verslapte klepveren

06 nov 2016 11:19 - 06 nov 2016 11:42 #1 door Jopie
verslapte klepveren werd gestart door Jopie
Hier een vraag voor de doorgewinterde sleutelaars.
Kan het voorkomen dat drukveren door lang ingedrukt staan hun spanning verliezen?
Ik denk dan aan klepveren die maximaal ingedrukt blijven bij motoren die wat langer stilstaan. Ik zie hier wel vaak dat koppelings-drukveren vervangen worden omdat ze verslapt zouden zijn. Maar ik hoor dat nooit over klepveren.
In de WPHB staat wel vaak een testje om de spanning te controleren.
Zou het mogelijk kunnen zijn dat een klepveer lam is geworden, na lang ingedrukt te hebben staan
Heeft iemand daar ervaring mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2016 11:35 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic verslapte klepveren
Ja dat kan. Echter de koppelingsveren zijn een stuk minder taai dan de klepveren.

Als je erbij bent kun/moet je ze gewoon even opmeten. Meestal word de lengte van de veer gemeten in rust.
Ik zou me er verder geen zorgen om maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2016 11:53 #3 door Yank
Beantwoord door Yank in topic verslapte klepveren
Alleen door het gebruik, niet van het stilstaan! Ze zouden snel versleten zijn als ze van het ingedrukt alleen al zouden verslappen. Wel is het zo dat bij motoren met een hoge km stand bij revisie de klepveer lengte gemeten moet worden. Vaak staat er in de werkplaats instructie ook nog een bepaalde veerspanning vermeld bij een bepaalde indruk lengte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2016 12:19 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic verslapte klepveren
Helaas! Ook van stilstand verslappen de veren, omdat ze onder voorspanning staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.063 seconden