Barsten in remschijf.

08 dec 2016 15:13 #1 door Oldtimer
Barsten in remschijf. werd gestart door Oldtimer
Het is voor het eerst dat ik deze barsten zie in een remschijf waarvan de dikte nog ruim boven de 5 mm zit.

Heeft iemand een idee hoe dit ontstaat ???.
Remschijf lijkt me origineel te zijn.
de scheuren zijn echt helemaal door en er zitten er een stuk of 5 in.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2016 15:48 #2 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic Barsten in remschijf.
Te heet geweest? Lijkt me spanning in het materiaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2016 15:49 #3 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic Barsten in remschijf.
Ik kwam dit tegen na wat zoeken:

st1100-1300.eu/threads/check-je-remschijf.2632/

Schijf mogelijk te warm geweest.

Gr. Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2016 15:59 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Barsten in remschijf.
Ik betwijfle of de remschijf nog wel 5 mm is.... want er toont op de foto wel iets van een randje !

Barsten als deze kunnen inderdaad het gevolg zijn van te heet worden, of een zeer plotselinge temperatuur wisseling als gevolg van een zware remming door bv. een plas, maar dan dus eigenlijk alleen bij een schijf die te dun is.

Dit is 1 van de redenen waarom men een remschijf dient te vervangen als deze onder de limiet is.
Het metaal is dan te dun om alle opgewerkte warmte te kunnen verwerken.

Als het bij een nieuwe schijf zou gebeuren, dan trek ik de kwaliteit van het gebruikte metaal in twijfel,

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2016 17:54 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Barsten in remschijf.
Rob dat randje lijk maar zo.
Ik heb de dikte gemeten en is echt 5 mm plus.
Het verhaal over te warm geweest lijkt me het meest voor de hand liggend.
Als ik kijk naar de stelling dat een schijf het 80k zou moeten kunnen volhouden is deze nog maar op de helft.

Maar er moet dan maar een nieuwe op. De blokjes had ik trouwens al binnen en maar goed dat ik de schijven even checkte. ;)

p.s. Navraag leverde op dat deze schijf nog geen 10.000 km erop zit. Aan de blokken ook wel te zien.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2016 18:31 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Barsten in remschijf.
Ben wel benieuwd naar merk/type schijf dan.

Of... er is mee gereden toen de remklauw 'vast' zat. Dat genereerd wel een berg warmte inderdaad.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2016 03:27 #7 door ChristianG
Beantwoord door ChristianG in topic Barsten in remschijf.
Is dit de achterste schijf?
Ik werd een poosje terug ingehaald door een oude bmw, met een roodgloeiende remschijf en een continue brandend achterlicht. :o

Als de vorige eigenaar z'n voet niet helemaal van het rempedaal haalt, dan wil die wel warm worden.

Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden