lijmen kuip delen

12 juli 2009 12:55 - 12 juli 2009 12:56 #1 door Herman
lijmen kuip delen werd gestart door Herman
Hallo, we hebben wat schade aan de kuipdelen
en zijn dus aan het lijmen geslagen !
Eerst uitgezocht van welk materiaal de kuipdelen gemaakt zijn.

Dit blijkt ABS kunststof te zijn, en staat bij mij overigens keurig
in de kuipdelen aangeduid (>ABS<)

Ik heb al gezocht op lijm(en) etc maar wordt daar niet echt wijzer van.
Zelf al ooit Bison twee componenten lijm gebruikt, echter dit bleek
na inspectie van eerder gelijmde delen dus niet sterk genoeg te zijn.
Dus gegoogled. Hier kwam ik in vooral modelbouw forums en ook enkele
motor forums " Pattex Stabilit Expres" vrij vaak tegen.
Het gaat hier dan om het verlijmen van ABS kunstof.

Ik heb dit nu gekocht en ben er mee aan het lijmen !

Echter zijn er club genoten die al ervaring met deze twee componenten
lijm hebben, en hun ervaring hier willen delen ?

Ook andere ervaringen, goede en slechte zijn welkom.
Mogelijk kan ik er iets nuttig uit vergaren dat opgenomen kan worden
in de vaste techniek hoek ??


Ik hoor de ervaringen graag.

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2009 13:58 #2 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic lijmen kuip delen
Wat wel eens word gedaan is het opnieuw versmelten (dus niet lijmen) door middel van oplossen met Methyl Ethyl Kethone waar soms zelfs wat blokjes lego in opgelost zijn.

Als dat niet helpt kun je ook nog aan de slag met Araldite 2011 en een glasvezelmatje zoals hieronder±



Zat eerst bij elkaar d.m.v. drie tie/wraps....  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2009 14:25 #3 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic lijmen kuip delen
Of versmelten, met een soldeerbout, én legoblokjes zonder oplosmiddel.
Je moet dan wel de scheur eerst uitfrezen, V, en dat vullen met lego.
Word ook wel plastik-lassen genoemd  :), schijnt goed te werken.

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2009 20:48 #4 door GS Allroad
Beantwoord door GS Allroad in topic lijmen kuip delen
Hallo.

Ik heb net mijn twee achterste kapdelen erafgehaald,en de ringen van beide kappen lagen eraf dus heb ik ze weer erop gelijmd met bizon montage lijm en vloeibaar plastic hars. (best wel oud spul)

24 uur laten drogen,niet aankomen en weer monteren

Zie bijlagen

BMW R 1100 GS&nbsp; 1996
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2009 19:17 #5 door Herman
Beantwoord door Herman in topic lijmen kuip delen
Dag Hotel317,
M.E.K ben ik met google ook vrij vaak tegen gekomen, heb je hier zelf ook
ervaring mee met de kuip delen, en hoe stevig is  de verbinding na
het samensmelten ??

En hoe is de ervaring met Araldite 2011 met de glasvezelmaatjes ??
Laat de araldite met glasvezelmaatjes weer niet los ??

Heb ongeveer dezelfde ervaring met Bison kombi twee componenten lijm.
Het plakt op het kuipdeel maar je kunt het als het hard is na enige
tijd vrij gemakkelijk in zijn geheel weer van het kuipdeel aftrekken.
M.a.w. het hecht dus niet goed, en geeft geen stevige verbinding op de
wat langere duur.

@ Kenny013,

Het echt lassen met toevoeging van donor materiaal schijnt
het beste te zijn, echter naar ik gelezen heb moet de dit dan wel
gedaan worden met een professioneel laspistol !!

Het versmelten met soldeerbout (eigen ervaring) is vooral lelijk, en
de verbinding is niet erg sterk. Wat mij betreft geen optie dus.


@ Stephan,

Kun je beter verduidelijken wat je gedaan hebt, mogelijk met fotos ?
Mij is niet geheel duidelijk wat je met het vloeibaar plastic hars doet,
in combinatie met de bizon montage lijm ??

Vast Dank voor de toelichtingen.

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2009 22:31 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic lijmen kuip delen
Hallo Herman,
Laat je ons ook weten wat jou ervaringen zijn met Pattex Stabilit Expres". Ben zeer benieuwd. Er zullen uiteraard ook andere merken zijn.  Lassen met Bison combi schijnt alleen goed te hechten als je het vooraf opruwd en met thinner behandeld. Niet te veel uiteraard want dan hou je helemaal niks meer over.
Ben zeer benieuwd naar de ervaringen.

Grt

Marien

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2009 11:57 - 14 juli 2009 19:27 #7 door GS Allroad
Beantwoord door GS Allroad in topic lijmen kuip delen
Hallo.

Ik heb hier een paar foto's van de linker achter kap.

Heb deze alleen gelijmd omdat de plastic hars op was,moet even nieuwe halen.

Foto's verwijderd.

Grt.
Stephan.

BMW R 1100 GS&nbsp; 1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2009 12:45 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic lijmen kuip delen
Stephan, de beste bedoelingen, maar  je foto's zijn erg slecht. Heeft zo geen toegevoegde waarde. Verder wat bedoel je met plastic hars. Geef eens een merk enz...  Hoe ga je te werk met deze 2 componenten (lijm en hars) ????? zoals je het nu beschrijft snapt niemand het waarschijnlijk. Ik in ieder geval niet.

Groet

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2009 19:24 #9 door GS Allroad
Beantwoord door GS Allroad in topic lijmen kuip delen
Hallo.

Betreft plastic hars heb je veel bekende merken zoals bizon,maar wat ik gebruikte was al weer een aantal jaar oud.

Toen ik mijn achterkap los haalde begaf het bevestegingpunt het.
Ik heb op de plekken waar ie afgebroken is met lijm besmeurd,daarna soort van plastic staafjes erom heen gebonden en met een klein dun kwastje het hars eroverheen gesmeerd,het is wel p >:( >:( :owerk om het er goed op te krijgen.

Het hars versterkt het plastic en moet dan niet los kunnen.

Het moet wel snel gebeuren want dat spul is binnen 10 minuten al keihard.

Volgens mij kan je die troep gewoon kopen bij verschillende doe het zelf zaken.

Misschien heb je hier iets aan,en zo niet kijk dan gerust verder of koop nieuwe/gebruikte kappen.

Grt.
Stephan.

BMW R 1100 GS&nbsp; 1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2009 21:48 #10 door Herman
Beantwoord door Herman in topic lijmen kuip delen
Dag Oldtimer,

Ik ga uiteraard mijn ervaring van Pattex Stabilit Express hier terugkoppelen.
Het is een praktijk test/ervaring, dus er kan wel wat tijd overheen gaan !

Overigens het opruwen (licht schuren) en ontvetten (thinner) had ik ook
gedaan met de bison twee componenten lijm. Ook op het pure witte/grijze
ABS kunstof kon ik deze lijm er nog met schroevendraaier (met enige moeite)
af steken.

Met de verwerking van de Pattex heb ik, omdat deze een verbinding
aangaat met het kunstof naar ik begreep.
Lak etc met klein freesje weggehaald totdat ik op het blanke ABS was.
Hierna heb ik dit nog "ontvet" met aceton of thinner.

Hierna de pattex aangemaakt en de delen ingesmeerd. Bij sommige breuken
heb ik aan de achterzijde nog extra ABS materiaal toegevoegd, in de vorm van
dun plaat materiaal (0,75 mm dik).

Hier enkele fotos van verlijmingen aan linker kuipdeel.
Bijlage:


Reparatie scheur met 0,75 mm plaatmateriaal als versteviging.
Bijlage:


Verlijmde nok !
Bijlage:


Verlijmd bevestigings oog, verstevigd met 0,75 mm plaatmateriaal.
Bijlage:


Ook heb ik de messing bussen welke los waren gekomen danwel ontbraken
op het nieuwe koplamp kuipdeel (met Dank aan Rob), met Pattex opnieuw verlijmd.

Messing bus is 8,5 mm.
Bijlage:


De betreffende gaten zijn opgeboord (geruimd) tot 0,5 mm groter als
de messing bussen zijn (9 mm). Hierna alles weer ontvet, en gat tot ongeveer
2/3 gevuld met de Pattex. Tevens de messing bussen,
(voorzien van bout zodat de inwendige schroefdraad niet vol kan lopen met lijm !)
ingesmeerd en deze vervolgens in het al tot 2/3 met lijm gevulde kuipdeelgat gestoken.
Het gevolg is dat er wat lijm overloopt, wat ik vervolgens zoveel mogelijk af haal.
Hierna alles laten drogen.

Het vuile gat waar messing bus uit is losgekomen.
Bijlage:


Het gat wordt opgeruimd naar 9 mm !
Bijlage:


Het opgeruimde schone gat !
Bijlage:


En de verlijming v/d messing bus in het gat !
Bijlage:


Nu afwachten in de praktijk hoe dit zich gaat houden.

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2009 01:53 #11 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic lijmen kuip delen
Ik heb precies hetzelfde probleem met die bus! dus laat me weten hoe het gaat!  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2009 10:35 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic lijmen kuip delen
Ben ook zeer benieuwd naar de resultaten.
Ik heb me laten vertellen dat de schroefbussen het best met een kunstharsvulling kunnen worden bevestigd.
Ik ga ook nog even zoeken naar het materiaal/ merk enz , want ik weet nog niet wat ermee bedoeld wordt.
Ik hou de boel op de hoogte....... ::)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2009 11:41 - 15 juli 2009 11:50 #13 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic lijmen kuip delen
Ik heb een keer zo'n schroefbus erin vast gemolten door de bus op een langere bout te schroeven en dan even gasbrander erop te houden. Daarna in het plastic drukken en met een combinatie tang het plastic eromheen een beetje aandrukken tot het koud is.

Was zo gepiept, en doet het nog steeds prima :)

Overigens, je ziet aan de buitenkant van mijn motor ook helemaal niet dat de linker kuip een keer helemaal losgehangen heeft (alle bevestigingen kapot) die heb ik dus ook allemaal met een soldeerbout/heteluchtkanon en het afdichtklepje van een PC gerepareerd.

Transalp PD06 &#039;94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2009 14:14 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic lijmen kuip delen
Zag in een ander topic de volgende kreet van Frankvdb

Herstellingen aan de kunststofonderdelen deed ik met 3M FPRM ofte Flexible Parts Repair Material: duur spul (100EUR voor de 2 tubes, is 2-componenten) maar dat wel een uitstekend hechting heeft, schuurbaar is, en lichtjes flexibel blijft.

Heeft daar verder iemand ervaring mee misschien.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2009 19:18 #15 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic lijmen kuip delen
Hallo, bij de motorzaak in Duitsland waar ik mijn transalp heb gekocht was nogal onbenullig omgesprongen met het afhalen v/d zijkapjes. Van beide kapjes het rechter pinnetje met bolletje eraan afgeknapt. Dit zat gelukkig nog in het rubbertje geklemd. Even opschuren, ontvetten en lijmen met constructielijm van de Hema(tube)
Zijkapjes goed rechtleggen tijdens het uitharden, kwestie van lijm ertussen en niet meer aankomen en even opletten dat het boeltje niet scheef gaat zitten, dan kom alles reg! want constr-lijm kleeft niet. Goed uit laten harden (24 uur) en het houdt prima. Let wel even op dat constructielijm enigzins uitzet. Even proberen met iets anders is heel zinvol. Ook niet met je vingers aankomen, klerespul! Groetjes Sandra
ps beetje lithiumvet aan het rubbertje smeren is ideaal, kapje gaat er makkelijk af en lithiumvet tast rubber niet aan.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2009 20:35 - 23 juli 2009 20:40 #16 door xeneos
Beantwoord door xeneos in topic lijmen kuip delen
Huis en tuin constructie lijmen hechten wel maar op langer termijn door temperatuur schommelingen buiten laat het gelijmde gedeelte met lijm en al meestal los na een tijdje.
Dit is een ervaring die ik heb met deze middelen in het verleden om ook o.a die pielletjes van zijkapjes vast te zetten.
Bij m,n huidige alp was er ook een pielletje afgebroken en zat ook nog in het oogje.
Wat ik heb gedaan is het voetje van het pielletje en het kapje zogoed als vlak gevijld/geschuurd , toen deze heet gemaakt en opelkaar versmolten daarna met donormateriaal en soldeerbout de breuklijnen dichtgelast en zit nu als een huis.
Of solderen met een soldeerbout een lelijk resutaat geeft ligt eraan hoe je te werk gaat, gebruik een kleine soldeerpunt op de soldeerbout en gaat behoedzaam te werk.




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juli 2009 14:01 #17 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic lijmen kuip delen
Okee, bedankt voor de tip, ik houd de pas gelijmde pielekes goed in de smiezen. Als ze los laten kan ik altijd nog de soldeerbout hanteren. O, ja wat voor donormateriaal gebruik je dan? Ik heb ook al iets gelezen over een legoblokje. Gr. Sandra

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2009 09:26 #18 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic lijmen kuip delen
zijn die " pielekes " eigenlijk los te krijgen of is er een andere oplossing voor ??

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden