ik zou hem iedere maand helemaal uit elkaar nemen,
dan kun je alles goed schoonmaken, smeren en conserveren
en nu even serieus.
De was en poetsbeurt is het beste wat je zelf aan het onderhoud kunt doen,
Zaken vallen dan het eerste op en kun je er ook iets aan doen,
Zoals vastzittende delen of vroegtijdige corrosie
Je zult echter altijd delen hebben waar je moeilijk bij kunt, delen die dus onder smeer en vet blijven zitten.
De gangbare gedachte is dan vaak de ontvetter nemen en de (hoge druk)waterspuit erop.
Ik zou dan roepen om dit niet te doen tenzij er een speciale reden is.
Bijvoorbeeld toch groot onderhoud.
de hogere druk spuit beslist water op die plaatsen waar je dat helemaal niet wilt hebben(lagerwerk en keerringen)
de favoriete plekken voor extra aandacht zijn de draaipunten van je middenbok (soms is demontage de enige manier voor een goede poets en smeer beurt.
De prolink (draaipunten van de demper)regelmatig goed smeren
en de gehele achterbrug ( steenslag en roest doen hun werk)
maar mocht je regelmatig de liefde hebben ontdekt voor Off road rijden tja
dan zeker goed poetsen, smeren en conserveren
Te vaak ontstaat door dit gebruik meeeeerrr slijtage die zwaar onderschat wordt