Hoi
Inmiddels al jaren, maak ik een printplaatje wat de contactpunten van de beruchte Mitsubishi brandstofpomp vervangt door een FET-schakeling met optische detectie. (zie:
forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=2582
voor meer leesvoer)
Op de 950-LC8 werkt deze schakeling perfect, en dan gaat de pomp 'eeuwig' mee. (ja, inmiddels genoeg testdata om dat te durven zeggen: >100'000km na (tijdige) vervanging van de originele puntjes is geen probleem. De pomp kan uiteraard nog stuk, bijv door corrosie)
Voor de Africa-Twins heeft Olaf dit kitje een tijdje namens mij verkocht (ingebouwd), MAAR ....
Bij Honda bleven problemen die geen duidelijke oorzaak leken te hebben en die ik niet kon verklaren (kitjes gingen niet stuk.. maar werkte soms niet op Honda)
Inmiddels ben ik er achter waarom het bij sommige Honda Africa-Twins niet werkte!! (en dat deel ik graag effe)
Honda heeft een 'fuel cut-off relay': Een doosje wat suggereerd een 'relais' te zijn... maar niks is minder waar!
Dit doosje ( in veeeeele versies e.g. 36100-MN4-008) bevat een thyristor schakeling die de accuspanning naar de pomp doorgeeft als het pulsjes ziet van de ontsteking. De LC8-950 heeft ook zoiets, maar dat is een echt relais en daar zit het verschil !
Kort-uitgelegd: Als de motor niet loopt (bijv omdat ie gevallen is) dan komen er geen pulsjes van de ontsteking en krijgt de pomp geen spanning meer. Dit is een veiligheidsmaatregel natuurlijk, en die moet behouden blijven! Zoals gezegd: De LC8-950 heeft ook zoiets, maar dat is een echt relais wat door de boordcomputer aan/uit gezet wordt, en daar zit het verschil: Mijn Kitje heeft een continue voedingsspanning nodig om de pomp goed te sturen, en dat levert dat Honda-doosje simpelweg niet, ook niet als de motor gewoon loopt!
Technisch:
In detail is het wat gecompliceerder; Het Honda-doosje is geen relais... maar een thyristor schakeling: Dat houdt in dat het doosje de spannig doorgeeft bij een pulsje van de ontsteking, en dat blijft doen zolang er daarna stroom verbruikt wordt. Stopt het stroomverbruik, dan wordt de verbinding onderbroken (en wordt bij de volgende puls weer hersteld).
Dus wat gebeurt er:
De contactpunten van de pomp staan dicht (want er is brandstof nodig..), dan komt de eerste puls van de onsteking en het 'cut-off relay' geeft de power door aan de pomp. De spoel van de pomp trekt stroom en het doosje blijft de accuspanning doorgeven, totdat de contactpuntjes van de pomp open gaan omdat de pump vol is. Dan stopt de stroom door de pomp; EN het 'relay' stopt dus ook met de spanning doorgeven!
Raakt de pomp nu weer leeg (door verbruik van de benzine in de carburateur), dan gaat de contactpuntjes opnieuw dicht... maar er is geen power aanwezig, dus er gebeurt heel even niks! Totdat de volgende ontstekingspuls komt en het verhaaltje opnieuw begint.
* Mijn kitje kan hier niet tegen omdat de power dus steeds aan en uit gezet wordt, en er geen redelijke continue accuspannig is bij de pomp. Mijn kit kijkt namelijk wanneer de pomp leeg is, en dat is in de 'UIT'-fase: Als er dan geen power is, kan de electronica niet goed werken (en die tijd is niet zo lang, maar wel te groot om makkelijk te overbruggen)
Dit is de rede dat het bij sommige Honda's goed gaat, bij andere niet... Honda verandert het systeem regelmatig.. en bij de ene gaat het net goed, bij de andere niet.
Om dit op te lossen en een HONDA-werkend kitje te kunnen leveren, moet ik precies weten wat er in dat doosje zit/ wat het doosje precies doet. Daarmee moet ik zien of een compleet redesign nodig is, of een paar aanpassingen.
- Kan iemand mij een fuelpump-relais / fuel cut-off relay uitlenen of leveren (tegen vergoeding)?
- is er iemand die beetje mee wil werken om te meten en te testen ? dat zou veel helpen want ik heb zelf geen Africa-Twin (omgeving Nijmegen, oosten van het land). Uiteraard kan die persoon een gratis kitje tegemoed zien als het werkt.
Voor wie nu al een oplossing wil:
Je kunt de benzinepomp ook via de oliedruk-schakelaar schakelen en zo een veilige oplossing maken die wel werkt met mijn kitje (maar das natuurlijk wel wat meer werk:
www.andreeweb.de/Motorrader/Notabschaltu..._pierburg_pumpe.html
Tot slot wat feiten:
- De Honda (AfricaTwin) pomp is niet hetzelfde als de LC8 pomp (o.a. heeft de Honda pomp GEEN interne demping diode waar de KTM pomp dat WEL heeft, en 10mm outlets vs 8mm bij KTM)
- de pomp is ongeveer 3x zo groot als nodig ... (een klein membraan-pompje zou dus eigenlijk veel mooier zijn en had 300g kunnen besparen)
- De demping diode helpt niet echt...: het dempt wel de vonk, maar de puntjes gaan toch stuk (de KTM pomp met diode (= ook Mitsubishi!) gaat nog sneller stuk...
- Een extra condensator over de puntjes helpt ook niet echt: Dat dempt de dV/dt (spannings-stijgsnelheid)
- Waar het echt op neer komt: De puntjes gaan hoofdzakelijk gewoon mechanisch stuk:
klein rekensommetje leer namelijk hetvolgende:
* Als je 100 km/h rijdt loopt de pomp zo 2 a 3 slagen per seconde. das dus 7200 slagen in een uur, en dan heb je 100km gereden. bij 50'000km zijn dat dus 3,6 miljoen slagen... En dat is gewoon heeel veeel voor een mechanische schakelaar die 8 Ampere spoel moet kunnen afschakelen (en eigenlijk zowieso als voor iedere mechanische schakelaar).
(En ja.. dat vonkje helpt er niet bij.., maar zonder dat gaat ie ook gewoon stuk.)
- Waarom de ene na 10k en de ander na70k km?: diegene die snel stuk gaan zijn degene waarvan de contactpuntjes origineel al niet zo lekker recht zaten volgens mij, want die zijn altijd scheef ingeslagen.
- een FET-schakel oplossing met de orinigele puntjes als signaal leveraar, is dus ook niet echt de oplossing (helpt wel, maar beperkt).
ps.: Je mag er van denken wat je wil, maar ik heb al heel veel pompjes gezien ... en veel data verzameld.
Dr_Bean
Meer leesvoer:
advrider.com/index.php?threads/dr-beans-...age-24#post-30267523
and
advrider.com/index.php?threads/dr-beans-...age-24#post-30263267