Band verkeerd gemonteerd, heel erg?? Rotte Velgen en houdbaarheid banden?

20 juli 2009 22:58 #1 door Ertje
Ik heb zojuist met veel pijn en moeite mijn K60 voorbandje verwijderd, de binnenband geplakt en er weer op gekregen maar zag terwijl ik goed gekeken dacht te hebben dat ik hem verkeerd om heb gemonteerd  :-[
Kan dit echt veel kwaad? ik vind trouwens dat het profiel in deze richting er eiglijk ook logischer uitziet maar dat ligt vast aan mij  ::)

Ik zag trouwens ook dat de velg bij het ventielgat erg aan het rotten was, is dit gewoon een zwak punt van de eerste serie AT's en TA's? of is de kwaliteit van de nieuwere nog steeds zo slecht? mijn Achtervelg is ook al aardig aangetast namelijk  :'(

Ik heb nog een heel oude band liggen met zgan loopvlak, waaraan kun je zien of hij nog bruikbaar is? hebben banden een uiterste gebruiksdatum ook al hebben ze koel en donker opgeslagen gelegen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2009 22:59 #2 door PimW
Het hangt een beetje van je profiel af, maar ze zijn in principe zo gemaakt dat water en vuil naar buiten afgevoerd word. Leg je ze andersom op de velg dan drukken ze alles juist naar binnen toe...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2009 01:23 #3 door Waffie

Ik heb zojuist met veel pijn en moeite mijn K60 voorbandje verwijderd, de binnenband geplakt en er weer op gekregen maar zag terwijl ik goed gekeken dacht te hebben dat ik hem verkeerd om heb gemonteerd  :-[
Kan dit echt veel kwaad? ik vind trouwens dat het profiel in deze richting er eiglijk ook logischer uitziet maar dat ligt vast aan mij  ::)

Ik zag trouwens ook dat de velg bij het ventielgat erg aan het rotten was, is dit gewoon een zwak punt van de eerste serie AT's en TA's? of is de kwaliteit van de nieuwere nog steeds zo slecht? mijn Achtervelg is ook al aardig aangetast namelijk  :'(

Ik heb nog een heel oude band liggen met zgan loopvlak, waaraan kun je zien of hij nog bruikbaar is? hebben banden een uiterste gebruiksdatum ook al hebben ze koel en donker opgeslagen gelegen?


de reden van de draairichting ligt in het feit dat de koordlagen van het karkas in een bepaalde manier elkaar overlapen dusdaning dat deze stabiel op hun plaats blijven

als je de band in de verkeerde draairichting hebt gelegd bestaat dus de kans dat het karkas beschadigd maw de koordlagen kunnen los komen van elkaar

dus.... omdraaien

rubber droogt uit... en zodoende hebben banden een houdbaarheid datum ( wat een woord!)

algemeen geld voor michelin banden max 7 jaar na datum mits droog/donker en koel bewaard

de velgen van honda zijn erg gevoelig voor corrosie  dus went er alvast maar aan dat pekel en andere troep van buitenaf de kwaliteit aantast maar dat de grootste schade altijd aan de binnen zijde te zien is..dus  het zogenaamde braking point
andere velgen bieden dan alleen nog uitkomst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2009 08:57 #4 door Hotel 317
Poedercoaten beschermt je velg vele malen beter dan het anodiseren wat ze af-fabrieks hebben gedaan. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2009 16:34 #5 door Ertje

Het hangt een beetje van je profiel af, maar ze zijn in principe zo gemaakt dat water en vuil naar buiten afgevoerd word. Leg je ze andersom op de velg dan drukken ze alles juist naar binnen toe...


Dat is het leuke aan de Heidenau K60 voorband, op de afbeelding hieronder is de zou hij nu van je af rollen in rijrichting!! als ik dit profiel zou zien zou ik echt denken dat hij op mij af rolt!!


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2009 16:53 #6 door Ertje

de reden van de draairichting ligt in het feit dat de koordlagen van het karkas in een bepaalde manier elkaar overlapen dusdaning dat deze stabiel op hun plaats blijven

als je de band in de verkeerde draairichting hebt gelegd bestaat dus de kans dat het karkas beschadigd maw de koordlagen kunnen los komen van elkaar

dus.... omdraaien

rubber droogt uit... en zodoende hebben banden een houdbaarheid datum ( wat een woord!)

algemeen geld voor michelin banden max 7 jaar na datum mits droog/donker en koel bewaard

de velgen van honda zijn erg gevoelig voor corrosie  dus went er alvast maar aan dat pekel en andere troep van buitenaf de kwaliteit aantast maar dat de grootste schade altijd aan de binnen zijde te zien is..dus  het zogenaamde braking point
andere velgen bieden dan alleen nog uitkomst


Geldt dat niet voornamelijk voor Radiaal banden? of maakt dat niet uit?

7jaar maar  :o dat is weinig zeg!!  ::)

Pff.... nieuwe velgjes kosten vast wel een paar duiten  :( dan kan ik vast haast nog beter voor een nieuwere AT kijken aangezien er niet echt veel gebruikt aangeboden worden als die dan ook niet al zijn begonnen met "rotten"  :'(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2009 01:15 #7 door Hotel 317
't voordeel van spaakvelgen is dat je de hub (€500)  , spaken (€3 tot 7 p.s.) en velgrand (€300) los kunt kopen en vervangen:  Als je spaken en hub nog vers zijn kun je dat overwegen.

Misschien kunnen we je beter advies geven als je foto's plaatst?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2009 01:36 #8 door Waffie
een set nieuwe wielen(excel) incl rvs spaken met inlevering van je kapotte wielen kost je ca 650 euro incl het omslaan van je banden

oude spaken zijn vaak niet meer te gebruiken omdat de nippels vaak verroest zijn met de spaken

vandaar nieuwe spaken

dit ziet er overigens toch mooier uit ook met nieuwe velgen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2009 02:18 #9 door Hotel 317

een set nieuwe wielen(excel) incl rvs spaken met inlevering van je kapotte wielen kost je ca 650 euro incl het omslaan van je banden

oude spaken zijn vaak niet meer te gebruiken omdat de nippels vaak verroest zijn met de spaken

vandaar nieuwe spaken

dit ziet er overigens toch mooier uit ook met nieuwe velgen


waar? 650 voor beide wielen vind ik best weinig! :o.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2009 23:13 #10 door Waffie

eh bij mij bijvoorbeeld .. maar let op  je levert je rotte wielen wel in heb namelijk de naven nodig om weer te beginnen met de hersteling voor een andere wielenset

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2009 22:48 #11 door Arjan H
En bij Haan Wheels een voorwiel: 295 euro inclusief per post terugsturen van je wiel.
Voor dat geld krijg je, als je je oude wiel opstuurt, een Excel velg met RVS spaken op je originele naaf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2009 22:49 #12 door Ertje
Hallo :) bedankt voor de reacties, en sorry voor de late reactie!! Ik schijn nog meer hobby's en interesses te hebben ;)

650 euro voor een setje complete wielen klinkt niet eens echt gek maar het is dan meteen een verdubbeling van de waarde van mijn XRV650 :P en erg jammer dat je je bestaande wielen in moet leveren aangezien ik graag een setje voor in het zand en 1 voor op de weg zou hebben ;) ik hou het elks zeker even in mijn achterhoofdje :D
Groetjes,

Erwin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2009 08:35 #13 door V-Twin
Dan koop je voor een paar knaken bij een sloper of zo een set velgen die nog rotter zijn dan die van jou! Je knipt de naven eruit en die lever je dan bij Ad in. Hebbie gelijk een setje reserve velgen die je ook voor de winter dag kunt gebruiken als je doorrijdt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2009 22:58 #14 door Ertje
Da's ook geen gek idee al heb ik het idee dat de wieltjes/velgjes voor een XRV650 (en ik meen dat die van de TA van 1e jaren met achterschijfrem ook zouden passen?) niet echt voor het oprapen liggen aangezien ze nogal gewilt lijken  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.081 seconden