spijker in band

22 juni 2009 20:56 - 22 juni 2009 20:59 #1 door germany-twin
spijker in band werd gestart door germany-twin
niet alles is leuk wat er met je motor gebeurd.
kom zaterdag vroeg in de avond thuis. eerst tanken (doe ik altijd, heb ik altijd een motor met volle tank thuis staan, je weet maar nooit. is een tick die ik uit militaire dienst heb overgehouden) rij van de pomp naar huis (= 300 meter) voel ik dattie achter zwabbert. kon wel eens een lekke band zijn. kijken en jawel een knoepert van een spijker (80 mm lang) zit in de achterband en steekt er nog 2 cm uit. wegenwacht gebeld (ADAC in dit geval), die weet niets anders te bedenken dan de motor op een trailer te laden en maandag (vandaag dus) naar een garage te rijden. bel ik 's morgens op om te horen hoe mijn lief geslapen heeft en wat zij met de band gaan ondernemen. een nieuwe binnen-en buitenband was een optie. ja, nee dus. de band is als nieuw. gewoon een nieuwe binnenband was mijn voorstel. ook goed.
of ze dan de buitenband gingen vulcaniseren, was mijn vraag. hard gelach aan de andere kant van de lijn. of ik wel wist in welke tijd we leven. hardstikke verboden en gevaarlijk. (ik heb het de wegenwacht laatst nog zien doen met een autoband) haal ik vanmiddag de motor op.
dacht ik dat ik even beide accupolen vast had. 75 €. 54 voor de montage, want het was wel een uur werk geweest. ja meneer het achterwiel moest er helemaal uit. is niet waar, durfde ik nog te opperen. en de ketting moest er ook nog af. ik durfde niets meer te zeggen. o, ja en het vulcaniseren kostte ook 12 € en dan nog wat bandensmeer 9 €. de binnenband hebben ze kennelijk vergeten (?).

75 € is dat normaal voor een binnenbandje verwisselen? of ben ik echt niet van deze planeet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2009 21:04 #2 door Geart
Beantwoord door Geart in topic spijker in band
Lijkt me inderdaad wat ruim bemeten.
Toen ik laatst banden liet verwisselen, voor en achter, was mijn "mannetje" binnen een uur klaar, inclusief balanceren.
Grtz

Groetnis út Grou!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2009 21:21 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic spijker in band
Uurtje werk is al snel 65 euro bij een dealer
Nieuwe binnenband ook al iets van 15 euro (maar pin me daar niet op vast)
en dan zit je dus al snel op 75 euro !!!

Als je noppen hebt, de volgende keer gewoon zelf doen. (Balanceren hoeft dan toch niet echt)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2009 21:44 #4 door GS Allroad
Beantwoord door GS Allroad in topic spijker in band
Wat ben eigenlijk kwijt bij Ad Mies,om je banden te vervangen?

BMW R 1100 GS  1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2009 22:55 #5 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic spijker in band

Uurtje werk is al snel 65 euro bij een dealer
Nieuwe binnenband ook al iets van 15 euro (maar pin me daar niet op vast)
en dan zit je dus al snel op 75 euro !!!

Als je noppen hebt, de volgende keer gewoon zelf doen. (Balanceren hoeft dan toch niet echt)

Zelf het wiel d'r uit halen en een nieuwe binnenband erop laten leggen moet je onder de 40€ klaar zijn, en zelf doen kan volgens mij ook als je je band merkt, gewoon hetzelfde terug leggen, 15€. :)

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2009 00:38 #6 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic spijker in band
Binnenband moest ik laatst €17.50 voor neertellen.

Overigens zit het volgens mij zo dat je met binnenbanden de buitenband niet hoeft te repareren / vervangen bij perforatie, dat was juist het grote voordeel (binnenbanden sleep je makkelijker mee de woestijn door  ;D).

Wel denk ik dat je deze operatie zelf uit had kunnen voeren als je goed gereedschap had. En laat je niets wijs maken! Bij m'n rijschool stond ooit een Transalp waar men (Halfords) een veter in had gedraaid...  en maar leeglopen die stomme band  >:( ;D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2009 07:44 - 23 juni 2009 07:47 #7 door dixi
Beantwoord door dixi in topic spijker in band

Uurtje werk is al snel 65 euro bij een dealer
Nieuwe binnenband ook al iets van 15 euro (maar pin me daar niet op vast)
en dan zit je dus al snel op 75 euro !!!

Als je noppen hebt, de volgende keer gewoon zelf doen. (Balanceren hoeft dan toch niet echt)


dure dealer vind ik dan toch wel .... bij mijn huidige bandenleverancier kost het vervangen van een binnenband : 40€ incl werk & binnenband !!
En dan mag je met je twin zo komen aanrijden ! (wel afspraak maken, en vriendelijk lachen  ;) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2009 11:38 #8 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic spijker in band
Daarom moet je ook altijd van te voren vragen om een prijsopgave :)

De ene dealer is de andere niet...

De een heeft een showroom met 100 motoren, de ander een met 2. die laatste zal wat goedkoper zijn omdat hij minder onkosten heeft.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2009 23:34 #9 door germany-twin
Beantwoord door germany-twin in topic spijker in band
ik had niet zoveel keus. de ADAC had de motor naar die garage gebracht.
het verhaal gaat echter verder. jammer dat er geen veiligheidsriemen zijn vast te maken, want je hebt ze wel nodig als het volgende leest.

toen ik naar huis reed met de gerepareerde band, vond ik dat de fiets niet lekker reed: stug in het optrekken en wel heel snel terugvallend in snelheid als ik het gas terugnam. ik had het gevoel dat de ketting wel erg strak gespannen was. thuis gekomen zag ik dat de ketting inderdaad behoorlijk strak stond; nagenoeg geen speling. vanmiddag naar een motorgarage vlak bij mijn werk. daar had je echt niet mee verder moeten rijden zei de monteur. dan had je echt grote problemen gekregen.
thuisgekomen na het tanken maar even naar de bandenspanning gekeken. raad eens wat: 3,3 ipv 2,2 (Heidenau).
ik denk dat ik de firma maar ga aanklagen wegens een aanslag op mijn leven en dat van mijn twin. in ieder geval ga ik de ADAC om opheldering vragen. het is toch van de zotte dat je overgeleverd bent aan de wolven bij pech onderweg. de firma heet Zweirad Hanselle en zit in Schüttorf. vooral aanbevolen als je rijk bent en van je motor af wilt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2009 23:46 #10 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic spijker in band
Even controleren of de bandenspanning / kettingspeling nog op je achterbrug staat. Als die sticker gewoon leesbaar is dan zou ik zeker stappen ondernemen (en anders waarschijnlijk ook omdat je met je poten van iets af moet blijven als je niet weet hoe het werkt) , als die ketting was geknapt, wat dan?  of het lager van je uitgaande as wat nu overbelast is geweest. Wie gaat je helpen wanneer dat lager er uit loopt tenmidden van een vakantie?

Maar snel de ketting weer op de juiste speling en kijken of je bak nog even mooi schakelt als eerst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2009 15:54 #11 door daandus
Beantwoord door daandus in topic spijker in band
bij Bolman motoren in Den Haag betaal ik 20 euro voor een bandenwissel, inclusief balanceren enzo. (inclusief bandenvet ;-)
Wel zelf even het wieltje brengen dan......

Persoonlijk vind ik dat een redelijke prijs, want je kunt erop wachten! Uur werk is wel heel overdreven!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2009 23:30 #12 door Crazy_iwan
Beantwoord door Crazy_iwan in topic spijker in band
Ik heb vorige week 25 euro betaald per band met uitbalanceren erbij. Binnenband kostte rond de 15-17,50 euro.

Dus wat jij voor 1 band betaald hebt daar had ik mijn beide banden voor gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2009 23:33 #13 door Phoenix
Beantwoord door Phoenix in topic spijker in band
blij dat ik "doe-het-zelver" ben  :D

Bijlage:


AT '96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2009 23:58 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic spijker in band
hallo

ingeval van pech ben je inderdaad een beetje overgeleverd.

Dat neemt niet weg dat altijd de vraag komt "wat is billijk " en dat kan voor de een verder liggen dan bij de ander.

Als lid van een adac of anwb hebben we het voordeel dat we hulp krijgen onderweg en zo mogelijke afsleep naar  een adres van keuze

die mogelijkheid zit overigens ook al in veel verzekerings polissen(lees de voorwaarden)

zie technisch plotseling op tredend defect.

de lekke band als zodanig is echt vervelend voor de biker en je kunt er eigenlijk weing tegen doen.

reparatie is dus wel wenselijk echter door de claim cultuur die hedendaags is onstaan  vallen veel mogelijk heden juridisch snel af. er kunnen namelijk risicos mee gemoeid zijn
de vakkundige mening staat dan hoger dan de wens van je klant
reparatie kan maar hierdoor vervalt iedere fabrieksaansprakelijkheid omdatje  simpelweg nooit kunt zien wat de werkelijke schade is en dus de veiligheid niet meer gewaarborgd is.

vandaar dat vele dealers alleen gaan voor gehele vervanging van de band en zo mogelijk binnenband

echter een binnenband heeft geen karkas en is dus zonder problemen te herstellen met een plakker
vanaf het moment dat de hersteller je motorfiets vast neemt gaat zijn klok tellen aan zijn werkplaats tarief. wat kan varieren van ca 45-60 euro uur

hierbij komt het verschil dat bij de normale verkoop van een motorfiets band  deze vaak verkocht wordt incl montage  en de directe montage kosten niet zo gezien worden door de klant
als deze zelfs al aangegeven zijn

dus de meeste dealers nemen alle tijd in rekening  en dan is een uurtje echts niets

als ik  10 min neem voor verwijdering van een wiel en 15 min voor het plaatsen (is altijd  lastiger)

met nog een 12 min voor demontage/ binnenband  en balanceren ben ik erg snel( jullie mogen komen oefenen)
met daarnaast nog een inspectie van de buitenband is een uur echt niets

wil er niets mee zeggen maar de tijd vliegt als je haast hebt


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2009 00:36 #15 door germany-twin
Beantwoord door germany-twin in topic spijker in band
we houden het dus maar gewoon op: pech gehad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2009 19:25 #16 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic spijker in band
een soort Tsjechie's vrouwtje met een oude auto in de tuin , zeg maar... 8)

grtjs Arthur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2009 20:39 #17 door germany-twin
Beantwoord door germany-twin in topic spijker in band
precies Arthur, je slaat de spijker op z'n kop  :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden