Velg kapot door balanceer gewichten

02 okt 2018 22:43 #1 door Nelis
Velg kapot door balanceer gewichten werd gestart door Nelis
Beste mede-alpers,

Ik ben nieuw op dit forum. 5 jaar geleden heb ik een transalp uit 88 gekocht en daar veel plezier van gehad en tijd in gestoken, wel heeft hij altijd buiten gestaan.
Bij de aanschaf heb ik nieuwe banden erop laten zetten door een bandenspecialist en daar balanceerden ze de band natuurlijk. Nu, 5 jaar later, is op de plek van de balans gewichten zoveel roest ontstaan dat de spaken er bijna uitkomen terwijl de rest van de spaakgaten nog geen tekens geven van roest.
Ik kon geen informatie vinden over dit probleem, ik denk zelf dat het misschien door electrolyse komt of dat er gewoonweg water aan blijft hangen. Weet iemand hier of het normaal is dat gewichten aan de spaken worden geklemd (word dit niet aan de binnenzijde van de velg geplakt?) en of het normaal is dat ze van lood zijn ipv zink?
Alvast bedankt!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2018 23:23 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Velg kapot door balanceer gewichten

Ja, dat kan goed. Van metalen is bekend dat ze, naast met hun omgeving, ook met elkaar kunnen reageren. En lood is geen fijn spul. Het ligt een beetje aan de combinatie: op de romp van stalen schepen wordt onder de waterlijn een blok zink geschroefd. Dat zink reageert sneller met de omgeving waardoor de stalen romp buiten schot blijft.

Daarnaast is algemeen bekend dat de kwaliteit aluminium die Honda voor de velgen gebruikte van hele matige kwaliteit is. Ook zonder lood aan de spaken rotten die van binnenuit weg.

Spaaklood wordt nog steeds gebruikt, maar is een beetje ouderwets. Plaklood op de velg is bedacht toen ze met gegoten wielen kwamen.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2018 17:56 #3 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Velg kapot door balanceer gewichten

Weet iemand hier of het normaal is dat gewichten aan de spaken worden geklemd (word dit niet aan de binnenzijde van de velg geplakt?) en of het normaal is dat ze van lood zijn ipv zink?
Alvast bedankt!


Ja, balanceergewichtjes van lood en  aan de spaken geklemd is normaal.
De rest van de velg ziet er overigens niet veel beter uit, waarschijnlijk zal je deze corrosie onder je velglint bij elke spaak zien.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2018 20:52 #4 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Velg kapot door balanceer gewichten
Geen meter meer mee rijden zou ik zeggen! :o

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2018 21:57 #5 door Nelis
Beantwoord door Nelis in topic Velg kapot door balanceer gewichten
Bedankt voor jullie reacties, ik rijd hier zeker niet mee verder en een andere velg is onderweg. Maar om een volgende rotte velg te voorkomen de spaken rondom waar ze de velg ingaan af te dichten met bv kit een goed idee? De nieuwe velg krijgt sowieso aan de binnenzijde een laag zink spray voordat de spaken erin gaan en de spaken zelf een laag tectyl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2018 22:00 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Velg kapot door balanceer gewichten

Ik gebruik ook al sinds jaar en dag van die bruine, dunne Tectyl van Valvoline.

Van buiten rond die kieren bij de butts en van binnen idem onder het velglint.


Het vertraagd goed, maar het blijven, kwalitatief, but-velgen.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2018 11:04 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Velg kapot door balanceer gewichten
Een optie is om kettingspray onder het velglint te spuiten. Al jaren bij mij een beproeft middel.
Het geeft vocht geen kans en tast het rubber niet aan

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2018 14:00 - 04 okt 2018 14:05 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Velg kapot door balanceer gewichten
beste,

Als je kijkt naar de spanning reeks tabel en dan met name tussen aluminium en lood dan scoort het zeer slecht maw in  contact(mbv van een zuurhoudende vloeistof ???) zal het aluminium aangetast worden want lood is meer edel dan aluminium.
Echter het aluminium dat Honda heeft toegepast is  geen zuiver alu maar een legering tussen alu en magnesium en dat scoort nog veel slechter.
dus zodra je wiel zijn anodiseer laag kwijt is (inderdaad zeer slecht van kwaliteit) begint de erosie
vooral het bloot liggens magnesium verbrand al met lucht contact(al dat mooie poeder)
Iedere band/ wiel combinatie wordt gangbaar gebalanceerd en lood was/is  daar bij uitstek geschikt voor door zijn hoog eigen soortelijk gewicht.
Inmiddels is lood al in de ban gedaan  en mag niet meer gebruikt worden voor personenwagen/caravans en aanhangers
Echter er zijn nog uitzonderingen waaronder motorfietsen
Maar ook daar kom je reeds zink  en staal gewichten tegen
maar dat heeft zijn keerzijde
staal gaat roesten (dus doet de fabrikant  er een polyester laagje op) en zink wordt bros bij lage temp en verbrokkeld op termijn.
maw lood is nog steeds een hele goede keus
hierbij kun je dus kiezen uit spaaklood en plaklood
Maar je hebt niet altijd plaats voor plaklood
ook de hoeveelheid is belangrijk voor de keuze welk type je wilt gebruiken

nu kun je op het wiel allerlei produktjes smeren om corrosie tegen te gaan (meer vertragen)
Het moet wel kunnen op drogen dus ingesloten vocht geeft zo niet meer kans op schade

neem een  goed kwalitatief wiel en je hebt er jaren plezier van
en of dit nu morad, excel of een baerh is




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2018 10:27 #9 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Velg kapot door balanceer gewichten
Je kan ook balanceren met ride on, werkt bij mij prima

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2018 14:56 #10 door Nelis
Beantwoord door Nelis in topic Velg kapot door balanceer gewichten
Ok precies wat ik dacht! Hierom twijfelde ik aan lood, maar goed dit is alsnog beter dan een spaak die roest waar je helemaal niks tegen begint. Dat ride on klinkt wel goed! Ik denk dat ik dat ga doen. De motor gaat sowieso helemaal uit elkaar binnenkort en ik heb nog een vraag over het frame maar daar maak ik wel even een andere post voor met fotos e.d. Gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2018 07:23 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Velg kapot door balanceer gewichten
ride on  is  voo rhet balanceren dan wel een oplossing echter lekke banden  gaan hem niet worden en dan zit echt alles onder de smurrie

ik reken er tegenwoordig een milieu toeslag voor  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2018 12:56 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Velg kapot door balanceer gewichten

ride on  is  voo rhet balanceren dan wel een oplossing echter lekke banden  gaan hem niet worden en dan zit echt alles onder de smurrie

ik reken er tegenwoordig een milieu toeslag voor  ;D


;)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.082 seconden