Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur

30 jan 2016 18:04 #1 door Cas
Nu heb ik de afgelopen week 2 landmark ritten gereden met zonnige koele dagen en mij viel op dat de Dero snorde als een zonnetje, het leek wel een Goldwing.
Dat is ook wel eens anders, op warme zomerdagen en bewolkte dagen merk ik dat de motor de ene dag soepeler draait dan de andere dag. Ik zit te denken aan luchtvochtigheid, hoeveelheid zuurstof en buitentemperatuur.
Is dit een fabeltje of waarheid?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2016 18:09 #2 door Waffie
is geen fabeltje

als de luchtvochtig heid hoog is komt er gewoon meer zuurstof  bij de verbranding

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2016 18:19 #3 door Cas
Ik heb altijd gedacht dat er bij een hoge luchtvochtigheid juist minder zuurstof in de lucht zat.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2016 18:30 #4 door PimW
De waterdruppels verdrijven zuurstof, maar kunnen volgens mij voor neven effecten zorgen waar je meer van merkt dan het verlies aan zuurstof.

Koeling van de luchtstroom bijvoorbeeld wardoor de dichtheid realtief gezien hoger word in het inlaat kanaal. Waterdruppels kunnen er misschien ook voor zorgen dat een hogere compressie gerealiseerd word tijdens de verbranding.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2016 18:34 #5 door Cas

De waterdruppels verdrijven zuurstof, maar kunnen volgens mij voor neven effecten zorgen waar je meer van merkt dan het verlies aan zuurstof.

Koeling van de luchtstroom bijvoorbeeld wardoor de dichtheid realtief gezien hoger word in het inlaat kanaal. Waterdruppels kunnen er misschien ook voor zorgen dat een hogere compressie gerealiseerd word tijdens de verbranding.


Een "intercooler" effect dus.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2016 19:23 #6 door Jopie
Vraag maar eens aan iemand die thuis is in propeller vliegtuig 4takt motoren.
Hoe hoger je komt hoe ijler de lucht.
Dus moet je het mengsel armer maken.
En hoe hoger hoe minder vermogen.
Daarom hebben veel van dit type vliegtuigmotoren een turbo om het tekort aan lucht te compenseren.
Luchttemperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid hebben wel degelijk invloed op het vermogen en mooi lopen.
Daarom hebben deze vliegtuigen ook vaak een (handbediende) regeling voor mengsel en carburateur verwarming.
Dat moet je constant in de gaten houden.
Vliegen is harder werken dan motorrijden.
Modernere 4 takten zoals Rotax hebben echter ook al elektronische injectie.
Maakt het weer een stuk makkelijker dan Continental/ Lycoming met carburator.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2016 12:35 #7 door kees
Alfa heeft in de jaren 50 of 60 ook al ge-experimenteerd met water inspuiting.

Bij mistig weer bijvoorbeeld, draaien sommige motoren beter. Hoe dat precies zit weet ik eerlijk gezegd ook niet.


Maar nee, is geen broodje aap!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2016 13:07 #8 door Cas
Ok, het is mij inmiddels wel duidelijk dat deze factoren invloed hebben op de motorloop.
Toen ik de Dero pas had was het rijden door 30 km zones met zijn gaten en kuilen en drempels een dusdanig drama (horten en stoten, constant spannen en ontspannen van de ketting en klappen uit het blok) dat ik meestal met ingetrokken koppeling reed.
Dat behoort inmiddels na alle investeringen tot het verleden maar iedere keer als ik door zo'n 30 km zone rijd ben ik er toch alert op. De ene dag rolt ie met dezelfde gasstand overal soepel overheen en een andere dag is het gewoon "iets" minder en mij valt op dat het dan totaal ander weer is. Nu heb ik nog een Dero uit het Geert Alp 2 tijdperk en de nieuwere Dero's zijn in het injectie systeem verder doorontwikkeld maar als deze factoren een rol spelen moeten bezitters van de latere modellen dit toch ook merken?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2016 13:28 #9 door kees
Hmzz..

Dat kan ook gewoon mechanisch gezien carb-gerelateerd zijn?

Zijn je statiosproeiers schoon? Synchroon moet ook spot-on staan, anders kan de ene cilinder de ander 'trekken'.  Dat zul je juist in lage toerentallen merken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2016 15:37 #10 door Cas
Is een injectie Dero maar synchroon daar kun je een punt hebben. De dero is volledig gedemonteerd geweest en ook de injectie units zijn losgekoppeld geweest omdat de hevel met het veertje waar de chokekabel aan vast zit volledig vast zat. Ook zijn de chokeplunjers eruit geweest. Maar de boel laten synchroniseren is een hele klus bij de Dero, je kunt nergens bij.
Maar als dit de oorzaak zou zijn dan is het mechanisch en heeft het niets met weersinvloeden te maken.
Overigens loopt hij prima hoor, ben alleen benieuwd waarom het de ene dag iets minder soepel is dan de andere dag, weersinvloeden dus.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2016 15:58 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
Cas troost je met de gedacht dat als het een italiaan was geweest ze het karakter zouden noemen

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2016 16:04 #12 door Cas

Cas troost je met de gedacht dat als het een italiaan was geweest ze het karakter zouden noemen


Volgens mij noemen ze het bij elke twin karakter Arthur ;D
Maar ik troost me wel met de gedachte dat ik zelf ook wat soepeler ben met bepaalde weersomstandigheden.
Trouwens, jij hebt ook een Dero dus eigenlijk zou jij het ook moeten merken (als je er op let tenminste).

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2016 23:32 #13 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
Karakter genoeg in een Varadero ja, die van mij loopt nu na een k&n luchtfilter en Leo Vince eind dempers zonder db killers op z'n mooist. Maar idd heeft het weer invloed op de loop, mistig weer is het best, daarom ga ik morgen ook ff flink wat landmarks bij elkaar sprokkelen! >:D

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2016 19:55 #14 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur

is geen fabeltje

als de luchtvochtig heid hoog is komt er gewoon meer zuurstof  bij de verbranding


Uhm... precies andersom.

En dus heb je een pietsje minder vermogen bij hoge luchtvochtigheid.

Zie ook hier:
http://wahiduddin.net/calc/calc_hp.htm

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2016 08:27 #15 door Jeroen
Daandus, ik heb de ballen verstand van dit soort berekeningen, maar wel had ik vroegah op mn puch maxi een spons in mn luchtfilter gepropt die ik nat hield met een druppelende fles water. leverde een 5 km hogere top op! En nog meer onzin als benzine voorverwarming enzo, maar daar gaat t nu niet om. De theorie is mooi maar in de praktijk werkte dit toen voor mij dus.

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2016 10:17 #16 door Waffie
met vochtige lucht hebben atmosferische motoren een betere cilinder vulling
(vraag  me niet om  het uit te leggen maar in de praktijk loopt het net wat beter en die ervaring is voor mij genoeg)



ze hebben in vroegere jaren  motoren ontwikkeld die op dit principe(dus met water erbij) brandstofmengsel maakten
nadeel was roest vorming bij stilstand
maar ze hebben zo veel zaken uitgeprobeerd maar de belangrijkste ontdekkingen werden gedaan door error and try



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2016 11:07 #17 door Cas
Daar waar zich een stof bevindt kan zich geen andere stof bevinden.
In de lucht zit ongeveer 20% zuurstof.
In vochtige lucht zit behalve zuurstof ook waterdamp en bevat dus minder zuurstof.
Conclusie: droge lucht bevat meer zuurstof dan vochtige lucht.

In warme lucht bewegen de moleculen sneller dan in koude lucht en warme lucht neemt dus een groter volume aan.
Dit is het principe van een intercooler, deze koelt de lucht af voordat deze de motor ingaat waardoor er meer zuurstof de motor ingaat voor een betere verbranding.
Conclusie: in een kubieke meter koude lucht zit meer zuurstof dan in een kubieke meter warme lucht.

Echter, waterdamp in de lucht koelt de lucht af waardoor deze weer een kleiner volume aanneemt en dus weer meer zuurstof bevat.

Waarom loopt een motor na een warme zomerdag in de late avonduurtjes mooier dan overdag? Volgens mij omdat de temperatuur dan lager is en misschien de luchtvochtigheid hoger, dus meer zuurstof en een betere verbranding.

En misschien spelen luchtdruk en ozon ook nog wel een rol.

Hoe dan ook, uit alle antwoorden hier blijkt dat luchtvochtigheid e.d. wel degelijk invloed hebben op de motorloop en dat zul je bij onze twins (in ieder geval wel de mijne) beter merken dan bij een vierpitter.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2016 13:20 #18 door kees
Daarnaast, de invloed van het toegevoegde brandstofaandeel van het mengsel.

De hoeveelheid bruikbare zuurstof (variabele) relatief afgezet tegen de toegevoegde brandstof (constante).

Armer dan wel rijker..


Maar ja, daarom hebben moderne high-performance motorblokken al die sensoren. Alleen al de temperatuur meten aan het spruitstuk geeft een indicatie van het beschikbare volume waarmee de boordcomputer die brandstof toevoeging variabel maakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2016 15:05 #19 door Cas

al die sensoren.


Aha, dus daar dienen al die stekkertjes voor die ik van het luchtfilter heb afgesloopt :o

De nieuwe AT zal dusdanig geavanceerd zijn dat weersinvloeden daarop geen invloed meer zullen hebben. Helaas zit er voor mij geen nieuwe AT in en ik zal het voorlopig met mijn Deertje moeten doen, overigens een hele fijne motor voor de lange afstanden en sinds de Pivot Peggs er op zitten ook geen last meer van verkrampte benen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2016 16:04 - 02 feb 2016 16:12 #20 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur

met vochtige lucht hebben atmosferische motoren een betere cilinder vulling
(vraag  me niet om  het uit te leggen maar in de praktijk loopt het net wat beter en die ervaring is voor mij genoeg)



ze hebben in vroegere jaren  motoren ontwikkeld die op dit principe(dus met water erbij) brandstofmengsel maakten
nadeel was roest vorming bij stilstand
maar ze hebben zo veel zaken uitgeprobeerd maar de belangrijkste ontdekkingen werden gedaan door error and try


Als jouw ervaring ingaat tegen de wetenschap en straffe formules - wie zijn wij dan om daar tegenin te gaan?

Persoonlijk vind ik het belangrijk dat er deugdelijke technische informatie gedeeld wordt.
Mensen 'leren' ook op een forum als deze.
Laten we proberen juiste informatie na te streven; dat is in ieders belang.

=====================================================
P.s. het klopt dat je motor beter lijkt te lopen met slecht weer. Dan stap je sjacherijniger op en is het contrast met het 'ik-zit-lekker-op-m'n-motor-gevoel' sterker en dus beter merkbaar.  8)
=====================================================

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.087 seconden