Bandenspanningssensoren

27 mrt 2016 15:17 #1 door Cas
Bandenspanningssensoren werd gestart door Cas
Iemand ervaring met of een mening over bandenspanningssensoren?

Ik heb nu in 4 jaar tijd 2x een voorwerp in mijn achterband gehad, niet lek maar had wel gekund en dan is het wel handig dat je de spanning ziet dalen.

Het spul is prijzig en de batterij (knoopcel) in de sensoren is niet verwisselbaar, dus batterij leeg, nieuwe sensoren.
Voor de batterijduur wordt 5 tot 7 jaar gegeven dus dat zal in de praktijk 4 jaar zijn. Het spul staat in de winter onder het vriespunt en de banden (en dus ook de batterijen) worden in de zomer gloeiend heet.

Hoe zit het met de afdichting van het ventiel die vastzit aan de sensor. Niet voor niets wordt bij iedere bandenwissel ook het ventiel vernieuwd maar dat gaat bij de sensoren dus niet gebeuren.

Al met al lijkt het me wel handig om met een blik op het dashboard de bandenspanning te zien.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2016 15:32 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Bandenspanningssensoren
Heb het standaard op de GS zitten Cas  :). Vind het een leuke gadget, maar ook niet meer dan dat. Ik ben persoonlijk redelijk ongevoelig voor de bandenspanning, dus daar heb ik het niet echt voor nodig en een lekke band heb ik met deze motor nog niet gehad. Heb 'm nu 3 jaar en het doet wat het moet doen, maar als het er niet op zat had ik het ook niet gemist denk ik  :-\
Voor mij iig geen reden om op mijn andere motoren ook zo'n systeem te installeren!

Heb idd begrepen dat de sensoren aan de prijs zijn, batterijen idd niet te verwisselen nee, dus mochten ze er een x mee stoppen ga ik nog wel effe zien of ik er dan nieuwe in zet. Met de ventielen nog geen problemen zo ver  :)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

27 mrt 2016 15:54 #3 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Bandenspanningssensoren
Ok René, niet echt zinvol volgens jou maar het werkt al 3 jaar probleemloos, da's al zinvolle info! ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

27 mrt 2016 16:49 - 27 mrt 2016 16:54 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandenspanningssensoren
ik heb er ruime ervaring mee omdat dit product al enkele jaren standaard gemeengoed is in nieuwe auto's .
Inmiddels al flink wat van dergelijke systemen in motorfietsen gemonteerd (intern)

Ik zelf vind het een serieus veiligheid artikel
een tijdige waarschuwing voor een leeglopende band vind ik belangrijk,
zij stelt mij in staat een veilige plek te zoeken mocht dit nodig zijn.
en laat mij conitu zien wat de bandenspanning is(= maakt zuinig rijden mogelijk)
Daarnaast geeft dit systeem mij info aangaande de temp van de banden( = voldoende grip)

Ik zelf  maak enkel gebruik van interne systemen
de zogenaamde  ventiel dopjes vind ik  nog te onbetrouwbaar ,
ook de verwijdering om je band op te pompen is omslachtig (speciaal sleuteltje)
Het huidige systeem wat wij leveren is  van mobiletronic.
hierbij is de display (extra goed afleesbaar door backlight ) rechtstreeks op de boord spanning aangesloten.
deze geeft ook de boordspanning weer
de sensoren zijn te vernieuwen
vooralsnog  nog geen problemen gehad
als cas het wilt bezichtigen, morgen ben ik er na 1300 uur

Bijlagen:

27 mrt 2016 17:36 #5 door Cas

Rendering Error in layout Message/Item: fopen(http://open.api.ebay.com/shopping?callname=GetSingleItem&appid=Transalp-TCNForum-PRD-02d9a4ca7-ac27616b&siteid=146&responseencoding=JSON&ItemID=262348166499&version=889&trackingid=&trackingpartnercode=9): failed to open stream: Connection refused. Please enable debug mode for more information.

27 mrt 2016 17:47 #6 door Cas

ik heb er ruime ervaring mee omdat dit product al enkele jaren standaard gemeengoed is in nieuwe auto's .
Inmiddels al flink wat van dergelijke systemen in motorfietsen gemonteerd (intern)

Ik zelf vind het een serieus veiligheid artikel
een tijdige waarschuwing voor een leeglopende band vind ik belangrijk,
zij stelt mij in staat een veilige plek te zoeken mocht dit nodig zijn.
en laat mij conitu zien wat de bandenspanning is(= maakt zuinig rijden mogelijk)
Daarnaast geeft dit systeem mij info aangaande de temp van de banden( = voldoende grip)

Ik zelf  maak enkel gebruik van interne systemen
de zogenaamde  ventiel dopjes vind ik  nog te onbetrouwbaar ,
ook de verwijdering om je band op te pompen is omslachtig (speciaal sleuteltje)
Het huidige systeem wat wij leveren is  van mobiletronic.
hierbij is de display (extra goed afleesbaar door backlight ) rechtstreeks op de boord spanning aangesloten.
deze geeft ook de boordspanning weer
de sensoren zijn te vernieuwen
vooralsnog  nog geen problemen gehad
als cas het wilt bezichtigen, morgen ben ik er na 1300 uur

Mooi marketing verhaal Ad, ik weet dat je ze hebt liggen daarom ben ik ook op het idee gekomen en jij denkt: die idioot koopt toch alles wat ie niet nodig heeft ;D

Maar ze hebben zeker wel voordelen denk ik maar ieder voordeel heeft ook een nadeel, wat kosten die losse sensoren en zijn die dan nog leverbaar? Verder moet het display ook passen in het rechter binnenkuipdeel. En aan de afbeelding te zien, als je hard op het ventiel drukt druk je het naar binnen.

Maar als jij op 2e paasdag werkt kom ik morgen ff kijken, heb ook nog bandjes nodig.

27 mrt 2016 18:05 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandenspanningssensoren
een tijdje terug had je een programma met de naam.. heeft het nut of is het kut

en als ik het kut vind  neem ik het niet eens op in het gamma

ik verwacht wel op termijn dat de banden fabrikanten met mee gevulkaniseerde sensoren gaan komen maar dan moeten die weer ingelezen worden zodat de boord computer ze gaat zien.
speciaal gereedschap dus met een bijpassende prijs.
tja dat heet vooruit gang
misschien dat paard en wagen wel weer terug gaat komen en houten wielen
want old skool zie je ook terug in de retro motorfiets modellen
maar vooralsnog zijn motorriders dol op gadgets en wie ben ik om ze dat te ontzeggen
8) 8)

27 mrt 2016 18:17 #8 door Cas

een tijdje terug had je een programma met de naam.. heeft het nut of is het kut

en als ik het kut vind  neem ik het niet eens op in het gamma

ik verwacht wel op termijn dat de banden fabrikanten met mee gevulkaniseerde sensoren gaan komen maar dan moeten die weer ingelezen worden zodat de boord computer ze gaat zien.
speciaal gereedschap dus met een bijpassende prijs.
tja dat heet vooruit gang
misschien dat paard en wagen wel weer terug gaat komen en houten wielen
want old skool zie je ook terug in de retro motorfiets modellen
maar vooralsnog zijn motorriders dol op gadgets en wie ben ik om ze dat te ontzeggen
8) 8)

Hahaha, ik ben helemaal om.
Ik kom morgen ff kijken en breng mijn achterwiel mee voor een nieuwe band (Continental Road Attack 2 Evo).
De voorzijde kan ik voorlopig nog niet loshalen.

27 mrt 2016 18:25 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Bandenspanningssensoren
Wij hebben er op het werk met mercedes en vw nogal eens problemen mee, dashboard geeft melding dat je een bepaalde band moet controleren en bij controle is er dan niks aan de hand.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

27 mrt 2016 18:36 #10 door Cas

vw

Sjoemelsoftware ;D
Het systeem van Ad geeft de bandendruk aan en dat vind ik wel een prettig idee.
Geeft ook de bandentemperatuur aan maar dat vind ik dan weer minder belangrijk, knappe koude band die mij de bocht uit laat slippen. :-[

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.390 seconden