Zijn er al ethanol slachtoffers

24 mrt 2016 19:56 #1 door Jopie
Zijn er al ethanol slachtoffers werd gestart door Jopie
Er is de laatste tijd veel te doen geweest over de problemen die kunnen ontstaan door de ethanol die de afgelopen jaren wordt bijgemengd bij benzine.
Dat is al opgelopen tot 5,75% , en in 2020 moet dat 10% worden.
In mijn familie, collega's, vrienden en kennissenkring heb ik nog van niemand gehoord dat er problemen door ethanol waren met hun auto en/of motorfiets.
Ikzelf heb de laatste jaren altijd V-Power of Ultimate getankt omdat daar geen ethanol in zit. Gewoon omdat ik het risico niet wil nemen.
Nu wilde ik vragen of er inderdaad bij jullie weten al problemen of motorschades zijn ontstaan door de ethanol. Met name bij oudere (carburateur) motoren.
Of is het overtrokken en valt het heel erg mee.
Ik heb het dus niet over E15 of E85, maar de normale benzine of E10.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2016 20:26 #2 door STA
Beantwoord door STA in topic Zijn er al ethanol slachtoffers
Iemand bekend met competition 102 van Firezone?

Groet STA

24 mrt 2016 20:45 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Zijn er al ethanol slachtoffers
in de owners manual van een '92er  RD04 staat dat er benzine in mag met maximaal 10% ethanol, dus het zou geen probleem moeten zijn

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

24 mrt 2016 21:47 #4 door arne
Beantwoord door arne in topic Zijn er al ethanol slachtoffers
Ik heb nog niets echt negatiefs gehoord, behalve van motoren met kunststof tanks. Daar kan de lak blijkbaar loslaten en de tank eventueel poreus worden door de toevoeging van ethanol.

24 mrt 2016 22:05 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Zijn er al ethanol slachtoffers
nee, er heeft zich nog niemand gemeld met destructieve schade  veroorzaakt door brandstof waarop ethanol zit al zal er vast wel gedachten en of  iets anders te scoren zijn op het www
overal is een oor voor

24 mrt 2016 23:03 #6 door Manoman12
Beantwoord door Manoman12 in topic Zijn er al ethanol slachtoffers
Ik heb een jaartje in mijn woonwerkscooter van Honda (sh300)aceton bijgemengd. Om te proberen. De brommer liep er een fractie zuiniger door. Verder niks van gemerkt. Ik ben het experiment gestaakt omdat die paar tiende zuinigheid achter de komma niet opwogen tegen het gevogel met de aceton. Bovendien is deze scootert ook zonder toevoegingen al retezuinig. Ik rij er nu al meer dan 40 dkm op, en nul problemen. Van ethanol verwacht ik al evenmin veel problemen. Ik tank vaak E10 in Duitsland. Behalve in de portemonnee merk ik ook daarmee geen enkel verschil.

25 mrt 2016 14:58 - 25 mrt 2016 15:01 #7 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Zijn er al ethanol slachtoffers
Ik tank altijd premium benzines (minder ethanol) in mijn motoren. Ethanol vrij is volgens mij alleen de V-power en Ultimate.

Vooral de oudere carburateur versies lopen er een stuk beter op is mijn ervaring.

Er zijn een aantal motoren van bepaalde bouwjaren die problemen hadden met de kunststof tanks. Volgens mij Ducati. Mijn Triumph heeft ook een kunststof tank, maar die zou er tegen moeten kunnen.

Maar ik tank zoals gezecht toch altijd ethanol vrij / arm. Wetenschappelijk wellicht niet bewezen, maar mijn ervaring is dat het gewoon beter is.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

25 mrt 2016 18:32 #8 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Zijn er al ethanol slachtoffers
Als euro 95 ethanol vrijer is dan rijd mijn alp daar lekkerder op dan de exotische merkspecifieke brandstof cocktails :)

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

25 mrt 2016 20:18 #9 door Mirko

Als euro 95 ethanol vrijer is dan rijd mijn alp daar lekkerder op dan de exotische merkspecifieke brandstof cocktails :)

Jij hebt een wat nieuwere injectie denk ik. Die rijden overal op. Ik heb een XL 600 carburateur versie en merk echt verschil. En inderdaad zijn niet al die verschillende cocktails hetzelfde. Ik heb er een keer wat mailtjes aan gewaagd, maar onze brandstof maffia geven niet veel info.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

25 mrt 2016 20:44 #10 door Mirko
Dit is de info wat ik heb. Aanvullingen zijn welkom.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300
Bijlagen:

25 mrt 2016 20:59 #11 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Zijn er al ethanol slachtoffers
Wij tanken zoveel mogelijk Esso energy supreme of Aral 102 (bioether ipv bio ethanol)

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

25 mrt 2016 21:35 #12 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Zijn er al ethanol slachtoffers
Nee hoor ik bedoel juist dat mijn TA650 ook niet van cocktails lijkt te houden

Jij hebt een wat nieuwere injectie denk ik. Die rijden overal op. Ik heb een XL 600 carburateur versie en merk echt verschil. En inderdaad zijn niet al die verschillende cocktails hetzelfde. Ik heb er een keer wat mailtjes aan gewaagd, maar onze brandstof maffia geven niet veel info.

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

25 mrt 2016 22:02 #13 door arne

Er zijn een aantal motoren van bepaalde bouwjaren die problemen hadden met de kunststof tanks. Volgens mij Ducati. Mijn Triumph heeft ook een kunststof tank, maar die zou er tegen moeten kunnen.

Mijn Triumph Tiger valt onder de risicogroep. In Duitsland tank ik dan ook geen E10. Ik heb wel van Tigers gehoord die er problemen mee hebben. Jouw Sprint Triple weet ik niet, maar die is weer wat nieuwer dan mijn Tiger.
Ik weet dat de BMW 1100GS er ook wel last van kan hebben. Bladderende verf van de tank etc.

26 mrt 2016 11:06 #14 door Mirko

Mijn Triumph Tiger valt onder de risicogroep. In Duitsland tank ik dan ook geen E10. Ik heb wel van Tigers gehoord die er problemen mee hebben. Jouw Sprint Triple weet ik niet, maar die is weer wat nieuwer dan mijn Tiger.
Ik weet dat de BMW 1100GS er ook wel last van kan hebben. Bladderende verf van de tank etc.

Goede combi zo'n Triumph en een Alp ;-)

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

26 mrt 2016 15:34 #15 door arne

Goede combi zo'n Triumph en een Alp ;-)

Ja, vond ik ook. :)

29 mrt 2016 16:39 #16 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Zijn er al ethanol slachtoffers
.... na een aantal carbs open te hebben gehaald rijden wij nu enkel nog op ethanol vrije benzine en de motoren en de quad.
De rubbers zwellen op met die ethanol prut - en ookal heb ik hierdoor niet langs de kant van de weg gestaan - het lijkt me niet goed. De balgen van de CV-carbs zien er niet meer uit!
Onze KTM's (met FCR carbs) moeten toch al hoger octaan hebben - maar ook de andere fietsen/quad krijgen dit nu te drinken puur vanwege het ethanol-verhaal.

Dat fabrikanten ethanol accepteren is simpelweg omdat ze geen keuze hebben!

... was ooit lid ...

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden