voorrem loopt aan

20 aug 2009 22:02 #1 door remie
voorrem loopt aan werd gestart door remie
hallo motorvrienden,

Mijn voorrem loopt aan en piept daardoor.
Het is niet ernstig maar ik begin me er steeds meer aan te ergeren.
Ik hoor het alleen als de motor niet draait en ik hem verplaats.
De Alp is van 2007 en ik heb hem nieuw gekocht.
De blokjes zijn overigens nog lang niet versleten.
Wie weet raad? (en zeg nou niet "de dealer").

gr Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2009 22:08 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic voorrem loopt aan
Als er 1 ding niet snel geroepen wordt hier, is dat je naar je dealer moet gaan ;)

Als het inderdaad vast loopt, dan kun je heel eenvoudig wat klein onderhoud plegen aan je voorremen.
Waarschijnlijk lopen de rem-cupjes stroef.
Haal gewoon je remklauw eens los, verwijder je rem blokjes, en 'rem' je cupjes een stukje naar buiten. (PS, doe dit met 1 remklauw tegelijk, dus laat de ander om de remschijf zitten !)
Waarschijnlijk kun je dan al wat corosie of hard vuil om de cupjes zien zitten. Dat even goed op poetsen (een goede doek volstaat meestal wel). Daarna weer terug duwen, remblokjes er weer in, terug monteren en de andere klauw idem behandelen.

Als je geen sleutel ervaring hebt, is het misschien de eerste keer 'spannend', maar als je rustig, kalm en met beleid te werk gaat valt het allemaal reuze mee.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2009 23:12 #3 door remie
Beantwoord door remie in topic voorrem loopt aan
Dat ga ik dan maar proberen.
Met die sleutelervaring zit het wel goed, drie jaar terug een 98 Alp opgeknapt
Vandaar dat ik toen maar een nieuwe gekocht heb ;D ;D

alvast dank voor de tip Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2009 10:43 - 22 aug 2009 23:45 #4 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic voorrem loopt aan
Als je tijd en zin heb om eens naar Amsterdam Noord te komen kan ik je er mee helpen. Remmen zijn op zich niet zo moeilijk maar als die alp je enige vervoersmiddel is en je remt je zuigers er uit...

Ook niet vergeten in te smeren met een pasta / smeermiddel geschikt hiervoor (te halen bij brezan etc)

EDIT: dat kon je inderdaad te ruim lezen:  kopervet / keramische pasta is een antiseize voor alles behalve de zuigertjes zelf dus ;D. 't oppoetsen van de zuigers zelf doe ik met commadant 4: polijst minder agressief als een metaalpolijstmiddel heb ik 't gevoel. Daarna de remseals en zuigers invetten met eerdergenoemde ATE remvet . een normale sterveling doet één leven met één tube ;).

Ook is het handig om te weten dat je deze pinnen echt zéér lichtjes vastzet: het is dit onderdeeltje daarna die het geheel borgt. Vastzetten met een goed passende schroevendraaier ook opdat je hem niet stuk draait.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2009 16:52 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic voorrem loopt aan
Even iets rechtzetten:
Rob heeft het over rem-cupjes maar bedoelt remzuigers, lijkt een detail maar cubs zijn rubberen afdichtingen.

Remzuigers smeer je niet in met kopervet/keramisch vet maar evt met blauw ATE remmenvet.

Oppoetsen van de zuiger kan je prima doen met een chroompoetsmiddel. Heb zelf goede ervaring met Poll, te koop bij dhz-zaken zoals Hubo en Doeland.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2009 00:07 #6 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic voorrem loopt aan
Als het een intermitterde piep is (dus wel-niet-welniet t.o.v. een continue piep bij het vooruitduwen) dan kan het ook betekenen dat één (of beide, maar wil niet zo donker overkomen) remschijf een beetje krom is.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2009 10:12 #7 door bastiaan
Beantwoord door bastiaan in topic voorrem loopt aan
Het kan zijn dat m'n voorgangers dit ook bedoelen, maar alleen het schoonmaken van alleen de remzuigers is vaak niet voldoende. Meestal moeten de buitenste afdichtingsring tussen de remzuiger en de klauw ook vervangen worden. In de groef waarin de afdichtingsring zit, kan vuil zitten wat de ring vast tegen de remzuiger drukt.

Tenminste, dit komt bij de oudere twins en alpen nog wel eens voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2009 10:37 #8 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic voorrem loopt aan

Het kan zijn dat m'n voorgangers dit ook bedoelen, maar alleen het schoonmaken van alleen de remzuigers is vaak niet voldoende. Meestal moeten de buitenste afdichtingsring tussen de remzuiger en de klauw ook vervangen worden. In de groef waarin de afdichtingsring zit, kan vuil zitten wat de ring vast tegen de remzuiger drukt.

Tenminste, dit komt bij de oudere twins en alpen nog wel eens voor.


komt bij alle remklauwen voor ;).



kun je gebruiken om eerdergenoemd vuil er weer uit te halen (want het is stevig aangekoekt spul!) te koop bij Brezans, zal wel naast het remmenvet liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2009 11:17 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic voorrem loopt aan
Het gemiddelde tandartsen gereedschap is er niets bij :)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.079 seconden