spanning regelen 2x 6v

09 sept 2009 17:59 #1 door marruc
spanning regelen 2x 6v werd gestart door marruc
Ik wil op mijn Transalp verstralers monteren. Ik heb nu een setje gevonden met lampjes van 6V.
Deze wil ik in serie schakelen zodat ze op 2x6=12V kunnen branden.

Voor deze verstralers wil ik een aan/uit schakelaar plaatsen. Via een relais die ik aanstuur vanuit het achterlicht wilde ik de lampjes direct op de accu aansluiten.

Aangezien mijn accu niet altijd 12 maar soms ook bijv. 13,7V uitpoept vroeg ik me af of ik er een spanningsregelaar tussen moet zetten?
-  zo ja kan dat dan met een simpele 7812 regelaar (zie foto) of denk ik nu te simpel?
-  waar plaats ik deze? dichtbij de accu of dichtbij de lamp?

Iemand enig idee?

Gr.Marc



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2009 19:19 #2 door Bono
Beantwoord door Bono in topic spanning regelen 2x 6v
Van stroom heb ik de ballen verstand. Maar ik ben wel benieuwd naar je verstralers: hoe ze uitzien, wat ze kosten en waar je ze plaatst op je Alp.  :))

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2009 08:15 #3 door robert
Beantwoord door robert in topic spanning regelen 2x 6v
Ik zou me niet te druk maken om de iets hogere spanning. Die 78xx serie werkt niet voor niets, wanneer je een 7812 gebruikt, moet daar minimaal14V in geloof ik (zie spec's) Is de ingangsspanning "maar"12V dan is de uitgang onstabiel en bijv. maar 9V. Nadeel 2 van die dingen is dat ze erg warm worden, en vrij snel thermisch de uitgangsspanning terug regelen. Andere optie zou een laagohmige weerstand kunnen zijn, ook deze moet het vermogen aankunnen, en gaat dus warmte dissiperen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2009 08:43 #4 door marruc
Beantwoord door marruc in topic spanning regelen 2x 6v
@Robert: Bedankt voor de snelle reply!
Ik gok het er voorlopig maar zonder 7812 op... Mochten de lampjes het niet houden kan ik altijd nog gaan zitten pielen.

@Bono: zodra de boel erop zit zal ik fotos posten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2009 11:16 #5 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic spanning regelen 2x 6v
Bovendien geloof ik niet dat een 7812-je een paar verstralers aankan....dan wordt ie zelf een verstraler. Heel even.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2009 17:54 #6 door marruc
Beantwoord door marruc in topic spanning regelen 2x 6v
zoals beloofd wat fotos:









beetje oftopic maar heb ook mn nieuwe bracket voor Becker Nav erop gezet:



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2009 10:38 #7 door Herman
Beantwoord door Herman in topic spanning regelen 2x 6v
Hoi Marc,

Ziet er netjes uit.
Hoeveel watt zijn de lampjes per stuk ?
En zijn het halogeen lampjes, of gewone lampjes, misschien leds ??

Groet,

herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2009 11:39 #8 door warlord
Beantwoord door warlord in topic spanning regelen 2x 6v
Bij 2 lampjes in serie zal er altijd een feller branden omdat de weerstand van de lampjes nooit gelijk is.
Beter is om er gewoon 12 volt lampje in te doen. Ook kan je de accu spanning door een regelaar naar 6 volt terug regelen door een LM3000 deze is 0,6 tot 15 volt regelbaar (zal niet boven de aangelegde spanning komen) simpeler is met losse componenten: www.newcircuits.com/circuit.php?id=pos002
kost je een paar euro.

Gr Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2009 22:39 - 25 sept 2009 22:50 #9 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic spanning regelen 2x 6v
Als de weerstand van 2 lampjes nooit gelijk is, dan zal bij 2x 12V parallel geschakelde lampjes ook de een feller branden dan de ander....

En een spanningsregelaar regelt de spanning door de rest als warmte te dissiperen. Als de lampen flink vermogen hebben gaat die LM ook licht geven vrees ik. Voorbeeld: lamp is 6 V dus LM moet 6V eraf halen. Lamp en LM staan serieel; de stroom door beiden is gelijk dus de LM moet evenveel vermogen dissiperen als de lamp. Als de Lamp 30Watt is (conservatief gerekend) dan moet de LM dus ook 30 Watt dissiperen. Dan moet die LM wel een behoorlijk formaat hebben PLUS een flink koelblok om niet te warm te worden. En daar moet je er dan twee van hebben. Niet echt aan te raden en bovendien moet je dynamo het allemaal maar ophoesten.

2x6V serieel is de beste oplossing, de lampen zullen voor het oog allebei even fel branden omdat het verschil in weerstand binnen een vastgestelde tolerantie valt. Bovendien is dit de meest energie-efficiënte manier.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2009 00:35 #10 door marruc
Beantwoord door marruc in topic spanning regelen 2x 6v
Ik heb de lampjes indd in serie aangesloten. De lampjes branden op het oog even fel. Ondanks dat ze maar 5w zijn is de reflector dusdanig dat er toch een behoorlijke bundel licht vanaf komt.
Als ik beide lampen tegelijk met mijn koplamp aanzet zie ik geen verschil in helderheid. Over smaak valt te twisten en dit zijn zeker niet mijn definitieve verstralers maar voorlopig voldoen ze prima!
De "universele" verstralers van Touratech vind ik persoonlijk erg mooi maar die zijn wel erg prijzig.
Al met al was ik voor dit experimentje nog geen 10 pleuros en een uurtje werk kwijt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.068 seconden