantasten, snie goed  :-\
Liever diesel idd of petroleum Ron!

Oke effe beetje diesel scoren dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2015 16:37 #14 door Cas
Beantwoord door Cas in topic ketting
Is de ketting nu al los?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2015 21:34 #15 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic ketting

Is de ketting nu al los?

Ja behoorlijk Cas ,alleen zijn er toch een tiental schakels die wel iets stroever  gaan dan
de rest. Ik denk nu eigenlijk dat er een hoop motorfietsen rond rijden met een ketting met iets
vast zittende schakeltjes zonder dat de eigenaar daar weet van heeft.
Ben benieuwd of een vast zittende ketting meer energie kost om rond te gaan?

Ketting heeft in de diesel gelegen en 2 weken in een bak met lampenolie dus denk niet dat hij
nog losser wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2015 22:00 #16 door Cas
Beantwoord door Cas in topic ketting
De O-ringen zitten heel strak in de schakels, waarschijnlijk kunnen sommige schakels daardoor wat moeilijker bewegen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2015 23:40 #17 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic ketting

De O-ringen zitten heel strak in de schakels, waarschijnlijk kunnen sommige schakels daardoor wat moeilijker bewegen.

Oke maar dan kost dat wel een hoop energie om de ketting rond te trekken denk?
Hebben we die rubbertjes ertussen wel nodig eigenlijk?
Wat is eigenlijk de meest energie zuinige ketting vraag ik me nu af? ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2015 23:47 #18 door Cas
Beantwoord door Cas in topic ketting
Mijn ketting staat momenteel behoorlijk slap en ik zie nu ook dat veel schakels niet in lijn liggen en mijn ketting lijkt een beetje op een zigzag streep ;D. Ik kan echter wel alle schakels bewegen.

Die O-ringen dienen ervoor om het vet binnenin de ketting daar ook te houden waardoor de ketting veel langer mee gaat.

Vroeger hadden we dus geen O-ring kettingen en toen moesten we de ketting regelmatig uitkoken, geen leuk klusje.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2015 00:07 #19 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic ketting
Is een snaar dan misschien wat? Minder wrijving,lichter,goedkoper,geen vet nodig :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2015 00:13 #20 door Cas
Beantwoord door Cas in topic ketting
Ik dacht dat ik extreem was maar jij bent nog veel erger ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.224 seconden