bok er af halen

04 dec 2015 11:50 #1 door Keeskramer
bok er af halen werd gestart door Keeskramer
Hallo,

Ik ben al een paar uur bezig te proberen mijn bok van de motor af te halen om die te verwisselen met een betere bok. de betere bok ging zo van de donorfiets af, geen probleem, splitpen er uit, wat wd 40, paar flinke klappen en hij gaf zich gewonnen. de andere bok stribbelt nogal tegen. hij werkt ook niet goed en gaat zeer moeizaam omhoog en omlaag. nu heb ik zo veel klappen er al op gegeven dat ik de pen had vastgeklonken. dus de bovenkant er afgeslepen en verder gegaan. toen ik het probeerde van de andere kant, ook eerst de bovenkant er afgeslepen en rammen maar. zelfs mijn vrouw in de strijd gegooid, ze mocht de slagpen vasthouden zodat ik met de voorhamer er tegenaan kon meppen.
ook dit deed de pen niet verschuiven.
heet maken en daarna snel koud, geen succes....

nu zit ik er over na te denken om de hele pen uit te boren, heeft iemand hier ervaring mee, of heeft er iemand een nog beter idee?

ik hoor het graag, wie helpt me van me sjachie humeur af ;)  groetjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 dec 2015 13:50 - 04 dec 2015 19:38 #2 door alain
Beantwoord door alain in topic bok er af halen
Je kunt er hem mogelijk wel van tussen slijpen. Slijp enkel in het metaal van de bok zelf, niet in dat van het chassis.
Je kunt dan daarna de kop van de bok nog weken in een oplossing (bvb cola) om alsnog de pen los te krijgen en ook deze bok misschien nog een tweede leven te gunnen.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

04 dec 2015 14:08 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic bok er af halen
Ze willen inderdaad nog wel eens goed vast zitten !
Staat volgens mij elders hier op het forum nog eentje die het uiteindelijk voor elkaar gekregen heeft met heel wat vloeken, gepast geweld en geduld.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

05 dec 2015 11:51 #4 door Keeskramer
Beantwoord door Keeskramer in topic bok er af halen
Dank voor de reacties,

had net bij de ijzerwinkel een nieuw boortje van 16 mm gekocht voor hard staal, maar dat is geen doorkomen aan, boortje is naar de klote.
zeer hard geweld gebruikt met motor op zijn kant, maar alleen de slagpennen verbuigen en de pen vervormd (staal word platter en platter.

ik ga nu proberen bok er tussenuit te slijpen. en van daaruit verder te kijken....

05 dec 2015 12:21 #5 door Keeskramer
Beantwoord door Keeskramer in topic bok er af halen
victory!!!

he he, gelukt, de oude bok heeft het alleen niet overleefd want ik moest te veel slijpen in de bok. nu kan de andere bok er op, die heeft een lange hefboom waardoor je de motor gemakkelijk op de bok kunt zetten in je 1tje.

op naar de volgende klus
- kappen vervangen
- richtingaanwijzer vervangen
- topkoffer repareren (want hij viel gister, grrrr)
- ketting spannen
- banden op spanning brengen
- donor motor demonteren want morgen komt de eerst zijn onderdelen halen.

hup aan de slag en verder!

dank voor de hulp Alain

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.071 seconden