tomtom 12v plug?

03 okt 2009 10:50 #1 door Transit
tomtom 12v plug? werd gestart door Transit

Medetwinners,


Verleden jaar dec. heb ik de spanningsregelaar en de accu vernieuwd nadat de motor een rare tik gaf tijdens het starten en kort daarop zijn de koplampen doorgebrand.
Toen ook meteen de draden doorverbonden ipv stekkerverbinding en een aluplaatje achter de sp.regelaar gemaakt na wat ik gelezen heb wat er ook kan gebeuren.

Ik heb een AT RD07 '95'

Alles okee tot gisteravond, ik rij regelmatig met de tom tom aangesloten via een directe accuverbinding en nooit een probleem, ik ben ook zo naar de Vogezen geweest.

Gisteravond was ik bij een kennis en heb toen ik daar aankwam alleen de stekker uit de tomtom gehaald maar niet de stekker uit de 12v plug onder het zadel, kon geen kwaad nam ik aan.

Uurtje of 4 later, de tomtom weer ingeplugd, starten en allebei de koplampen kapot, de rest van de verlichting allemaal prima, toch ben ik gaan rijden, de motor deed het prima ik had alleen het stadslampje, groot licht deed het ook, maar ja.
Na verloop van tijd kreeg ik steeds een ander scherm voorgeschoteld op de tomtom en vermoedde al dat hij teveel spanning kreeg dus maar gauw uitgezet.

Alles nagelopen, nieuwe lampjes erin, zekering okee, dus ik verdenk de sp.regelaar weer.
Wie van de electra techneuten hier weet of het ingeplugd laten van de 12v plug (zonder tomtom eraan) schade kan toebrengen aan de sp.regelaar?
Op electragebied ben ik echt een leek  :-\

Balen natuurlijk, als het nodig is bestel ik wel een nieuwe bij Ad, maar ik wil wel graag weten of dit de oorzaak kan zijn. ???

Bvd, Gr, Peter


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2009 11:11 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic tomtom 12v plug?

toen ik daar aankwam alleen de stekker uit de tomtom gehaald maar niet de stekker uit de 12v plug onder het zadel,

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit gevolgen kan hebben.
Wanneer er geen stroomverbruiker is aangesloten staat er alleen maar spanning op een aansluiting Er kan pas stroom gaan lopen wanneer er weerstand is. Dit zou door vocht of kortsluiting in de steker kunnen gebeuren. Maar de relatie met het stuk gaan van lampen zie ik dan niet.
Het zou kunnen dat het defect al voor het weghalen van je TT is ontstaan.( Je geeft niet aan dat je TT aanstond toen je de motor wegzette.)  Dit verklaart eventueel ook het rare scherm.  Ik ga er dan vanuit dat de TT ook schade heeft door eventuele overspanning.

Een defecte spanningsregelaar lijkt me dan ook het meest logische. De oorzaak ????????

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2009 16:23 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic tomtom 12v plug?
Ik weet niet hoe je e.e.a. met stekker hebt gemaakt.
Mannetje aan TT en vrouwtje aan het snoer?
Als dat zo is zie ik niet direct een verband tussen loskoppelen van de TT en de kapotte koplampen.

Anders om wel want wellicht heb je onbewust kortsluiting veroorzaakt.
Ik zou met een multimeter even de laadspanning meten bij 3.500 tpm met in- en uitgeschakeld verlichting om vast te stellen of de spanningsregelaar wel/niet onderweg is naar de eeuwige jachtvelden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2009 17:04 - 03 okt 2009 17:07 #4 door Transit
Beantwoord door Transit in topic tomtom 12v plug?
Bedankt voor de reacties.

Zelf wat rondvraag gedaan en een kennis van me gaat binnenkort  de dynamo maar eens doormeten of daar geen rare spanningen inzitten.

Hij zei dat ondanks de vrij recente sp.regelaar, deze het met een defecte dynamo maar beperkt volhoudt.

Ik vond het zelf ook maar een gok, maar omdat ik normaal gesproken de 12v plug uit de verbinding van de accu haal en nu eens niet.

Misschien zou het nog kunnen dat ik met het loshangende stekkertje wat in het schermpje van de TT  gaat tegen het frame sluiting veroorzaakt heb?

Met de tomtom is alles okee.
Voordat er een nieuwe regelaar in moet eerst dus maar eens de dynomo door laten meten om het probleem bij de wortels aan te pakken.

Gr, Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2009 17:44 #5 door Transit
Beantwoord door Transit in topic tomtom 12v plug?
Nou, schiet mij maar lek.

In één keer de tegenwoordigheid van geest om de lampen even op de Alp van m'n  ega te testen en de lampen zijn okee.

Als het echt een sp.regelingprobleem was waren ze zeker doorgebrand.

De lampen weer teruggedaan en aan het lichtschakelschakelrelais zitten rommelen links in de kuip en de hi/lo knop tig keer ingedrukt en voila, ze doen het weer.

Snap er niets van maar ben er blij mee.

Ik hoop dat iemand hier z'n voordeel mee kan doen.

Bedankt voor het meedenken in elk geval !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2009 19:15 #6 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic tomtom 12v plug?
contactreiniger in het knoppenwerk op je stuur spuiten en flink wat dingen bewegen kan voldoende helpen om zulke vreemde problemen op te lossen:  vorig jaar gingen m'n richtingaanwijzers pas drie seconden na het aanzetten daadwerkelijk knipperen (iets met vuil en weerstand etc), twee minuutjes spuiten en elektronica aan en uit zetten en het was gebeurt!  zo low kan low-tech zijn?  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2009 21:03 #7 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic tomtom 12v plug?
Beste Transit en meelezers,

Als electronica enthousiast en hobbyist lees ik altijd dit soort threads mee. En als ik iets toe te voegen heb dan reageer ik. En inderdaad, ik heb iets toe te voegen.

Ik begrijp dat je lampen dus niet werkten door een rotte verbinding. Maar er zijn genoeg lui die last hebben van een meerdere keren defect rakende spanningsregelaar. Voor hen heb ik het volgende advies:

Een electronisch/elektrisch probleem, net als met de meeste andersoortige problemen, kan het beste onderzocht worden door het probleem analytisch en systematisch aan te pakken. Mijn methode van aanpak zou bij dit probleem als volgt zijn:

1. Met een multimeter de boordspanning meten bij verschillende toerentallen (stationair, 3500 tpm, 7000 tpm). Meet deze spanning op de accuklemmen. Meet ook wat de spanning doet bij sterk stijgend toerental en bij afdalend toerental. In een gezond systeem zakt de spanning bij opgaand toerental en worden er piekspanning van tegen 15V afgegeven bij dalend toerental.

2. Als de spanning inderdaad structureel boven de 14,5 Volt komt (piekspanningen kunnen 15V bereiken) dan is er iets mis met: 1. De spanningsregelaar, of 2. De dynamo (stator). In enkele gevallen kan er iets mis zijn met de accu maar die geeft eerder een te lage spanning dan een te hoge.

3. Aangezien de spanningsregelaar recentelijk vervangen is, kun je berederen dat een spanningsregelaar niet zomaar 2x achter elkaar uit zichzelf defect raakt, dus die kun je onderaan de lijst met mogelijke OORZAKEN plaatsen. Hij kan alsnog defect zijn maar we spreken hier van een secundaire oorzaak, iets anders heeft de spanningsregelaar defect gemaakt in dit geval.

4. Aangezien de dynamo als enig andere serieuze kandidaat overblijft, is dat de volgende die doorgemeten moet worden. Het is logischerwijs een serieuze kandidaat want de meest voorkomende kwaal bij een dynamo is dat er wikkelingen te heet worden waardoor de isolatie eraf brandt en sluiting geeft. Dit heeft tot gevolg dat de opgewekte spanning afwijkt van wat hij moet geven. Nu heb ik persoonlijk nog nooit een dynamo doorgemeten maar er is vast wel te vinden op het internet wat de spanningscurve moet zijn van de dynamo en op welke wijze deze doorgemeten moet worden.

Als je de dynamo blijkt te moeten vervangen lijkt het me verstandig om ook (helaas) nogmaals de spanningsregelaar te vervangen, aangezien deze wederom flink wat te verduren heeft gehad en hierdoor ook niet meer betrouwbaar is. Ook je accu heeft flink teveel spanning te verduren gehad, check deze op goede werking en zuurniveau indien het om een niet-onderhoudsvrij exemplaar gaat (bijvullen met gedestilleerd water indien niveau te laag). Dit kun je doen door hem los te koppelen en de onbelaste klemspanning te meten. Daarna klemmen er weer op en met stilstaande motor de koplampen laten branden. Als de spanning onmiddelijk veel afzakt (bijv onder 11,7 V) dan moet de accu ook vervangen worden.

Al met al een behoorlijk verhaal geworden, ik hoop dat iemand hier wat aan heeft.

Groetjes

Paul F.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2009 21:18 #8 door Transit
Beantwoord door Transit in topic tomtom 12v plug?


Een behoorlijk maar duidelijk verhaal en het werkt weer zoals het hoort maar toch laat ik voor de zekerheid alles even doormeten door m'n electrohead zwager.

Recentelijk heb ik zowel de sp.regelaar en de accu vervangen dus ik ga ervan uit dat het een samenloop van omstandigheden was maar ga liever voor het zekere en dat is meten.

Gr, Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden