Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?

13 feb 2017 21:39 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?

Hmmzzz.. ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2017 20:43 #22 door kees
Beantwoord door kees in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?
Ik had vandaag weer goeie moed dus ja, via het web die schuur in.

En blijkt dat de meting van Horse wel klopt, namelijk de offset tussen stuurpen en voorpoten van XR500/600/650L is 25mm tegenover 20mm voor Alp/AT/Domi. De afstand tussen de voorpoten is voor allen wel 185mm. De maten voor een XR650R zijn gelijk aan die van de 650L, maar die heeft 46mm voorpoten dus da gaat nie.

Ze gebruiken verder wel ook weer allemaal dezelfde maat balhoofdlagers en hebben de zelfde lengte stuurpen. 

In een Alp of AT kun je dus probleemloos een opgefokte XR650R voorvork duwen, echter met maar 1 schijf.

In mijn geval zoek ik alleen een degelijke oplossing voor fixed stuurklemmen en kwijtraken van de rare offset daarvan, naar je toe. Vanwege de 5mm verschil in offset stuurpen/poten zul je bij een AT of Alp de onderste en bovenste kroonplaat als geheel over moeten zetten.

Dat is dan gelijk geen zondagmiddagklusje meer, want aan beide kroonplaten zitten normaal een paar brackets meegegoten voor contactslot, remleiding, stuuruitslag enz.

XR650L, zoals Jeroen opperde, die al de bracket voor rem en contact meegegoten heeft, vind je hoofdzakelijk in de VS. Met verzenden en douanekosten ligt dat, gebruikt, niet onder de 200 euro hier op de mat. Daar komt dan nog een nieuw lagerset bij.

Voor pakweg de helft haal ik hier in de buurt die set van een XR600, maar dan heb ik wel 2 weekendjes extra werk...


Verder vraag ik me terloops af wat die 5mm meer offset doet voor de geometrie aan de voorwielas. Waarbij aan de andere kant het stuur zelf weer iets dichter bij de stuurpen komt omdat de XR'en die kanteling van de stuurklemmen naar je toe niet hebben.


???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2017 21:01 - 03 mrt 2017 21:06 #23 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?
Het voorwiel komt 5mm verder naar voren, mits de poten onder dezelfde hoek door de kroonplaten steken. Volgens mij verandert er niets aan je naloop en dus ook niet zoveel aan de karakteristiek mbt het in de bocht vallen van de motor. Behalve dat een motor met lange wielbasis anders bochten stuurt dan een korte, maar ik denk dat de naloop een groter effect heeft dan de wielbasis in dit geval.

De naloop verandert wel natuurlijk, aangezien de as verplaatst (neemt af). Kost het minder kracht om te sturen en de stabiliteit neemt iets af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2017 21:13 #24 door alain
Beantwoord door alain in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?
Hebben jullie het hier onder andere over die rubberen silentbloks tussen stuurklem en kroonplaat?

Ik heb die namelijk zelf gefixeerd door middel van enkele grote rondellen. Dat geeft een prettig direct gevoel bij het sturen. Van trillingen heb ik quasi geen last.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2017 23:17 - 03 mrt 2017 23:20 #25 door kees
Beantwoord door kees in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?

Het voorwiel komt 5mm verder naar voren, mits de poten onder dezelfde hoek door de kroonplaten steken. Volgens mij verandert er niets aan je naloop en dus ook niet zoveel aan de karakteristiek mbt het in de bocht vallen van de motor. Behalve dat een motor met lange wielbasis anders bochten stuurt dan een korte, maar ik denk dat de naloop een groter effect heeft dan de wielbasis in dit geval.

De naloop verandert wel natuurlijk, aangezien de as verplaatst (neemt af). Kost het minder kracht om te sturen en de stabiliteit neemt iets af.


Ja klopt, de naloop wordt iets kleiner (Paint-pic gemaakt). Dat is het enige waar ik me beetje zorgen om maak. AT's kunnen al onrustig zijn aan de achterkant als je veel te hard rijd met verkeerd gespreide bepakking en/of onverhard. Dan kan die op het griezelige af kwispelen.

En inderdaad, minder stuuruitslag nodig >> reageert sneller.

Dan heb je het met 5mm over 25% méér offset. Dat klinkt dan weer als heel veel. Uiteindelijk zal het in de naloop minder zijn, want de as verschuift haaks op het balhoofd, omhoog.

Weenie  ???

Hebben jullie het hier onder andere over die rubberen silentbloks tussen stuurklem en kroonplaat?

Ik heb die namelijk zelf gefixeerd door middel van enkele grote rondellen.


Klopt Alain, dat heb ik eerder ook zo opgelost. Maar als je goed op je bakkes gaat deformeren die ook gewoon en dan doen ze niks meer. Ik vind het allemaal maar een beetje knutselwerk en dat ben ik een beetje aan het verlaten. Want je blijft er dus periodiek mee bezig. Honda heeft dat gewoon niet voor mij gemaakt.

De volgende gedachte zal zijn, ok, maar dan kun je dus nu eerder je stuur krom vallen. Dat is ook zo. Maar, op de crossers zitten die sturen ook vast en het heeft echt moeite gekost zo'n ding krom te krijgen.

Jaaa ok, die crossert weegt ook minder dan de helft.. Maar, alle andere dingen zijn al eerder geprobeerd en ik heb nog een lekkere Fatbar met 22/28mm verhogers liggen. So, why not..? 


Alleen even laten bezinken of ik die XR650L set voor een haup geld maar weinig extra werruk uit de VS laat komen, of een cheapo XR600 set pak die me grijze haren gaat geven.. ::)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2017 10:55 #26 door alain
Beantwoord door alain in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?

Klopt Alain, dat heb ik eerder ook zo opgelost. Maar als je goed op je bakkes gaat deformeren die ook gewoon en dan doen ze niks meer.


Dus best een extra set rondellen meenemen op reis?


PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2017 12:29 #27 door kees
Beantwoord door kees in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?

Nee. Gewoon duurzamer voorbereiden  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2017 16:44 #28 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?

Rendering Error in layout Message/Item: fopen(http://open.api.ebay.com/shopping?callname=GetSingleItem&appid=Transalp-TCNForum-PRD-02d9a4ca7-ac27616b&siteid=146&responseencoding=JSON&ItemID=351952439153&version=889&trackingid=&trackingpartnercode=9): failed to open stream: Connection refused. Please enable debug mode for more information.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2017 17:19 #29 door kees
Beantwoord door kees in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?

Nee ik heb de hele set nodig want de offset is groter.


Ik heb een nette set besteld voor 60 dollar ex kosten. Invoerrechten en inklaren heb ik uit laten rekenen door Postnl, ruim 40 euro  ???

Maar, voor ff 150 euro ligt het hier op de werkbank. Dat is nog min of meer acceptabel te noemen.

Moet ik wel de stuuruitslagnokken (of hoe noem je die dingen) op het frame afzagen en een aangepaste naar voor op het balhoofd brengen. Verder zou het allemaal moeten passen.


Benieuwd! Was een prima tip op zich dus, Jeroen  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2017 18:12 #30 door alain
Beantwoord door alain in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?

Nee. Gewoon duurzamer voorbereiden  ;)


Er zitten rondellen tussen van 3mm dik, 35mm diameter. ik zie ze eigenlijk nog niet zo snel verbuigen.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2017 17:28 #31 door kees
Beantwoord door kees in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?
Ja nee het werkt wel, maar niet altijd.

Die rubbers blijven radiaal gewoon hun werk doen. Als de radiale kracht groter is dan de klemmende kracht verschuiven ze gewoon. En om dat weer spanningsloos recht te krijgen moet je het op zijn minst 'lossen'.

Ik wil er gewoon niks meer mee te maken hebben. Punt.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2017 20:24 #32 door alain
Beantwoord door alain in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?
Toch bedankt !

Dit was nuttige informatie en zeker een aandachtspunt voor mij.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2017 20:41 #33 door kees
Beantwoord door kees in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?
Nou ja in mijn geval ga ik nog wel eens onverhard en dan gebeurt het regelmatig dat ik nonderuut ga of hem domweg neerleg. En dat stuur vangt altijd maar de klappen op en na een paar is het niks meer met die ringen.

Ik heb ze wel es recht staan meppen in de bosjes maar dat schiet echt niet op. Bovendien is het veel te veel sleutelwerk voor het gerief dat je ervoor terugkrijgt.

Ik ben inmiddels wel bereid om een nieuwe weg in te slaan en d.m.v. deze mod eindelijk eens een compromisloos stevig stuur te hebben.

Maar, als je gewoon op de verharde wegen blijft en zo het stuur met rust laat is het absoluut een goede oplossing.


Om even te nuanceren  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2017 18:48 #34 door kees
Beantwoord door kees in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?

Vanmiddag zijn die kroonplaten afgeleverd. Ik hoefde maar 24 euro belasting te betalen, dus dat viel weer mee.

Allemaal heel netjes en compleet. De bovenste kroonplaat was zwart, die heb ik in de afbijt gedoopt want hij wordt weer zilver, zoals origineel op de AT.

Alles eerst nagemeten, maar hij zou er zo in moeten kunnen. Ook het contactslot zou probleemloos moeten passen. AT's hebben een soort spatplaatje aan de onderste kroonplaat zitten, maar zelfs die kan 1 op 1 over. Enkel de stuuruitslag nokken zitten anders, daarvoor moet ik een nieuwe op mijn frame lassen en de oude verwijderen.

Even kijken of ik dat Fatbarstuur wel ga gebruiken. Hij is nóg rechter dan het Dakar-stuurtje wat ik er nu op heb en de nieuwe kroonplaten zetten het stuur ook al meer naar voren. Naast een iets kortere naloop door de grotere offset stuurpen/vork gaat dat misschien dan wel te extreem sturen.

Daarnaast hebben de stuureinden van zo'n Fatbar ruim een centimeter te weinig ruimte om alle dingen te herbergen. Hoewel daar ook wel wat op te verzinnen is. Van 't weekend dat ding er maar es insleutelen.


Fixed stuurklemmen jeujj  :)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2017 19:03 #35 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?
Ik ben benieuwd hoe je het sturen gaat ervaren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2017 21:39 #36 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?
Mooi setje Brom  8) Mocht je die 2 witte geleiders voor de remleiding niet gaan gebruiken en van plan zijn ze in een stoffig hoekje te gaan gooien, dan heb ik daar wel belangstelling voor  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2017 22:14 #37 door kees
Beantwoord door kees in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?

Dag Horse,


Ze geven inderdaad de mogelijkheid om de remleiding mee te veranderen naar wat je op enduro's vind, namelijk dat de hele remleiding bij inveren omhoog komt door die 2 geleiders. Ik heb al stalen leidingen en bij mij nu zit het bovenste deel leiding fixed aan de onderste kroonplaat en veert het onderste deel mee. Zoals het origineel ook zit zeg maar. Maar, die onderste heeft wel eens een opdonder van de valbeugel gehad.

Maar op dit moment zit mijn hoofdleiding naar omlaag rechts, en heeft niet die transparante extra plastic mantel die ook extra stevigheid biedt. Om die geleiders te gebruuken moet ik mijn hoofdleiding vervangen door een stijver tiep en over links laten lopen en dan ook het hele spulletje beneden mee ombouwen.

Dan ben ik weer een zondagmiddag en zomaar een meijer verder.


Je bent eerstgegadigde mocht ik weer es lui zijn  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2017 22:37 #38 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?
Thanx Brom  :)

Klopt ja! Ik heb mijn remleiding al zo lopen, via links en met een stijf pijpje er om. Echter slechts 1 en dan ook nog een metalen geleider en ik denk dat het met déze 2 (teflon?) ringen nóg wat soepeler zou lopen.
Voel je niks verplicht, maar mocht je er niks mee doen weet je waar je ze kwijt kunt  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2017 21:42 - 26 mrt 2017 23:37 #39 door kees
Beantwoord door kees in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?
Nouww, hij zit erin!  :)


Ik ga geen how-to opdissen want ik verwacht weinig navolging te hebben in deze. De wissel zelf is verder straight-forward. Vergeleken met origineel AT zijn er eigenlijk maar 4 issues: die stuurbegrenzers, kroonplaathoogte i.v.m. vrijlopen contactslot, geleidebracket gas/rem - rechtsboven en montageplek remleiding onderste kroonplaat -achter.

De nokken op de kroonplaat van de 650 heb ik iets afgevlakt want ze begrensden te vroeg. Nu gaan ze onder de originele op het frame door waar ze tegen een daaronder aangelast punt aan komen. Zo kan ik altijd nog terug.

De 650 kroonplaat is een millimeter ofzo dunner op de stuurpen. Omdat de AT ook nog dat gewei op het frame heeft, liep de onderkant van het contactslot daar net tegenaan/wel overheen. Op de stuurpen zit ruim voldoende draad. Ik heb bij wijze van spacer de oude chromen ring van de AT tussen de wartel en de bovenste kroonplaat gelegd. Zo loopt het contact wel vrij.

Voor de geleidebracket voor gas en rem op de bovenste kroonplaat heeft de AT een extra nok met M6-draad. Ik heb dat M6-gat in de bracket opgeboord naar M8 en bij de bovenste rechter kroonplaat klemmoer gezet. Mijn remleidingen waren al vervangen voor staal, die bocht is nu ietsjes korter maar nog steeds mooi rond.

Tussen de 2 kroonplaten zit bij AT's een harde leiding met een splitsing voor links/rechts. Bij mij was dat al weg en gaat een stalen leiding recht omlaag naar de klauw, met een klemmetje aan de achterkant onderste kroonplaat. De 650-plaat heeft daar ook een M6 draadgat met een veerklem zitten, eigenlijk voor de speedokabel. De speedokabel van de AT gaat al een eigenweg voorlangs de kroonplaten dus die veer klemt nu de remleiding. Als je origineel bent/wil blijven zal dat deel een uitdaginkje zijn. Maar, AT's zijn al wat ouder dus de originele leidingen vervangen voor stalen is dan een realistische upgrade. Voor mij was dat deel gelukkig een eitje.


Dus ja, afbouwen en rijden maar. Ik was gelijk aangenaam verrast! Bomvast stuur, zoals een endurootje. Stuurt veel lichter. Onder normaal rijden stuurt het als normaal, maar je kan ook enorm kort insturen en plat gaan! Supergaaf. Ja als ik iets zou moeten zeggen, eerste ingeving, het lijkt net een Dominator. Voelt kwa gewicht ook aan als een Dominator lijkt wel. Stuur is 20mm extra verhoogd, maar nog wel zo'n 4cm lager dan eerst. Dat lagere stuur is natuurlijk ook weer een andere ervaring.


Op een half uurtje karren kan ik natuurlijk weinig baseren, maar voorlopig: nee helemaal blij! Beter dan verwacht!! :)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2017 22:55 #40 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?
Hardstikke goed Brom  8). Mij bevalt het starre stuur van XR-vork ook wel  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.407 seconden