Inhouden Transalp 600

17 apr 2019 17:03 #1 door Max
Inhouden Transalp 600 werd gestart door Max
Goedemiddag allemaal!

Sinds een week ben ik trotse bezitter van mijn Honda Transalp 600 uit 1996. Ik kocht hem van de 1e eigenaar die er na een schuivertje niet meer op durfde te rijden, hij stond al 10 jaar stil. Voordat hij hem te koop had gezet (2 jaar geleden) heeft hij hem lopend laten maken, voorband vervangen en andere achterband laten monteren. Omdat hij de motor alleen in de krant te koop had gezet heeft hij lang te koop gestaan. Er staat nog maar 5000 km op, maar omdat de motor op 100 meter van de zee (weliswaar droog) geparkeerd stond toch wat roest en aanslag.

Tijdens het na huis rijden merkte ik al dat de motor flink inhield, eenmaal thuis aangekomen eerst de bougie's eruit, nieuwe koelvloeistof erin, nieuwe olie en olie filter, remolie vervangen en carburateurs gereinigd. Het inhouden is flink verminderd en de hele motor rijd flink soepeler, echter blijft het inhouden wat begint rond de 3500 rpm. Als ik de gashendel rustig opendraai is het inhouden ook flink minder, maar als ik deze gelijk vol open draai merk je het direct.

Maar weer de carburateurs eraf gehaald weer uit elkaar en weer schoon in elkaar, toen ik de inlaatrubbers bekeek zag ik dat 1 hiervan iets wat beschadigingen had. Gelijk nieuwe besteld samen met een nieuw luchtfilter, ik ben er alleen niet heilig van overtuigd dat dit de oorzaak is. Op de foto zie je de beschadiging zitten, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant is een 'hapje' uit.

Motor loopt stationair keurig.

Is dit volgens jullie de oorzaak of zijn er nog andere oorzaken mogelijk?

Alvast bedankt.

Max
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2019 17:28 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Inhouden Transalp 600
3500toeren is nog redelijk laag in het toerenbereik, denk dat je het dan moet zoeken in de stationair sprooeiers, luchtstelschroeven en de membranen op de gasschuif.

Membranen kunnne kline scheurtjes hebben, dan komt de schuif niet goed omhoog.

Vooral de stationair sproeier wil nog wel eens venijnig dicht zitten, heb je die los gehad en tegen het licht gehouden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2019 18:18 #3 door Max
Beantwoord door Max in topic Inhouden Transalp 600
Hoi Pim,

Vergeten te vermelden maar het is vanaf 3500 rpm, dus ook hierboven houd hij in/stottert de motor. Het toeren verloop is gewoon niet zoals het hoort, onregelmatig en met onvoldoende kracht.

Stationairsproeiers zijn open
Membramen zijn gecontroleerd en dicht, zat wel wat aanslag op de gasnaald ook dit is gereinigd.

Luchtschroeven nog niet mee geëxperimenteerd ga ik proberen, heb deze er namelijk (nog) niet uit gehad. Wat is de standaard stand hoeveel slagen?

Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2019 19:53 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Inhouden Transalp 600
Als de gasnaalden geoxideerd zijn kan dat ook best de boosdoener zijn hoor. Heb je de chokes ook goed gereinigd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2019 21:21 #5 door Max
Beantwoord door Max in topic Inhouden Transalp 600
Carburateurs liggen weer op de werkbank, morgen weer geheel open houden en alles door spuiten en schoon maken. We zullen zien, bedankt voor je bericht!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2019 17:52 #6 door Max
Beantwoord door Max in topic Inhouden Transalp 600
Caburateurs weer gereinigd, alles doorgeblazen en schoongemaakt. Weer gemonteerd maar toch houdt de Honda nog in, wel heb ik gemerkt dat als ik met de choke aan rijd hij beter optrekt... Wat duidt op een brandstof tekort lijkt mij?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2019 19:58 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Inhouden Transalp 600
Dan klopt er waarschijnlijk iets niet met de afstelling zelf (luchtmengsel schroeven).
Heb je deze wel weer correct gemonteerd ? Dus eerst rubbertje, dan ringetje, dan veertje en schroefje ???

Daarna eerst even op de juiste (volgens Haynes) slagen uitdraaien en proberen op gehoor af te stellen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden