Motor uitzetten dmv dodemanknop ipv sleutel. Kan dat kwaad?

07 mei 2018 13:22 #1 door adriaan_XL700V
Ik zet regelmatig mijn motor uit door de dodemansknop te bedienen in plaats van met de sleutel uit te zetten (bijvoorbeeld bij een brugopening als ik wil dat mijn lichten en navigatie aanblijven).

Kan dat kwaad? Of is dit echt een noodstop die niet gebruikt moet worden.

Ik heb een poging gedaan om het elektrische schema te bekijken, maar ik ben blijkbaar niet goed in schema's lezen..

Het gaat overigens om een Transalp 700, maar ik denk dat de vraag relevant is voor meerdere moderne motoren.

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2018 13:44 #2 door Petrus64
Over de jaren heb ik voor en tegens gehoord hierover. Mijn mening is dat het geen kwaad kan. Ik doe precies hetzelfde als ik langer moet wachten bij spoorwegovergang of brug. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2018 14:15 #3 door Trigger
Men heeft mij wel eens verteld dat de hoge stroombelasting die door dat punt moet vonken bij verbreken/maken van het contact uiteindelijk niet bevorderlijk is voor de levensduur van die schakelaar (die m.i. echt als noodknop is aangebracht). Maar to each their own, vervangen zal ook de wereld niet kosten, al kan een te hoge weerstand (als gevolg van een slechter wordend contact) wel funest zijn voor je spanningsregelaar (en die zijn _niet_ goedkoop).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2018 14:44 #4 door kees

Nee man! No worries.

De killswitch onderbreekt de plus naar de cdi(s) en daarom gaat je motor uit. Hij onderbreekt ook de plus naar het startrelais, dus daarom kun je ook niet starten met die knop uit.

Alle andere dingen blijven het gewoon doen, want dat loopt via het contact net als de plus van de cdi(s) en het startrelais, alleen zit daar dan die killswitch nog tussen  ;)


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2018 17:15 #5 door DDW
Lijkt mij juist goed om af en toe te gebruiken, als je dat nooit doet corrodeert de boel vanbinnen alleen maar en zo weet je iig dat hij  het nog echt doet.

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2018 18:12 #6 door Trigger
Nou heb ik geen cdi's,maar een ignitech. Even checken binnenkort of dat uitmaakt :).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2018 20:42 #7 door kees

Hoi Trigger,


Dat maakt verder niet uit. Wat je doet is de voeding naar de (cdi's/Ignitechs) ontstekingsunit verbreken.

Met het uitzetten van het contact doe je precies hetzelfde.


No Worries!  :)


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2018 07:51 #8 door Trigger

Hoi Trigger,


Dat maakt verder niet uit. Wat je doet is de voeding naar de (cdi's/Ignitechs) ontstekingsunit verbreken.

Met het uitzetten van het contact doe je precies hetzelfde.


No Worries!  :)


Brom


Yes, maar nu is mij gezegd dat een Ignitech zijn stroom krijgt van de accu, en niet zoals bij de CDI, van de spoelen in het blok / de dynamo. Dat leidt mij tot de gedachte dat hier een andere plus van toepassing is, maar misschien denk ik te moeilijk ;D. Het zou namelijk zo zijn dat een Alpje met Ignitech met een platte accu niet meer kan starten?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2018 18:17 #9 door kees

Ik weet niet wie je dat verhaal verteld heeft...?  ???


Ignitech noemt hun gizmo ook gewoon een (DC)cdi. Dat ding gaat op de gewone transalp stekkers, en daarmee volgt hij de regels van die kabelboom.

Zelfde verhaal als boven dus.


No worries, lekker killen met die switch!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2018 14:54 #10 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic Motor uitzetten dmv dodemanknop ipv sleutel. Kan dat kwaad?
Dank voor julie reacties. Ik ben gerust gesteld  8)

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.081 seconden