Afgelopen zaterdag was de eerste motor inspectiedag van 2016.
Er werden 14 motoren gecontroleerd, en hoewel het op zich best goed gesteld was met de motoren, kwam er toch een verontrustende top 3 boven drijven die ik dan ook meteen even onder de aandacht wil brengen.
1) Verouderde remleidingen (8x)
2) Verouderde remvloeistof achterrem (4x)
3) Remlicht schakelaar achterrem (4x)
Velen hebben het altijd over goed kunnen remmen, maar als we dit lijstje zien, valt er nog wel wat te verbeteren in de bewustwording van wat er allemaal bij remmen komt kijken !
REMLEIDINGEN:
De oude remleidingen zijn allemaal van rubber. Gedeeltelijk staat al een stuk op de
wiki
over stahlflex remleidingen waarbij ook het gedrag van rubber leidingen wordt uitgelegd (het opzetten van de leiding bij remmen), maar aanvullend daarop zijn oudere rubberen remleiding ook een stukje poreuzer waardoor ze sneller vocht doorlaten.
REMVLOEISTOF:
Met name de remvloeistof in de achterrem blijkt nog wel eens sterk verouderd (>3% water) wat de remwerking verslechterd.
Daarnaast kan de remvloeistof sneller gaan 'koken' waardoor de remdruk helemaal verloren gaat.
Omdat bij onze motoren het reservoir vaak verstopt zit achter de zijkap, wordt deze dus nog wel eens vergeten om te vervangen tijdens het onderhoud.
REMLICHTSCHAKELAAR:
Hoewel niet direct nodig voor het stoppen van je motor, het is wel een signaal middel naar het overige verkeer.
Onze motoren kunnen relatief hard afremmen op de motor (los laten van het gas). Als je dat doet is het een goede gewoonte om het achterop komende verkeer te waarschuwen door je remlicht te laten branden (zonder een remlicht signaal verwachten zij niet dat er zo sterk vertraagd word). Dit wordt over het algemeen gedaan door je achterrem aan te tikken.
Het is dus zeer zeker voor je eigen veiligheid van belang dat ook je achterremlichtschakelaar goed functioneert.
We zullen proberen om in een volgende transalper nog een keer diepgaand op met name de remleidingen en de negatieve effecten van verouderde remleidingen in te gaan.