Startproblemen

16 juni 2009 21:38 #1 door jack
Startproblemen werd gestart door jack
Ik heb al een tijdje startproblemen met mijn varadero 2003. Soms wil hij niet starten. De startmotor draait dan even heel zwak en dan houdt het op. Je hoort wel de startrelais klikken. Als ik dan de accu doormeet geeft hij ongeveer 12,35 volt aan. Aan de spanningsregelaar ligt het volgens mij niet. Heb de gele draden bekeken en deze lijken goed te zijn. Zekeringen zijn ook goed. Ik denk zelf dat het de startmotor is en dan met name de koolborstels. Zal van de week de startmotor eraf halen om te kijken wat ik hier kan zien. Of zit ik ernaast?

Als ik overigens startkabels aansluit op mijn auto dan start de varadero wel direct???

Wat mij trouwens ook opviel is dat als ik de contactsleutel omdraai ik niet het zoemende geluid hoor wat je normaal gesproken 1 seconde hoort als je de sleutel omdraait. De verlichting is dan wel aan en de overige electronica werkt ook gewoon. Duidt dit op een ander probleem?

Graag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2009 22:12 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Startproblemen
Dat je over de polen 12,35 Volt meet zegt helemaal niets. Laad de accu een keer goed op en meet dan een laadstroom op de polen bij 5000 tpm. Zal volgens Haynes zo tussen de 14 en 15 Volt moeten liggen. Je start motor vraagt om voldoende stroom (Amp) en niet om spanningsverschil tussen de polen vd accu vandaar dat 12,35 Volt in rust niets zegt. Feitelijk geef je zelf al een deel van een betere diagnose door te melden dat je met accukabels geen probleem hebt.
Systematisch de handel benaderen en afpellen geeft uiteindelijk de juiste diagnose.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2009 22:45 #3 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic Startproblemen
Ik zet 5 € op een overleden accu.. klinkt alsof hij niet meer genoeg ampjes levert.. zeker als hij het midden in de zomer doet.. 12.35 is trouwens niet genoeg, dat moet minimaal 12.6 zijn, maar wel vóórdat je gaat starten natuurlijk.

Door hem goed op te laden zal het probleem wel tijdelijk wat minder of zelfs opgelost zijn, maar dat is uitstel van executie.

Koolborstels zou ook kunnen, maar vind ik wat ver gezocht; dan zou hij op de startkabels ook rot(ter) doen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2009 23:25 #4 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Startproblemen
5 euro??? nederlander... ik wil er wel 25 euro op wedden dat de accu kassie wijlen is.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2009 23:43 #5 door jack
Beantwoord door jack in topic Startproblemen
De accu heeft het inderdaad begeven. Hem hem vandaag even bij een motorzaak laten doormeten en conclusie was: defect. Vervolgens een nieuwe gekocht en vanavond gemonteerd. En vervolgens op de startknop gedrukt en ........................ niets  >:(. Het enige positieve is dat de startmotor nu wel goed draait en blijft draaien. Dus de oude accu had het inderdaad begeven.

Ik bedenk mij net dat toen ik maandag de motor wilde starten met de oude accu de dagteller en het klokje werden gereset.

Kan dit duiden op een defecte spanningsregelaar? En waar kan ik deze bestellen voor een varadero uit 2003?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2009 00:33 #6 door xeneos
Beantwoord door xeneos in topic Startproblemen
Als je de oude accu losgekoppeld hebt omdat je ging opladen onderbreek je alle stroom toevoer dus ook geheugen, dan is het zo gek nog niet als hij gaat resetten lijkt mij  :-\.
Een kapotte spanningsregelaar zou de oorzaak van alle elende kunnen zijn.
Mail anders Ad Mies even messchien dat hij je kan helpen of bel anders Ben van der Laan die heeft heel veel spullen liggen 06-19671283

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2009 00:58 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Startproblemen

De accu heeft het inderdaad begeven. Hem hem vandaag even bij een motorzaak laten doormeten en conclusie was: defect. Vervolgens een nieuwe gekocht en vanavond gemonteerd. En vervolgens op de startknop gedrukt en ........................ niets  >:(. Het enige positieve is dat de startmotor nu wel goed draait en blijft draaien. Dus de oude accu had het inderdaad begeven.

Ik bedenk mij net dat toen ik maandag de motor wilde starten met de oude accu de dagteller en het klokje werden gereset.

Kan dit duiden op een defecte spanningsregelaar? En waar kan ik deze bestellen voor een varadero uit 2003?


ondanks dat de regelaar niet zou werken behoort de motorfiets te kunnen sraten op een volle accu

de regelaar zorgt alleen voor de juiste boordspanning en het terug opladen van de accu.

rare vraag maar ik mag hopen dat de noodstop niet uit stond.

ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2009 07:35 #8 door jack
Beantwoord door jack in topic Startproblemen
Bij het opladen van de accu heb ik deze niet afgekoppeld dus daardoor zijn de dagteller en het klokje niet gereset. Ik heb een vaste aansluiting van mijn acculader op de accu. Klokje en dagteller werden gereset bij het pogen de motor te starten. Ik drukte op de startknop --> startmotor draaide --> vervolgens was de boodspanning een fractie van een seconde weg --> dagteller en klokje op nul --> niet willen starten.

De dodemansknop staat in de goede positie  ;D. Daar ligt het dus ook niet aan.

Zoals ik al in mijn eerste berichtje zei viel het mij op dat als ik de contactsleutel omdraai ik niet het zoemende geluid hoor wat je volgens mij normaal gesproken een tel hoort als je de sleutel in de "on" positie zet. Heeft 1 van jullie een idee van welk onderdeel dat zoemende geluid vandaan komt?
Omdat mij gaskabel niet echt heel soepel ging heb ik bij het stuur het huisje los gemaakt waar de gaskabel eindigt en deze ingespoten met teflonspray.  Even later zag ik aan de onerkant van het onderkant van het blok wat teflonspray druppelen Deze teflonspray zal toch niet op een plek gekomen zijn waar het niet hoort te kome hoop ik?

V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2009 10:59 #9 door xeneos
Beantwoord door xeneos in topic Startproblemen
Dat zoemende geluidje wat je schijnt te horen kan afkomstig zijn van de benzinepomp die druk opbouwt zodra je het contact aanzet.
Je bedoelt dat er dan teflonspray bij de start/dodemanknop terecht zou zijn gekomen?
Daar kom je maar op èèn manier achter de boel even open maken en evt. met een wattstaafje en wat spiritus het spul wat schoonmaken,kan best zijn dat de teflonspray daar terecht is gekomen of gebruik anders wat contactspray (niet te veel hoor).
Teflonspray heeft een uitstekend smeer vermogen maar isoleerd ook evt electra ,dus kijk daar eerst even naar succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2009 11:47 #10 door jack
Beantwoord door jack in topic Startproblemen
Het probleem is opgelost ;D. Ik heb de dodemansknop losgehaald en schoongemaakt met wd40. Start weer zonder problemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2009 23:23 #11 door xeneos
Beantwoord door xeneos in topic Startproblemen
probleem opgelost ,iedereen blij  :)) ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2009 23:32 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Startproblemen

Het probleem is opgelost ;D. Ik heb de dodemansknop losgehaald en schoongemaakt met wd40. Start weer zonder problemen.


goh..... :-*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.083 seconden