- Berichten: 535
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
kleppen stel transalp vraag
ben bezig met me kleppen stellen na de now van brombeer goed op gesteld en duidelijk en xvrtuur en alle ander zonder die uiteraard af te vallen mijn dank daarvoor daar kwam ik wel uit .
Naar welk topic verwijs je, als ik vragen mag? Kunnen we allen even mee terug lezen wat daar ook alweer staat.
Dus begonnen had dus de bougies en had ook de deksels verwijdert dus ruimte zat
Dat is goed
en dus aanvangen
na wat geklooi op de merktekens f en r
Let op, er staan ook ontstekings merktekens op het vlieg wiel Voor het BDP voorste cilinder zet je hem op FT (Front-Top) en voor de achterste cilinder RT (Rear Top).
Je werkt maar aan één cilinder tegelijk. Dus als je kleppen stelt aan de voorste, zet je het merkteken op FT en je laat hem daarop staan tot je het werk aan die kleppen helemaal hebt afgerond!
kon ik geen speling vinden dus daarom te strak
Je zoekt niet in de eerste plaats speling. Het is een controlemiddel, maar als klepzittingen bijv. ingeslagen zouden zijn, is het mogelijk dat er geen speling voelbaar is terwijl de cilinder wel in BDP van de arbeidsslag staat.
kon je bij het tegen de klok indraaien goed zien dat die tuimelaar als het ware vallen in rustand komen.
Wat je daar dan precies megemaakt weet ik niet, maar deze observatie is cruciaal voor bepalen van BDP/arbeidsslag.
Wat je doet: draai de krukas tegen de klok in en kijk daarbij naar de kleppen, je ziet ze bewegen. De uitlaatklep zit aan de uitlaatkant, de inlaten aan de carb kant. Je zult zien dat de uitlaatkleppen omlaag gaan (open) en daarna weer omhoog komen (dicht). Als je door draait zie je de inlaatkleppen omlaag gaan (open). Draai nu heel langzaam door tot de inlaatkleppen weer omhoog komen. Kijk nu eerst naar het vliegwiel en draai zeer langzaam door tot je het merkteken ziet en zet hem daarop. Afhankelijk van welke cilinder je gaat doen, kies je natuurlijk FT of RT.
Mocht je er voorbij draaien, draai dan TWEE hele omwentelingen door en probeer opnieuw. Je mag NOOIT de krukas terugdraaien om BDP/arbeid te zoeken.
Dus dan Even dan terug na de basis gegaan van vroeger kwam ook weer een beetje terug en schroevendraaier in het bougie gat gedaan bdp op gezocht met de voorste cilinder
Dit zo dus niet doen met schroevendraaier. Zie hierboven hoe je het BDP van de arbeidsslag opzoekt
Maar bij autos moet door het draaien eerst voor de in of uitlaat klep doen en dan door draaien voor wederom een de in of uitlaat kleppen
Nee dat is niet zo. Bij een auto motor (die werkt exact gelijk aan jouw motor motor) zoek je ook per cilinder apart het BDP in de arbeidsslag en dan stel je alle kleppen van die cilinder, voordat je verder gaat naar een andere cilinder
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
brombeer deze
www.transalpclub.nl/forum/index.php?topi....msg115991#msg115991
Daar zat ik wel een beetje op de praatstoel ja haha. Ik ben soms een beetje wollig, maar 't komt uit een goed hart ???
de merktekens zijn F en FT wat is het verschil .
Waarschijnlijk ten overvloede, BDP betekent Bovenste Dode Punt.
F is het ontstekingsmoment waarop de bougie de vonk geeft. Dit moment is vlak vóór BDP van de arbeidsslag. Het heet "voorontsteking" omdat het heel even duurt voordat het mengsel volledig ontsteekt en zodoende heeft de zuiger de tijd om op het meest gunstige moment (BDP) gebruik maakt van de mengselontbranding.
FT heeft niets met ontsteking te maken, het betekent Front Top, dat de zuiger van de voorste cilinder (Front) boven staat (Top). Op het vliegwiel vind je ook RT, dat betekent dat de achterste zuiger (Rear) boven staat (Top).
Kortom, F is het ontstekingsteken en daar heb jij niks mee te maken. Voorste cilinder kleppen stellen is op FT, achterste cilnder stellen is op RT.
je werkt maar aan één cilinder tegelijk. Dus als je kleppen stelt aan de voorste, zet je het merkteken op FT en je laat hem daarop staan tot je het werk aan die kleppen helemaal hebt afgerond!
dat heb ik ook gedaan .
Dat is prima
je zoekt niet in de eerste plaats speling. Het is een controlemiddel, maar als klepzittingen bijv. ingeslagen zouden zijn, is het mogelijk dat er geen speling voelbaar is terwijl de cilinder wel in BDP van de arbeidsslag staat.
klopt daar kwam ik ook achter daarom op een verkeerde been gezet denk
Niet erg, soms is het erg verwarrend. Als je het niet zeker weet kun je het beter eerste vragen. Dat ik zelf ook nog altijd en jij gelukkig ook
Wat je doet: draai de krukas tegen de klok in en kijk daarbij naar de kleppen, je ziet ze bewegen. De uitlaatklep zit aan de uitlaatkant, de inlaten aan de carb kant. Je zult zien dat de uitlaatkleppen omlaag gaan (open) en daarna weer omhoog komen (dicht). Als je door draait zie je de inlaatkleppen omlaag gaan (open). Draai nu heel langzaam door tot de inlaatkleppen weer omhoog komen. Kijk nu eerst naar het vliegwiel en draai zeer langzaam door tot je het merkteken ziet en zet hem daarop. Afhankelijk van welke cilinder je gaat doen, kies je natuurlijk FT of RT.
dat zij opa ook eehh schoon vader
Biertje voor je schoonvader, ook al is 't soms een opa ;D
Mocht je er voorbij draaien, draai dan TWEE hele omwentelingen door en probeer opnieuw. Je mag NOOIT de krukas terugdraaien om BDP/arbeid te zoeken.
kreeg meteen een klap op mijn achter hoofd >
Nou nee je maakt niks kapot als je verkeerd om draait, maar je kunt een onzuivere meting krijgen.
Dit zo dus niet doen met schroevendraaier. Zie hierboven hoe je het BDP van de arbeidsslag opzoekt
sorry meester :-[ zal het doen
Haha je bent gewaarschuwd >
Nee dat is niet zo. Bij een auto motor (die werkt exact gelijk aan jouw motor motor) zoek je ook per cilinder apart het BDP in de arbeidsslag en dan stel je alle kleppen van die cilinder, voordat je verder gaat naar een andere cilinder
Niet helemaal dan staan ze op een rij dan draai de krukas poelie totdat de nok van de desbetreffende nok van de nokken as op het hoogste punt dat zie je dan dan meten met je voelmaat tussen de nokkas en komstoter als die niet goed is dan met de nokkenas sleutel druk je de komstoter na beneden en vernieuw je de stel plaatjes op de juist maat .
en je gaat naar Lings en werk het rijtje af vinkt dat af met een geel vetkrijtje wat je hebt gedaan tegenwoordig niet meer er zijn hydraulic kleppen maar ik begrijp je bedoeling ( vw t3 td )
Je zei het inderdaad wel goed inderdaad ik had niet goed gelezen :-[
je ziet ben niet handig met citeren ) dan maar zo
Niet erg, we begrijpen je nog steeds ;D
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.