Noodherstelling scheur in carter

25 okt 2016 18:57 #1 door alain
Noodherstelling scheur in carter werd gestart door alain
Gehoord van een wereldreiziger: een scheur in het blok kun je tijdelijk herstellen door er met een hard stuk zeep over te wrijven.

Commentaar? Ervaringen?


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2016 19:26 #2 door Ceetje
Beantwoord door Ceetje in topic Noodherstelling scheur in carter
Nooit van gehoord en (gelukkig) geen ervaring mee. Ik zou zeggen dat iemand je goed beet heeft gehad... :P

Grtzzz, C.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2016 19:39 #3 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Noodherstelling scheur in carter
Ik weet niet wat het smeltpunt van harde zeep is, maar stel dat die hoog ligt (of in ieder geval hoger ligt dan het blok warm wordt) en dan even vanuit mijn boerenverstand proberen te redeneren zou dat misschien nog niet eens heel gek zijn als tijdelijke oplossing? Harde zeep kan namelijk echt hard zijn, bijvoorbeeld groene zeep.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2016 19:42 #4 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Noodherstelling scheur in carter
Ligt eraan hoe langje met tijdelijk bedoelt, denk dat het smelt en/of oplost.

Wel mooie reparaties gezien met van die staafjes kneed epoxy.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2016 20:49 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Noodherstelling scheur in carter
Tja, die kende ik nog niet.
Wel die van suikerhoudende kauwgum om een lek in je radiateur dicht te maken en die heb ik met succes toegepast op weg van Budapest naar huis geen druppel meer gelekt !!!!

Motor warm rijden, kauwgum ff kauwen, op het lek drukken, een bakje koffie met gebak nuttigen en je weg weer vervolgen.....
De methode andersom (eerst bakkie koffie en gebak doen, en daarna de kauwgum plakken) werkte niet  >:D

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2016 21:13 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Noodherstelling scheur in carter
Ja je hoort wel meer van die verhalen, ik ga mee met Rob de Bob. In derde-wereldlandjes hebben ze allemaal van dat soort franje. Leuk!

Met 2-K kneedbaar alu/-epoxy heb ik wel meermalen ervaring. Ja, daar krijg je je carter permanent mee dicht. Plek schoon schuren tot aluminium, ontvetten, aanbrengen.


Mijn AT o.a., heeft zo'n reparatie ondergaan. Maar, bijv. op de stenenpistes van Marokko ook voor gekomen bij reisgenoten. Een band plakken kost méér energie  ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2016 07:52 #7 door alain
Beantwoord door alain in topic Noodherstelling scheur in carter
toch geen broodje aap...

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2016 10:31 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Noodherstelling scheur in carter
Is dat alles wat je nodig hebt om zo'n verhaal te geloven? ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2016 10:44 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Noodherstelling scheur in carter
ik zou zeggen
je moet toch iets,

wat te denken van een tank uitdeuken met spliterwten en water
benzine lekkage oplossen met eveneens kauwgom
radiateur lek met een rauw ei er in mikken
gebroken ketting  maken met paperclip (eigen ervaring)
alu papier ter overbrugging van zekering
lager verwijderen mbv brooddeeg

en ja  het werkt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2016 11:58 #10 door alain
Beantwoord door alain in topic Noodherstelling scheur in carter
Nood breekt wet.

Niet iedereen woont in Nederland, waar je op elke hoek van de straat een DIY TA/AT-specialist wonen hebt, en op de andere hoek een DIY-winkel met alle materiaal. Ikzelf woon gelukkig op slechts 1km van Nederland.

Ik heb zelf ooit de koplamphouder van een GS op reis in Spanje hersteld met... het clipje van een colablikje. Zonder probleem mee thuis geraakt.

Ik heb vorig jaar een gravelpiste genomen in het Oosten van Turkije. Als je daar pech hebt ben je gelukkig als je je kunt behelpen met een stuk plakband, een paperclip, of ... een stuk zeep. In Marokko dichten ze lekke radiators sedert vele decennia met geitenmelk. Er is zelfs een land waar ze plastic herstellen met legoblokjes.

"Repair the leak temporarily (or permanently if you’re skilled enough, I’d guess skilled people won’t be searching the internet for this answer though??).  SOAP is often the best answer, especially for oil tanks, jam solid soap into the crack, best applied like you would grate cheese, push the soap across the crack forcing soap to block the gap and stop the leak.  Please don’t try liquid soap…."

http://blog.soilutions.co.uk/2014/08/14/3-ways-to-stop-an-oil-leak/

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2016 12:19 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Noodherstelling scheur in carter
Ik hoopte eigenlijk dat iemand even een hamer ter hand zou nemen en een filmpje schieten ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2016 12:56 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Noodherstelling scheur in carter
Ik weet nog wel een blokje  wat overal doorgehaald is en op een bok is gemonteerd.  >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2016 22:46 #13 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Noodherstelling scheur in carter
Het is zeker geen broodje aap verhaal aangezien zeep en vet elkaar afstoten, het is te gebruiken als nood om bv de naden van een brandstoftank tijdelijk ;D dicht te smeren, uiteraard is het wel een tijdelijke oplossing.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2016 14:23 #14 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Noodherstelling scheur in carter

Gehoord van een wereldreiziger: een scheur in het blok kun je tijdelijk herstellen door er met een hard stuk zeep over te wrijven.Commentaar? Ervaringen?


Ik heb geen ervaring met het dichten van een carter met harde zeep.
Wat wel werkt is een noodreparatie met harde zeep een lekke metalen benzinetank repareren. Niet alleen een lekkende naad krijg je er mee dicht maar ook een gaatje als gevolg van een val op vervelende ondergrond. Heb harde zeep standaard in m'n boordgereedschap setje zitten.
De zeep reageert met benzine en wordt hard en hecht zich aan het blanke metaal. Mijn ervaring was met ouderwetse benzine dus of het nu nog werkt met de huidige Euro 95 waar inmiddels al 7% Ethanol in zit weet ik niet. Ik wil het best een keer proberen op jouw tank  8) hebben wee direct een mooi artikel voor in de Transalper  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2016 14:35 #15 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Noodherstelling scheur in carter
Gaten en scheuren in carterdelen zijn prima te verhelpen met gun-gum.
Jarenlang een carter van een suzuki dr400s zo dicht gehouden en recent een carterdeel van een good old honda cb50 (van onze zoon).

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden