kuipdelen repareren

31 jan 2019 18:35 #41 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic kuipdelen repareren
Zeker als het te dik is. Gwn wat mek erbij en roeren.
Ik laat het meestal 1 nachtje staan in afgesloten potje.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2019 19:00 #42 door alain
Beantwoord door alain in topic kuipdelen repareren
Als het te dun wordt het potje open laten staan: het oplosmiddel verdampt en de pasta wordt weer dikker.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2019 23:33 #43 door kees
Beantwoord door kees in topic kuipdelen repareren

Nou, Brom heb ook mek-drek. Maar, ik heb nog niks gelijmd.

Als het zo dun is als lijm uit een tubetje, zit er behoorlijk wat krimp in. Om te lijmen lijkt dun me het beste, omdat er dan relatief veel mek in zit om het kuipdeel de tijd te geven mee te laten versmelten..?  ::)

Maar om uit te vullen is denk ik wat dikkere drek wel handig i.v.m. krimp..?  ::)

Tube-lijm dunne mek gaat denk ik wel in licht vezeldoek trekken. Licht als in 1x1 mm geweven doek.


Ik ga es stoeien, ter afwisseling van epoxy drek  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2019 09:08 #44 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic kuipdelen repareren
Goed plan Harm. Als het maar geen drekzooi wordt ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2019 19:06 #45 door kees
Beantwoord door kees in topic kuipdelen repareren

Mijn AT kuipdelen waren al 2x eerder opgelapt met hars en vezeldoek. Maar dat was ook weer gebroken. Als je maar hard genoeg valt  ;D

Ieder ander had ze weggedaan, maar het zijn míjn kuipdelen en ze hebben een hoop plezier meegemaakt.

Die polyester wilde er niet vanaf, die heb ik eraf geflext en gedremeld. Wat een ellende  ???

Ik heb bij wijze van probeersel eerst 2 reparaties gedaan met een volledige breuk. Ik heb het schoongemaakt tot op het zwarte abs en gereinigd met thinner. Ik gebruik nu tube-lijm dikke mek. Ik heb de delen/randen die ik ging lijmen, eerst soepel gemaakt met pure mek. Daardoor word het kuipdeel al plakkerig en gelijk daarna doorlijmen. Eventueel klemmen. Ik vul het uit met lijm tot ik het vlak kan schuren, dus geen ander vulmiddel er over.

Dunne vezeldoek met deze dunne mek gaat prima. Geen idee hoeveel het bijdraagt, maar het gaat net zo makkelijk als met een hars. Wel beetje doorwerken, want het zet heel snel huid aan (verdamping).

De scheuren die eindig zijn boor ik denk ik op, zoals je bij een binnenband plakken zou doen. En dan zelfde systeempje met lijmen.

Het gaat wantrouwig makkelijk! En, het zit goed vast. Ik heb er een hoop lol in! Dita was al zooo lang zooo kapot. Had ik veel eerder moeten doen zo!  :)

Ze worden weer als nieuw. Een tweede leven. En tussendoor een laagje polyvinyl alcohol erop  ;) ;)





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2019 22:53 #46 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic kuipdelen repareren
Tja Harm. Bram was wel al eerder overtuigd  ;)
Maar zo makkelijk gaat het inderdaad. Uitvullen en daarna vlakschuren. Geen plamuur meer nodig

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2019 20:34 #47 door kees
Beantwoord door kees in topic kuipdelen repareren
Weten jullie dat?

Mijn eerste batch mek lijmde goed en werd goed hard. Het raakte op dus ik heb in dat bestaande restje een beetje nieuw gemaakt. Maar, het hardt niet meer uit. Het blijft flexibel/kneedbaar.

De eerste aanmaak was lego zwart en wit en werd donkergrijs. Dat werkte als een speer. Daarna heb ik er geel en blauw bij gegooid en werd het groen.

- zijn er bepaalde kleuren lego die je beter niet moet gebruiken?
- of moet je steeds verse mek gebruiken m.a.w. het niet te lang laten staan?

Ik heb er i.i.g één af. Als ik na ga hoe kapot deze was.. prima!



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2019 21:26 #48 door Dorus
Beantwoord door Dorus in topic kuipdelen repareren
Als goed is moet het niet uitmaken welke kleur Lego je gebruikt.
Binnen de 3D print wereld spoken er ook verhalen rond dat bepaalde kleuren minder mooi printen, waaronder blauw.
Maar ik heb hier zelf nooit echt iets van gemerkt.

Ik weet van Mek dat als je het potje open laat staan dat er bepaalde stoffen uit verdampen waardoor het niet zo lekker toepasbaar meer is.
Ik gebruik het wel eens op 3D printjes mee te repareren maar ik maak dan iedereen keer een vers smeertjes je aan met ABS rest materiaal.
Zelf vind ik aceton trouwens wat fijner werken maar heb het verder nooit echt uitgebreid met elkaar getest/vergeleken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2019 21:52 - 03 mrt 2019 22:03 #49 door kees
Beantwoord door kees in topic kuipdelen repareren
Hoi Dorus,

Dat klinkt toch bijna als een halve bevestiging van die kleuren, zou je kunnen denken. Maar, jij zegt dat je zelf steeds vers spul gebruikt.

De grijze was mooi vloeibaar. Die groene, even dun als eerder volgens mij, blijft een beetje stroperig en trekt draden als de hel. Maar, daar zit dus een broeisel van een paar weken terug bij, met weer nieuwe mek erbij en meer lego. Dat potje is dus van begin af aan, af en aan open geweest en is er spullie verdampt, maar ook weer bijgekomen. Het kan dus ook nog dat het veroudert of bepaalde stoffen in de abs aantast op langere termijn.

Ik zal eens wat blauw en geel mengen, maar als nieuwe batch. Dan rolt er vanzelf uit of het kleurgebonden is of leeftijdgebonden. Toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2019 22:22 #50 door Dorus
Beantwoord door Dorus in topic kuipdelen repareren
Ja ik denk als je het potje niet goed afsluit dat het op ten duur verouderd en als je er nieuw spul bij gooit dat de meng verhouding ook anders wordt.

Maar door een nieuwe batch te mengen kan je inderdaad een idee krijgen waar het van kan komen. Zelf denk ik het niet dat het kneedbaar blijft door de kleur, maar door de leeftijd omdat er ook vocht bij komt en andere chemische stoffen verdampen.

Als je straks een beetje van je mengsel over hebt kan je kijken wat er gebeurd als je een deel in een afgesloten potje bewaard en in een open potje.

Hier is trouwens nog een video over mengverhoudingen. Ze gebruiken wel aceton in deze video maar opzicht gelden deze verhoudingen ook voor mek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2019 22:30 #51 door kees
Beantwoord door kees in topic kuipdelen repareren
Dat potje is verder wel goed afgesloten. Maar niet tijdens gebruik.

Ik doe een testje met nieuw 'groen'. Dan weet ik het.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2019 11:43 #52 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic kuipdelen repareren
Vreemd, de problemen die jij noemt Harmen komen mij onbekend voor. Ik heb een potje staan en als ik wat nodig heb doe ik er wat nieuwe MEK bij, ff roeren en het spul werkt als daarvoor.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2019 11:59 #53 door PimW
Beantwoord door PimW in topic kuipdelen repareren
Klinkt niet heel gek opzich, kleur toevoegen aan plastic is toch een vorm van vervuiling en ik kan mij voorstellen dat de concentraties en compositie van pigment verschilt per kleur.

Misschien speelt de leeftijd van die blokjes ook nog mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2019 15:37 #54 door Vetjan
Beantwoord door Vetjan in topic kuipdelen repareren
Wat is eigenlijk de basiskleur van ABS? (zou dan het sterkst moeten zijn??).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2019 20:19 #55 door kees
Beantwoord door kees in topic kuipdelen repareren
De kuipdelen zijn zwart ABS..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2019 09:36 #56 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic kuipdelen repareren
Je kunt natuurlijk ook oude kuipdelen gebruiken alleen is de lak die erop zit dan het probleem. Die zou er eigenlijk vooraf af moeten

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2019 12:37 #57 door Ives
Beantwoord door Ives in topic kuipdelen repareren
Ik zit mee te lezen, maar ik heb geen Lego of Aceton. Dan zou ik naar mijn idee ook een tube Bison kunnen halen, ik heb een paar dunne scheuren die ik moet vastmaken ( niet op te vullen ). Volgens Bison werkt het met ABS, iemand dit al eens gebruikt:

Bison Kombi Plastic - 2 Componenten lijm: https://www.bison.nl/nl/product.2288

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2019 18:57 #58 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic kuipdelen repareren
Ik heb dat gebruikt bij RD04 kuipdelen, ook voor wat scheurtjes. Prima spul

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2019 14:56 #59 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic kuipdelen repareren

Ives schreef : Ik zit mee te lezen, maar ik heb geen Lego of Aceton.



Kruidvat heeft aceton, meerdere vestigingen hier in de buurt in elk geval. LEGO is niet nodig: veel apparaten hebben ABS-kastjes. Het staat er op in de meeste gevallen. Ik heb een defecte gereedschapsaccu gebruikt, en een oude net-adapter.

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2019 15:14 #60 door PimW
Beantwoord door PimW in topic kuipdelen repareren
Je kunt ook voor 5 euro een sample pakketje filament bestellen.

Bijvoorbeeld hier:
www.123-3d.nl/123-3D-Filament-sample-pak...erk-i2154-t1612.html

krijg je 20m draad ABS.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden