SKF Fork Seals

05 mei 2016 00:33 - 05 mei 2016 00:42 #1 door Cas
SKF Fork Seals werd gestart door Cas

Rendering Error in layout Message/Item: fopen(http://open.api.ebay.com/shopping?callname=GetSingleItem&appid=Transalp-TCNForum-PRD-02d9a4ca7-ac27616b&siteid=146&responseencoding=JSON&ItemID=131800269284&version=889&trackingid=&trackingpartnercode=9): failed to open stream: Connection refused. Please enable debug mode for more information.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2016 01:10 #2 door Freutel
Beantwoord door Freutel in topic SKF Fork Seals
Beetje gek filmpje. T zegt naar mijn idee niets over de afdichtkwaliteit. Als er geen ring in zit gaat ie nog smoother..
Maar ik kan snappen dat een skf product het beter doet dan de gemiddelde nonbrand ring.

Transalp xl600 v (PD06) 1987

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2016 09:28 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic SKF Fork Seals
wij hebben ze in het gamma maar  voor de varadero XL 1000 V zijn ze (nog) niet leverbaar.
een zeer goed alternatief(zelfs beter) is dan  de keerring set van Ariete(ARI)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2016 09:42 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic SKF Fork Seals
vorkhoezen van triumph scrambler passen op de dero, eigenlijk zijn ze iets te kort, maar eenmaal gemonteerd zit het goed. je oliekeerringen blijven zo veel langer goed.

www.motorcycleproducts.co.uk/fork-gaiters-triumph-p-182773.html

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2016 10:17 - 05 mei 2016 10:19 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic SKF Fork Seals

Beetje gek filmpje. T zegt naar mijn idee niets over de afdichtkwaliteit. Als er geen ring in zit gaat ie nog smoother..
Maar ik kan snappen dat een skf product het beter doet dan de gemiddelde nonbrand ring.


Ik heb er even naar zitten kijken, maar het lijkt er op dat dit vooral voor de motorcross en MTB/downhill ontwikkeld is (getest met 50 uur motorcross, arme testrijder  ;D ). Je kunt je voorstellen dat stictie daar een groter issue is dan bij straatgebruik. Stictie is frictie ( ;D ) die je ervaart als je vanuit stilstand probeert iets in beweging te zetten.

Bijvoorbeeld als je denkt aan de afstelling van de demping en vering, heeft de stictie een soort van offset effect (maar niet lineair). Er is een drempel om te overwinnen die deze seals blijkbaar met 20% verlagen.

En als de olie er niet uitvalt (wat we in de video nog niet gezien hebben  :-X ) zal minder wrijving waarschijnlijk ook leiden tot minder slijtage. En ze zijn groen  8)

Ik kan nog nergens SKF type nummers vinden, wel documentatie maar geen specificaties. Iemand een idee?

Edit: www.skf.com/binary/229-246113/Fork-seals...sheet---15858-EN.pdf

Maar betwijfel of ze dat bij de sealtjes boer hebben liggen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2016 11:01 #6 door Freutel
Beantwoord door Freutel in topic SKF Fork Seals
Stictie is frictie das natuurlijk waarheid als een koe. Dan wordt het vnl een afweging  van intensiteit in het gebruik tot het prijsverschil als je naar de skf zou willen.

Transalp xl600 v (PD06) 1987

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2016 11:07 - 05 mei 2016 11:10 #7 door Cas
Beantwoord door Cas in topic SKF Fork Seals
Het zijn setjes (dust scraper + oil seal) die per poot worden verkocht en nogal prijzig zijn. Slipstick zou zo'n 20% lager zijn.
Maar heeft dit ook werkelijk een merkbaar beter weggedrag tot gevolg?
Maar blijkbaar zijn ze er niet voor de Varadero dus maar eens naar de ARI van Ad kijken.

www.suspensionsrus.com.au/off-road/forks/skf-fork-seals-detail
www.jwtimports.com.au/shop/skf-products/...seals-road-kit43s-sp
www.jwtimports.com.au/downloads/SKF-Fork...-Measuring-Guide.pdf

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2016 11:16 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic SKF Fork Seals
Nou ik zou het wel knap vinden als je op een motor als een varadero met jou behouden rij stijl daar iets van zou merken

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2016 11:16 #9 door Cas
Beantwoord door Cas in topic SKF Fork Seals

een zeer goed alternatief(zelfs beter) is dan  de keerring set van Ariete(ARI)

Dat zijn geen low friction fork seals Ad.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2016 11:18 #10 door Cas
Beantwoord door Cas in topic SKF Fork Seals

Nou ik zou het wel knap vinden als je op een motor als een varadero met jou behouden rij stijl daar iets van zou merken

;D Toch zie ik mijn voorvork af en toe bewegen Arthur! Maar dat doet ie niet graag, als ik erop ga zitten zakt ie ongeveer een cm in.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2016 18:31 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic SKF Fork Seals
de fork seals van Ariete zijn zondermeer als de top te beschouwen
stikkie of  whatever .

zoals arthur als zei

heeft het nut of is het K..t
moet ieder voor zich zelf invullen.
als je aan de  voorvork en zijn werking twijfelt  demonteer je hem gewoon vervang wat jou nodig lijkt en hoop dat het beter is.
alternatief is een complete andere voorvork upgrade
ben er zeker van dat er genoeg fabrikanten zijn die iets hebben
misschien een cartridge plaatsen


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2016 18:37 #12 door Cas
Beantwoord door Cas in topic SKF Fork Seals

de fork seals van Ariete zijn zondermeer als de top te beschouwen
stikkie of  whatever .

zoals arthur als zei

heeft het nut of is het K..t
moet ieder voor zich zelf invullen.
als je aan de  voorvork en zijn werking twijfelt  demonteer je hem gewoon vervang wat jou nodig lijkt en hoop dat het beter is.
alternatief is een complete andere voorvork upgrade
ben er zeker van dat er genoeg fabrikanten zijn die iets hebben
misschien een cartridge plaatsen

Mijn aandacht is naar de voorvork gegaan toen ik toevallig de handleiding van mijn Hyperpro veren tegenkwam en hem ook nog ging lezen. Voor de duidelijkheid, ik had veren bestelt voor de Honda Varadero 2003 ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2016 02:34 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic SKF Fork Seals
;D ;D

verkeerd boekje bij de juiste veer.

de voorvorkveren  van een pan zouden niet eens in jouw motorfiets passen

maar ik zal eens zie of ik het juiste boekje heb ?

zal vast wel


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2016 18:26 #14 door Cas
Beantwoord door Cas in topic SKF Fork Seals

;D ;D

verkeerd boekje bij de juiste veer.

de voorvorkveren  van een pan zouden niet eens in jouw motorfiets passen

maar ik zal eens zie of ik het juiste boekje heb ?

zal vast wel

Doe geen moeite Ad, ik wil die Hyperpro rotzooi niet meer onder mijn motor hebben, er zijn ook betrouwbare merken die wel de juiste handleiding bij de juiste veren kunnen leveren en ook antwoord kunnen geven op vragen.

kglracing.com/shop/motorbike_parts/shock...0_v_varadero_2003-12

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2016 22:38 #15 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic SKF Fork Seals
jou motor veert volgens mij wel heeeel erg slecht, hoe moeilijk kan het zijn zonder handleiding....olie erin , veren erin, dopje erop en rijden maar.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2016 22:47 #16 door Cas
Beantwoord door Cas in topic SKF Fork Seals

veren erin,

Met alle respect Arthur, veren eruit, goeie veren erin, en rijden maar!

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2016 23:51 #17 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic SKF Fork Seals
Omdat er een verkeerd boekje bij zit is het ineens allemaal rotzooi bij Hyperpro, thats a bit short true the corner

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2016 00:14 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic SKF Fork Seals
Nou ja de mate van stictie van de vork-keerringen kan zand in de ogen strooien, dat ben ik wel eens.

Er is in verschillende topiques de laatste tijd veel langs gekomen over vering en demping. Over het algemeen lijkt er weinig dieptekennis te leven wat betreft dit onderwerp en dat geeft ook niet. De meesten van ons willen enkel rijden. Maar, de vering en demping zijn wezenlijk en bepalen voor een goed deel, naast bandtype, ondergrond en rijgewicht, sterk het rijgedrag. Als je daar zelf veranderingen in aan wilt brengen, zul je je moeten informeren over hoe zaken zich verhouden en welke uitkomst veranderingen zal brengen.

Weet dat de voor- en achterwielophanging zich op een andere plek bevinden en als gevolg van hun functioneren op die plek, anders in elkaar zitten. De afstelling ervan heeft daardoor marges en voorwaarden die verschillen.


Nu dan reagerend op Cas, die aangeeft dat zijn motor maar 1 cm inveert als hij erop gaat zitten. Dat is veel te stug. Dat zou betekenen dat Cas zijn motor onder het eigen gewicht niet inzakt. Nul negatieve veerweg (ofwel, nul static sag).

Dat zou voor de vóórkant, stilstaand, ergens tussen 4 en 7cm  moeten zijn. Ik heb niet de spec voor een Vara bij de hand, maar zoiets moet het wel zijn. Of nog wat meer zelfs.

Als de motor vóór te hoog staat, zal als gevolg daarvan een deel van het gewicht dat voorop hoort te staan, naar achter geplaatst worden. Het moet èrgens naartoe. Daarmee verander je de balans dramatisch. Als gevolg daar weer van, voldoet de eerder ingestelde mate van demping ook niet meer, met alle (mogelijke) gevolgen van dien.

Voor je ooit gaat nadenken over welke mate van demping, zul je eerst vóór en achter de veren en hun voorspanning zodanig moeten kiezen, dat je aan de voorwaarden die de fabrikant voorschrijft, blijft voldoen. Dus, voor zowel voor- als achterkant, de static en dynamic sag afstellen (mate van doorhang onder eigen gewicht en daarna mate van doorhang onder rijdergewicht).


We komen er wel  :)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2016 12:47 #19 door Cas
Beantwoord door Cas in topic SKF Fork Seals

Als dit zo mocht zijn in Cas zijn geval, dan verbaast het mij weer niet dat hij last heeft van een zwabberend voorwiel. Check eerst Brom zijn uitleg eens voordat je de band op de schuld geeft. ;)

Nergens last van hoor, de motor stuurt prima, op de snelweg iets nerveuzer dan met de MPR4 maar dat zijn hele soepele banden en de Conti's zijn erg stug. Dat moet je er maar gewoon bijnemen. Originele veren erin, de Hyperpro's zijn veel stugger en daarvan weet ik ook de luchtkamer en de voorgeschreven olie niet. Weten ze bij Hyperpro ook niet want ik krijg geen antwoord op de mail en op internet is er ook niets over te vinden.

Alleen die slipstick zou toch minder moeten kunnen, het hoort erbij met een telescoopvork maar volgens mij is er wel een verschil in kwaliteit wat betreft keerringen. De Ducati van een vriend heeft er helemaal geen last van.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2016 14:53 #20 door Cas
Beantwoord door Cas in topic SKF Fork Seals

Wel de goed forkseals gemonteerd? Ken er iemand die had ook seals besteld voor zijn motor. Buitenmaat goed, binnenmaat iets te klein. Gemonteerd, het zij met wat moeite. Persoon dacht dat het zo stroef ging omdat het nieuwigheid was. Gevolg was dat de motor amper wilde inveren van voren.

Heb ik ook wel eens gehad ja, te kleine binnenmaat maar dat is meteen herstelt. Alles is goed gemonteerd, het zullen wel keerringen zijn van het type gaat een leven lang mee en gaat nooit lek.
Overigens zijn er op diverse forums wel leuke discussies over slipstick maar dan weer zonder een echte oplossing.

www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=24725

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.417 seconden