Banden en cuppen

05 feb 2016 16:57 #1 door Cas
Banden en cuppen werd gestart door Cas
Ik heb al veel over cuppen gelezen op het forum en ook al veel uitleg van Waffie, toch ff een vraag.
Binnenkort ga ik mijn achterband (Michelin Pilot Road 4) vervangen omdat die aan het einde is.
Mijn voorband heeft nog heel veel profiel maar vertoont sporen van cupping. (achterband ook trouwens)
Nu kan ik er wel een nieuwe achterband op laten leggen en de voorband nog een rondje laten liggen maar die zal dan dus nog meer gaan cuppen.

Vraag: Is dit nadelig of zelfs gevaarlijk?

Over de oorzaak van cuppen lees je van alles, bandenspanning, remmen, vering/demping. Ik heb op al mijn banden al cupping gehad en het zal er wel bijhoren maar stel dat de voorvering een oorzaak zou kunnen zijn, is deze dan te slap?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2016 18:01 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Banden en cuppen

als  het je zint wil ik er graag met je samen naar kijken ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2016 18:04 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Banden en cuppen
Hi Cas  :)

De oorzaak van cuppen zóu idd met je vering te maken kúnnen hebben, maar of de vering dan te hard, te slap, té veel of misschien te weinig gedempt is, dat weet ik ook niet  :-\. Ik denk dat een veringspecialist je daar wellicht mee kan helpen.

Belangrijkste oorzaak is volgens mij nog steeds de vervorming van de band bij het remmen (igv de voorband dan) Bij de achterband heeft het te maken met acceleratie. Al dan niet icm (een verkeerde) bandenspanning.

Of jij de voorband moet vervangen beslis je zelf natuurlijk. Cuppen levert uiteraard verminderde grip op, -> want minder rubber raakt het wegdek  :)
Als je niet het gevoel hebt dat je te weinig grip hebt, de band geen onbalans heeft of veel herrie maakt (ook een evt gevolg van cuppen) dan zou ik 'm lekker oprijden.
Zoals jij ook wel weet moet een band natuurlijk wettelijk gezien wel over het gehele loopvlak voldoende profieldiepte hebben, dus als dat dus aan 1 kant van je profielblok te wijnig geworden is moet je wél vervangen.

Grtz,
René


Hieronder nog een extreme vorm van cuppen  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2016 18:26 #4 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Banden en cuppen

Cuppen levert uiteraard verminderde grip op, -> want minder rubber raakt het wegdek  :)

Bedankt voor je uitleg René, bovenstaand zinnetje is voor mij voldoende. Hoewel de Pilot Roads mij uitstekend bevallen ga ik nu eens 2 andere banden proberen ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2016 18:29 #5 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Banden en cuppen

als  het je zint wil ik er graag met je samen naar kijken ;)


Ik kom binnenkort wel langs want ik heb veel materiaal nodig voor groot onderhoud.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2016 18:39 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Banden en cuppen
kijk ook eens naar de metzeler ROADTEC 01(komt er aan in 2016) enn de roadsmart III van dunlop

voor het slijtage gedrag van dunlop is positief veelbelovend

mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2016 18:49 #7 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Banden en cuppen

kijk ook eens naar de metzeler ROADTEC 01(komt er aan in 2016) enn de roadsmart III van dunlop

voor het slijtage gedrag van dunlop is positief veelbelovend

mvg


Mijn keuze voor de 2 EVO (komt in de testen op de 2e plaats na de Pilot Road) is een betere grip op droog wegdek.
De Pilot Road heeft een betere grip op een nat wegdek maar dat is voor mij minder belangrijk want mijn oma gaat op de fiets sneller door de bocht op een nat wegdek dan ik op de motor :-[

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2016 23:14 #8 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Banden en cuppen
ga je met nat weer toch  op de fiets  >:D
of oma zijn banden merk vragen  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2016 00:12 #9 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Banden en cuppen

ga je met nat weer toch  op de fiets  >:D
of oma zijn banden merk vragen  :)

Als het regent zit ik in de auto, als het niet regent ook trouwens, als het koud is de verwarming aan en als het warm is de climate control aan, bevalt prima.

Als ik wil genieten van het leven pak ik de motor, frisse lucht, vrijheid, de rij ;D wind door je haren, hoofd leegmaken, alle dagelijkse beslommeringen en stress achter je laten en denken aan leuke dingen (AT's, GSen etc)

De fietsbanden van mijn oma stammen nog uit de 1e wereldoorlog, worden niet meer gemaakt en zijn van massief rubber, ze heeft haar hele leven nog nooit een lekke band gehad.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden