Re: USB aansluiting, chinees of toch van een gerenomeerd merk?

27 jan 2019 13:28 - 27 jan 2019 13:42 #1 door Lambert
Hoi allen,

Omdat dit mijn eerste topic is ben ik niet zeker van jullie beleid ten aanzien van het aanmaken van topics. Ik heb gezien dat er al wel vergelijkbare discussies gaande zijn geweest in het verleden maar kreeg de melding dat na 60 dagen geen reactie ik beter een nieuwe topic kan maken. Dus bij deze.

Mijn plan is om lange afstanden te gaan rijden met mijn telefoon als navigatie. Het enige wat ik nodig heb is dus eigenlijk een usb aansluiting op mijn stuur. Nu twijfel ik een beetje over de keuze tussen goedkoop chinees spul en de betere merken.

Zo kwam ik bijvoorbeeld de volgende accessoire tegen: https://bit.ly/2UjralV , dat lijkt eigenlijk alles wat ik nodig heb. Of bijvoorbeeld deze https://www.dx.com/p/diy-cigarette-lighter-socket-adapter-w-dual-universal-usb-charging-connector-for-motorcycle-black-2042465#.U2363Cjxmy4 en dan een apart houdertje.

Opzich allemaal leuk en aardig maar soms hoor je wel eens verhalen over dat dit soort dingen stroom kunnen trekken als ze uit staan en dat je dan zonder stroom komt te zitten. Ik wil dat risico eigenlijk niet lopen dus zou anders misschien overwegen voor zoiets te kiezen: https://www.mlmparts.com/nl/sw-motech-12-v-aansluiting-klein.html in combinatie met https://www.mlmparts.com/nl/beugel-voor-12-volt-aansluiting.html en https://www.mpartz.nl/houder-smartphone-motor-grip-ram-mount-p-38479 .

Maar is dat nu echt zoveel beter? Het is in elk geval een stuk duurder  ;)

Ben benieuwd of men positieve ervaringen heeft met de Chinese spullen.

Groeten,

Lambert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 14:05 #2 door Bomba
Al jaren een Chinese usb oplader in de koffer om de telefoon op te laden en nog nooit problemen gehad.
Om te voorkomen dat de boel op een onbewaakt moment de accu leeg trekt heb ik er een relais tussen gezet die alleen aantrekt als het contact aanstaat en op dat moment krijgen alle extra optie dus pas stroom en als het contact uitstaat laat het relais los en staat alles uit.
Ook staat mijn navigatie achter dit relais geschakeld.

Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 14:32 - 27 jan 2019 14:39 #3 door len_tour
Ik rij al tijden met de dealextreme lader. Voordeel is de schakelaar zodat ik de boel uit kan schakelen wanneer dat nodig is en de lader los van het contact aan kan laten wanneeer dat juist nodig is.
De aliexpress houder lijkt mij niet voldoende om je telefoon goed vast te houden. De MPARTS X-grip is beter, tenminste wanneer je het rubberelastiekding gebruikt. De X-grip is ook gewoon in china te krijgen. DX heeft een versie zonder rubbertje maar hier is hij met rubber: www.banggood.com/nl/X-type-Phone-GPS-Alu...224&cur_warehouse=CN


Er zijn een hoop mooie en goeie producten uit China te halen. Vaak vallen de aankopen via een nederlandse webshop meer tegen dan de chinese aankopen omdat ze dezelfde kwaliteit hebben maar de hogere prijs.
Tot nu toe heb ik maar 1 keer iets onbruikbaars gekregen en 2x iets van een te lage kwaliteit. En ik bestel veel. Vaak kun je er spullen krijgen met meer opties dan wat hier voor veel geld in de winkel ligt (zoek maar eens een usb lader met schakelaar). Op banggood staan reviews en ook negatieve reviews blijven staan. Het kost wat tijd om ze door te worstellen, te wegen en op waarde te schatten. Negatieve reviews zijn soms gewoon van een onhandige gebruiker. Het kan wel zijn dat zo'n pootje een knopje op je telefoon indrukt dus misschien past jouw telefoon niet goed.

Een kleine lijst van happy china aankopen
Benzinebrander, klapspiegels, knipperlichten, drones,  usb-laders, campinglamp, namaak-helinox stoel, actioncam, microfoons,  statief, fietstasjes etc.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 15:16 #4 door Oldtimer
De meest simpele oplossing is om de lader aan te sluiten achter het contact. Er is dan ook geen verbruik wanneer de boel uitstaat.
Bij een alp vind je de aansluiting hiervan aan de rechterkant naast de koplamp in se rode steker.
Rood is permanent en rood blauw is geschakeld.
Suc6

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985


En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 15:38 #5 door kees

Ik denk dat je van die DIY-oplossingen als aftakken van ergens anders af moet.

De geschakelde hoofdvoeding loopt via de zekeringbox.

Bij Rick Donkers (RDE, web) kun je alles voor weinig aanschaffen om vandaar uit een nieuw circuitje op te zetten achter een eigen zekering. Of, als je toch bezig bent, vooruit denken  ;)


Boel werk, maar net echt.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 15:40 #6 door Lambert
Bedankt voor de reacties. Ik ga de chinese DX.com lader proberen met het aan/uit knopje. Het spreekt me wel aan dat ik dan ook kan laden zonder contact aan mocht dat nodig zijn. Dat zal toch wel een telefoontje moeten kunnen laden zonder dat je meteen startproblemen ondervind?
Verder ben ik het ermee eens dat die x-grip wel te verkiezen is boven dat andere houdertje, zeker off-road. Dus go China. Ben benieuwd hoe lang dat duurt. Het is wel echt heel makkelijk geworden. Ze hebben zelfs Ideal bij Banggood  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 15:46 #7 door Ceetje
Interessant topic. Ik wil ook een usb aansluiting gaan maken op mijn transalp. Maar één ding snap ik nog niet. Wanneer je je smartphone of garmin eruit haalt, trekt je usb kabeltje toch geen stroom meer weg van de accu?  :o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 15:46 #8 door Lambert

Ik denk dat je van die DIY-oplossingen als aftakken van ergens anders af moet.
De geschakelde hoofdvoeding loopt via de zekeringbox.


Eerlijk gezegd snap ik het niet helemaal. Ben ook zeker geen ervaren sleutelaar. Maar bedoel je dat het aansluiten van die USB poort/sigarettenaansteker beter niet direct op de accu moet gebueren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 15:47 #9 door Lambert

Interessant topic. Ik wil ook een usb aansluiting gaan maken op mijn transalp. Maar één ding snap ik nog niet. Wanneer je je smartphone of garmin eruit haalt, trekt je usb kabeltje toch geen stroom meer weg van de accu?  :o

Behalve als er ergens een lek zit omdat je geen goede spullen hebt of iets verkeerd hebt aangesloten en je accu dus wel langzaam leefloopt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 15:57 #10 door Ceetje
Okay, nu snap ik het  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 16:18 - 27 jan 2019 16:23 #11 door len_tour

Interessant topic. Ik wil ook een usb aansluiting gaan maken op mijn transalp. Maar één ding snap ik nog niet. Wanneer je je smartphone of garmin eruit haalt, trekt je usb kabeltje toch geen stroom meer weg van de accu?  :o

Behalve als er ergens een lek zit omdat je geen goede spullen hebt of iets verkeerd hebt aangesloten en je accu dus wel langzaam leefloopt...


Nope!
Een usb-lader blijft stroom nemen ook al hangt er niets aan. Er zit een transformator in die de stroom van 12 naar 5 Volt brengt en die neemt altijd een beetje stroom.

Er zijn goede argumenten om je lader dus via het contact te laten lopen maar ik vind dat onhandig. Wanneer je even stopt laadt de boel niet meer. Ik laad mijn telefoon en camera's op tijdens het reizen en dat is te veel om allemaal tijdens het rijden te doen. Tijdens korte tank/lunch stops en in de avonden moet ik dus nog steeds laden.

Ik heb op reis nog nooit een lege accu gehad dus dat gaat heel lang goed. Eenmaal thuis moet je wel de lader uitzetten want dat gaat geen weken goed weet ik uit ervaring.

Oh ja Bangood is mijn favoriet ivm service, ideal, reviews en prijs. Met DX  heb ik ook wel goede ervaringen.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 16:43 #12 door Ceetje
Dank je voor de aanvulling, len_tour. Voor mij is een aansluiting via het contact dan dus voldoende. Ik wil alleen een tomtom/garmin (welke weet ik nog niet. Nog aan het oriënteren) aansluiten. Die mag alleen opladen tijdens het rijden. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 17:01 #13 door DPC
Maar een Garmin (of TomTom) sluit je toch niet aan via een USB aansluiting? Die maken gebruik van een eigen aansluiting.

XRV750 Zwart
K75RT Zwart
R65 Zwart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 17:02 - 27 jan 2019 17:06 #14 door Ceetje
Kijk, zo'n leek ben ik dus op dat gebied. Weer wat geleerd.  ;D
Sorry voor de topic vervuiling, Lambert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2019 19:03 #15 door kees

(..) bedoel je dat het aansluiten van die USB poort/sigarettenaansteker beter niet direct op de accu moet gebueren?


Als je dat doet moet je je wel doorlopend realiseren dat op zo'n circuit continue spanning staat. Als je iets vergeet is je accu mschien plat.

Beter inderdaad om via het contact te schakelen. Mijn post hierboven bedoelde ik: de spanning op jouw motor gaat via het contact als eerste door naar de zekeringbox. Dus de geschakelde voeding is al daar. Vanaf daar kun je het beste stroom pakken i.p.v. het ergens anders weghalen.

Mijn idee is dus, wel geschakeld, maar maak een apart kabeltje met zekeringetje voor wát je ook extra aan wilt sluiten.

Ik heb dan een hele zekeringbox erbij aangelegd. Deels direkt via de acuu, en deels geschakeld. Afhankelijk van wat ik wil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2019 14:45 #16 door PimW
Houd er wel rekening mee dat die chinese adapters mede zo goedkoop zijn omdat ze niet hoeven te voldoen aan keurmerken en regelgeving.

Er word niet enkel bespaard op componentkeuze en het ontbreken van een flitsende merknaam maar ook ontwerp. Er zijn genoeg reviews te vinden waarin chinese laders en adapters uit elkaar gehaald worden en ronduit gevaarlijk blijken te zijn.

Iets om in je achterhoofd te houden als je een keuze maakt vind ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2019 22:54 #17 door Jan Willem Stam
Beantwoord door Jan Willem Stam in topic Re: USB aansluiting, chinees of toch van een gerenomeerd merk?

Oldtimer schreef : De meest simpele oplossing is om de lader aan te sluiten achter het contact. Er is dan ook geen verbruik wanneer de boel uitstaat.
Bij een alp vind je de aansluiting hiervan aan de rechterkant naast de koplamp in se rode steker.
Rood is permanent en rood blauw is geschakeld.
Suc6


Ik heb die rode stekker op mij Alp (650, 2001) ook gevonden. Er zitten drie draden in. Een rode, een rood-zwarte en een blauw-oranje. Waar doe ik nu precies de rode en de zwarte draad van mijn usb-aansluiting in?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2019 09:23 #18 door Oldtimer
De rood zwarte schakelt met het contact. Aan te bevelen is om hem daar op aan te sluiten.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985


En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2019 12:54 #19 door Jeroen
En voor de noobs onder ons: en de zwarte van je usb ding aan het frame met een goede aarde ergens (dus niet aan een schroefje in een plastic kuipdeel)

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden