Eigenbouw Benzinetank

10 okt 2009 10:27 #1 door Hotel 317
Eigenbouw Benzinetank werd gestart door Hotel 317
ellôôh!

Ik zit er aan te denken om voor mijn Africa Twin twee auxillery tanks te maken. die door middel van een adapter vastgemaakt worden aan m'n kofferrek onder de koffers zelf. Inhoud per tank? vanaf 8 liter per kant is het de moeite waard vind ik, maar het is kijken wat nog mooi is.

Wie heeft goede tips met betrekking tot materiaalkeuze? Ikzelf weet nml niet echt waar ik moet beginnen. Ik zat te denken aan polyethyleen of een soort epoxy welk ik om een mal van piepschuim kan leggen, waarna ik het piepschuim er uit...  "haal" (schijn je op te kunnen lossen met aceton maar dan wil ik eerst weten hoe schadelijk het is voor het mileu).

Waarschijnlijk zitten er in het uiteindelijke uitvoeren iets meer stappen zodat er stromingsschotten in komen o.i.d.

Wie weet raad? 'k wil natuurlijk zo min mogenlijk risico nemen dus alle kennis is welkom! goede ervaringen met bepaalde merken is welkom (ikzelf heb goede ervaringen met bijv. araldite, maar kan het nergens vinden!)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2009 17:41 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Eigenbouw Benzinetank
AQ heeft een grotere tank (40ltr. dacht ik) pasklaar voor de AT, is dat geen optie ?

Tanks onder je koffers gaan ten koste van de grondspeling vermoed ik en zul je dan wsl. een keertje doorslijten  :-\

Wat is je doel eigenlijk, meer actieradius ?


TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2009 18:57 - 10 okt 2009 20:45 #3 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Eigenbouw Benzinetank
Meer range is het mij idd om te doen. die pasklare tank (42ltr) kost je zo'n 1200 euro ofzo en ziet er echt niet uit. De koffers die ik heb zijn van Kkrauser, en zitten hoog- nee echt HOOG gemonteerd! die aan de grond rijden is onherroepelijk een kneedown - nee, total-down

Hier een schetsje:




De koffer (38L) is 20 CM breed en ong. 45 cm "lang". In de tank eronder zou nu iets meer dan 15 liter passen zonder in de weg te zitten en met wat kleine aanpassingen voor brandveiligheid (meer grondspeling voor bij een ongeval bijv.) hou je hier nog steeds een zeer royale hoeveelheid over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2009 19:48 - 10 okt 2009 19:51 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Eigenbouw Benzinetank
Aluminium platen nemen en die (laten) tig-lassen? Staal kan ook maar is wat zwaar.
Binnenkant kun je daarna nog een coating geven.

Maar das wel minder doe-ut-zulluf aangezien het lassen wss uitbesteed zou moeten worden. Zou hem icm de koffers niet misstaan  ;D

Je zou ook glasvezel kunnne overwegen, durf je echter niet te zeggen of dat oplost :-\ Dan zou je ze in twee losse stukken kunnen maken die je later aan elkaar voegt. Dan behoud je de mallen (massaproductie? ;)) en breng je minimale schade toe aan t groen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2009 19:51 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Eigenbouw Benzinetank
Denk dat als je ze aan dekoffer wilt monteren je ook goed moet nadenken over de aansluitingen. Koffer moet ook gewoon makkelijk los gemaakt kunnen worden.

Ik zou eerder opteren voor tanks op de plekken van de achterkappen. Die zitten aan de motor, en hoeven niet los.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2009 20:06 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Eigenbouw Benzinetank

tanks op de plekken van de achterkappen


Heb ik ooooooooit (lang geleden, toen ik nog een jonge jongen was  :-[ ;)) eens gezien bij een RD07 ja. Gelaste alu zijtanks. Mooi in de vorm van de gewone zijkappen en in kleur van de motor gespoten ook. Zag er prima uit  8) maar kostte omgerekend ook iets van 1.000,- euri's als ik me goed herinner :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2009 20:47 #7 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Eigenbouw Benzinetank
Er staan regelmatig grotere tanks te koop op E-bay.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2009 20:59 - 10 okt 2009 21:02 #8 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Eigenbouw Benzinetank
Het idee is idd om een adapter te (laten?) maken die op m'n kofferrek komt (zeg maar een kofferrek op een kofferrek) en de slangen d.m.v. snelsluiters (o.a. Triumphs gebruiken die) aan te sluiten. De koffers kun je er dus nog steeds binnen no-time afhalen terwijl de tanks blijven zitten. Of dit nodig is is een tweede, hangt een beetje vanaf wat voor een "steelbaarheidsfactor" de tanks uiteindelijk hebben; genoeg mensen die maar al te graag één slangetje doorknippen voor 40+ liter benzine >:(.

op onderstaande foto zie je dat het kofferrek uit meerdere op elkaar geplaatste lagen bestaat en het echt peanuts is om er een profiel bij te plaatsen. Voor aluminium koffers wordt er bijv. een extra profiel geleverd waarachter het slot kan "haken".



p.s. : Beugel is van de nog niet gemonteerde topkoffer, dus die sticker zit wel  goed ;D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2009 21:02 #9 door PimW

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2009 21:17 #10 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Eigenbouw Benzinetank
Maar eens een pakketje epoxy halen en kijken of het een beetje mee wil werken dan...  een mens moet een hobby hebben?  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2009 22:29 #11 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Eigenbouw Benzinetank
Ik zou zo 1,2,3 niet kiezen om een substantiele hoeveelheid vloeistof zover uit het hart van de motor te hangen. Realiseer je dat 1 ltr goed is voor 1 kg. Ik zou eerder voor de optie van Rob gaan of een AQ tank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2009 00:51 #12 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Eigenbouw Benzinetank
1 liter benzine weegt iets meer als 700 gram (daarom zakt water altijd naar de bodem van een brandstoftank). Desalniettemin heb je wel een punt: Kkrauser en Honda zelf raden af om meer dan 10KG in zij/topkoffers mee te nemen omdat dit de bestuurbaarheid van het voertuig  negatief beïnvloed.

Daarintegen: een persoon achterop beïnvloed de bestuurbaarheid net zo goed! en daar kun je na twee bochten ook gewoon mee omgaan. Over Rob's oplossing....  tjah, ook al fabriceer ik de tanks zelf, dan nog moet ik alle ingewanden daar gaan rondschuiven (remreservoir, KVS reservoir, spanningsregelaar) en dan komt zoiets nooit af ben ik bang.

Ik zal eens gaan rondspelen met gewichten onder / boven de koffers of achterop. De brandstof hangt wel lekker laag, dus ik heb nog wel hoop...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2009 10:17 #13 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Eigenbouw Benzinetank
Bedacht me nog een puntje van aandacht.....

Hoe ga je ze vullen ?  Krijg je een vuldop plat op je tankje, dan wordt het lastig vullen in de streken waar men nog met flessen je motor af tankt.
Bovendien zul je ook je ontluchting moeten oplossen, anders loopt er door het schudden ook weer het nodige aan brandstof uit.

Verder nog denken aan een andere benzine kraan, zodat je kunt spelen met je brandstof en bv eerst de achtertanks kunt leeg rijden. Nu zullen (als je niets speciaals doet), de achtertanks als allerlaatste leeg gereden worden omdat ze lager liggen dan je gewone tank.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2009 11:03 #14 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Eigenbouw Benzinetank

1 liter benzine weegt iets meer als 700 gram (daarom zakt water altijd naar de bodem van een brandstoftank). Desalniettemin heb je wel een punt: Kkrauser en Honda zelf raden af om meer dan 10KG in zij/topkoffers mee te nemen omdat dit de bestuurbaarheid van het voertuig  negatief beïnvloed.

Daarintegen: een persoon achterop beïnvloed de bestuurbaarheid net zo goed! en daar kun je na twee bochten ook gewoon mee omgaan. Over Rob's oplossing....  tjah, ook al fabriceer ik de tanks zelf, dan nog moet ik alle ingewanden daar gaan rondschuiven (remreservoir, KVS reservoir, spanningsregelaar) en dan komt zoiets nooit af ben ik bang.

Ik zal eens gaan rondspelen met gewichten onder / boven de koffers of achterop. De brandstof hangt wel lekker laag, dus ik heb nog wel hoop...

Die 10KG geldt alleen voor je topkoffer, daar ligt het zwaartepunt achter je achteras, zolang het voor of boven de as is veervoorspanning aandraaien en klaar.

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2009 16:58 #15 door Jan-Willem
Beantwoord door Jan-Willem in topic Eigenbouw Benzinetank
Of kijk is in de maritieme wereld voor een klein brandstoftankje van bv een buitenboord motor, iig werken die wel met mooie snelkoppelingen voor je brandstof, wellicht een idee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2009 17:18 #16 door André
Beantwoord door André in topic Eigenbouw Benzinetank
Ik heb een oom die een mooie motor had met een bakker frame.
Maar die was klein van stuk en die heeft alles verbouwd met polyester.
Kuip, tank en tankzit. Heeft gewoon de bruikbare delen eruit geflext en is begonnen met bouwen. Begon gewoon binnen in de badkuip.(tante niet blij)
Doormiddel van vochtig zand model maken, plastic en het feest kan beginnen.
Vulgat en dergelijke kun je adopteren van andere tanks en erbij in zetten.
Leuke klus ben zeer benieuwd.

Droom niet je leven,
leef je droom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2009 21:33 #17 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Eigenbouw Benzinetank
Dennis, bij jou vlakbij zit een scheepsbouw bedrijf die kan maken wat jij wil zolang het van alu/rvs/Fe is. Je kan ff informeren wat zoiets kost. Ik zou gaan voor een paar alu tanks...

Groet Huib.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2009 23:21 #18 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Eigenbouw Benzinetank
Bedoel je toevallig het bedrijf wat zich bezighoud met die zgn. multihulls?

Het idee is juist dat dit voornamelijk een zelfbouwproject wordt. Ik heb al wat tekeningen, maar ik moet nog iets leuks verzinnen m.b.t. ontluchting (gemorste benzine overboord gooien of opvangen?) en hoe (of) alles werkt wanneer de tank bijna leeg, halfvol, etc is. Volgens mij zit alles wel snor, 't is nu wachten op een beetje geld te veel zodat ik kan gaan experimenteren  :).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2009 23:45 - 16 okt 2009 23:50 #19 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic Eigenbouw Benzinetank
Waarom niet, zoals op de foto, aan elke zijde een losse jerrycan onderaan de koffers bevestigen?
Eenvoudig aan te brengen en af te halen.
Geen poespas met ontluchtingen en pompen.
Gewoon in de tank gieten als die leeg is.
Oké, het zal wel maar 5 liter aan elke zijde zijn, maar dat betekent toch 10 liter extra.
En daar rij je in Europa heus wel mee naar de volgende pomp  :)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden