vraag; versmolten starter magnetic/holder fuse?? hoe kan dit??

05 juli 2009 09:34 - 05 juli 2009 09:36 #1 door LeidschendamTwin
Vanochtend niet meer starten, alleen getik van relais. :-\


Bij een kleine visuele inspectie zag ik dat de zekeringhouder van 'unit' naast accu redelijk heet is geworden. (zie gesmolten foto...)

Wat is dat voor ding, en kan het zijn dat hij daarom niet meer start?

Kan dit ding het zomaar begeven, of ligt hier (vaak) een ander euvel aan ten grondslag?

Hoe groot is de schade hierdoor? is het raadzaam om op voorhand zo'n losse unit te bestellen??

Volgens betreft het alleen de fuse holder, of weet iemand dat ik dan direct het ronde metalen gedeelte ook moet vervangen?


Op een duitse site las ik iets over kortsluiten van de "starter magnetic" is dat aan te raden?

ta-deti.de/ta/solenoid.html



Rogier





Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2009 10:11 #2 door robgoesdakar
Rogier,
als je alleen getik hoort, dan is volgens mij je start relais goed. (Dat is juist het getik)

Helaas zijn de bijlagen niet te zien, maar volgens mij doel je op de hoofdzekering. Als die stuk is, dan heb je helemaal geen spanning, en zou je dus ook geen getik van je start relais moeten horen.

Dus het wordt even zoeken naar het euvel, maar misschien is gewoon je accu te zwak. (Volgens mij meest voorkomend euvel bij de geluiden die jij beschrijft)

EDIT: bijlagen zijn nu wel zichtbaar, en dat is je hoofdzekering

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2009 10:40 #3 door LeidschendamTwin
Beantwoord door LeidschendamTwin in topic vraag; versmolten starter magnetic/holder fuse?? hoe kan dit??
tnx rob,

maar is dat de hoofdzekering op dat ronde metalen ding?
hoe heet dan dat ding waar de hoofdzekering op zit? met die fusehouder, waarvan bij mij nu deze compleet aanelkaar is versmolten?
(rood op groen)

zojuist dat "ronde ding" lijkt trouwens wel op een kleine benzinepomp (rubberhouder, twee bouten eruit) eraf gehaald; ik zie veel corrosie.....

kan ik dit ding doormeten op de ene of andere manier?


Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2009 11:00 #4 door robgoesdakar
Dat is je start relais. (Volgens Haynes  ::) )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2009 11:10 #5 door xeneos
Rogier,

Je zegt dat er veel corossie aanslag tezien is dit is de oorzaak van de versmelting, het heeft gewoon sluiting liggen maken.
In het verleden heb ik dat ook eens gehad net een stekkerblok op de spanningsregelaar van èèn van mijn suzuki,s.
De stekker was een uit èèn gegoten stuk met daarin vrouwtjes stekkers en daar stonden zo gezegt de bloemkolen in van corossie die op een bepaald moment voor sluiting zorgde, koste mij destijds een nieuwe spanningsregelaar.
Denk wel zeker dat je het gesmolten gedeelte moet vervangen, voor de rest periodiek goed in de gaten houden want vocht is de boosdoener hiervan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2009 11:45 #6 door LeidschendamTwin
Beantwoord door LeidschendamTwin in topic vraag; versmolten starter magnetic/holder fuse?? hoe kan dit??
.....ik ga eens onderdelen jacht......

dus als ik jullie goed begrijp is dat metalen ding (starter magnetic) het startrelais?

dank

Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2009 11:57 #7 door robgoesdakar
Vervangen is natuurlijk goed als het er zo uit ziet, maar ik vermoed even dat hier jou probleem met starten niet in zit. Anders zou je nl. geen getik horen !


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2009 11:58 #8 door LeidschendamTwin
Beantwoord door LeidschendamTwin in topic vraag; versmolten starter magnetic/holder fuse?? hoe kan dit??
daar heb je dan ook wel weer gelijk in rob,

maar laat ik eerst eens beginnen met het vervangen de versmolten stekkers. Balen dat de rode op de kabelboomzit..... >:( >:(

Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2009 12:12 #9 door kenny013

daar heb je dan ook wel weer gelijk in rob,

maar laat ik eerst eens beginnen met het vervangen de versmolten stekkers. Balen dat de rode op de kabelboomzit..... >:( >:(

Kijk ook heel goed naar de draden, deze kunnen ook van binnen gecorrodeerd zijn, dus even een stukje kabel testen of het niet broos is en het koper nog de goede kleur heeft.
Gaf bij mij problemen nadat de stekkers van m'n spanningsregelaar waren gesmolten.

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2009 22:20 #10 door olaf
Die stekker met de versmolten zekering kan overigens wel het probleem zijn , door slecht contact wordt de weerstand groter met gevolg warmte ontwikkeling en dus te weinig spanning om je startmotor rond te draaien gevolg tikken van het startrelais(en kans op een brandje als je te lang de startknop gebruikt ook al draait de boel niet) , klinkt hetzelfde als wanneer je accu leeg is(alleen hier geen brangevaar) .
Ik zou de hele boel eraf halen en de stekkers en slechte contacten vervangen , het beste met een professionele krimptang , en niet die plastic knijp kabelschoentjes dat is rommel en is vaak oorzaak van nog meer elende  , ook draden verlengen etc is beter solderen en krimpkousjes gebruiken heb je een perfecte weerstand vrije overbrenging .
Maak dus eerst die kabelboom voor elkaar en mocht het nog steeds niet goed zijn ga dan verder zoeken , en startrelais etc bekijken , en je accu natuurlijk even opladen je weet het maar nooit  .
Succes met de reparatie.

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.079 seconden