Goedemiddag allemaal!
Sinds een week ben ik trotse bezitter van mijn Honda Transalp 600 uit 1996. Ik kocht hem van de 1e eigenaar die er na een schuivertje niet meer op durfde te rijden, hij stond al 10 jaar stil. Voordat hij hem te koop had gezet (2 jaar geleden) heeft hij hem lopend laten maken, voorband vervangen en andere achterband laten monteren. Omdat hij de motor alleen in de krant te koop had gezet heeft hij lang te koop gestaan. Er staat nog maar 5000 km op, maar omdat de motor op 100 meter van de zee (weliswaar droog) geparkeerd stond toch wat roest en aanslag.
Tijdens het na huis rijden merkte ik al dat de motor flink inhield, eenmaal thuis aangekomen eerst de bougie's eruit, nieuwe koelvloeistof erin, nieuwe olie en olie filter, remolie vervangen en carburateurs gereinigd. Het inhouden is flink verminderd en de hele motor rijd flink soepeler, echter blijft het inhouden wat begint rond de 3500 rpm. Als ik de gashendel rustig opendraai is het inhouden ook flink minder, maar als ik deze gelijk vol open draai merk je het direct.
Maar weer de carburateurs eraf gehaald weer uit elkaar en weer schoon in elkaar, toen ik de inlaatrubbers bekeek zag ik dat 1 hiervan iets wat beschadigingen had. Gelijk nieuwe besteld samen met een nieuw luchtfilter, ik ben er alleen niet heilig van overtuigd dat dit de oorzaak is. Op de foto zie je de beschadiging zitten, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant is een 'hapje' uit.
Motor loopt stationair keurig.
Is dit volgens jullie de oorzaak of zijn er nog andere oorzaken mogelijk?
Alvast bedankt.
Max