Uitlaat lassen, of toch niet?

19 okt 2019 19:52 #1 door Jan Willem Stam
Uitlaat lassen, of toch niet? werd gestart door Jan Willem Stam
De demper van mijn Alp (650/2001) was nogal geroest. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken, het ding gedemonteerd en ben met roestborstel, schuurpapier en roestoplosser aan de gang gegaan. Daarna ontvet en met Hammerite hittebestendige lak afgewerkt. Ik ben niet ontevreden met het resultaat.

Echter, het uiteinde waarmee de demper vastzit aan de katalysator is door roest deels vergaan. Inmiddels zit het allemaal weer vast en is het dicht, maar het houdt niet over. Dus ik dacht, ik laat er een nieuw stuk aan lassen. Gewoon een stukje stalen pijp, dat moet toch te doen zijn. Nieuwe pakking er tussen, klaar. Maar dat viel tegen.

Het lokale lasbedrijf deed moeilijk omdat het zou gaan om een incourante maat pijp. 'Dat moet ik gaan draaien en dat betekent een hoge prijs.' Mijn motorzaak zag het ook niet zitten, ook vanwege de maat pijp. 'Zet er gewoon een goede tweedehands onder, dat is net zo duur.'

Mijn vraag is, heeft iemand nog een suggestie? Misschien heeft iemand een stukje passende pijp voor me liggen. Of moet ik inderdaad maar gaan zoeken naar een nieuwe of goede tweedehands demper? Bedankt voor het meedenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2019 20:06 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Uitlaat lassen, of toch niet?
Wat is de diameter dan precies? Je kunt bij roukama/japparts universele pakkingbussen krijgen, zou je er miss ook een andere diameter buis op kunnen lassen en het nog passend te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2019 20:19 #3 door Jan Willem Stam
Beantwoord door Jan Willem Stam in topic Uitlaat lassen, of toch niet?
Dag PimW, ik weet de diameter niet eens precies. Het zijn allemaal originele onderdelen, dat weet ik wel.

Je suggestie is dus: las er een pijp op van een courante maat en zoek een pakking waardoor het toch op je katalysator past. 'We nemen het mee.':)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2019 22:50 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Uitlaat lassen, of toch niet?
Bij de 600 zijn het gewoon gangbare maten buis. Als die 650 ergens een tussenmaatje heeft kun je dus dicht bij gaan zitten en het verschil oplossen met een andere pakkingbus.

Overigens is een gedraaide bus ook weinig werk als je een draaibank hebt staan.

Makkelijker hulp te bieden als je de diameter wist.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2019 23:00 - 19 okt 2019 23:03 #5 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Uitlaat lassen, of toch niet?
Jan als je hier even kijken kan dat misschien een idee zijn of maak wat foto's van je eigen uitlaat dan kunnen we meedenken.

transalpclub.nl/forum/alg-intro/5689-rij...en-projectje?start=0 laatste pagina


groetje Frits

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2019 19:21 #6 door Jan Willem Stam
Beantwoord door Jan Willem Stam in topic Uitlaat lassen, of toch niet?
Bedankt voor jullie reacties.
Hierbij twee foto’s van de aansluiting van de demper op de katalysator. Het gedeelte onder de klem is er slecht aan toe.

Ik geef toe dat er op deze foto’s niet veel te zien is, maar ik durf de demper niet nog eens te demonteren. Ik vrees dat ik hem er dan niet meer op krijg.

De diameter van de pijp van de katalysator is 41 millimeter. De pakking is een millimeter of twee dik.

Als ik de oplossing van PimW volg, zoek ik dus een pijp met een binnendiameter van minimaal 45 millimeter.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2019 19:57 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Uitlaat lassen, of toch niet?
Pakkingbussen : www.japparts.nl/index.php?main_page=inde...49ou9eb4tfge14k7ia00

Staan er bij van 41/47 en 41/48.

Dan zou je bijvoorbeeld rvs buis 51x1.5 kunnen nemen, dat is gewoon in de handel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2019 23:34 #8 door Jan Willem Stam
Beantwoord door Jan Willem Stam in topic Uitlaat lassen, of toch niet?
Na de vakantie weer verder met de geroeste demper.

Bij Roukema een nieuwe standaard pakking voor Alp 650 gehaald. Buitendiameter 48 mm, binnendiameter 43 mm.

Ik ga bij de plaatselijke lasser vragen of hij een stukje pijp met binnendiameter 48 mm (of iets minder, dan maak ik de pakking dunner) op de demper kan lassen.

PimW heeft het over rvs buis met die maat, maar rvs kun je toch niet zomaar op gewoon staal lassen? (Ik ben een noob op dit gebied, en niet alleen op dit gebied.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2019 18:29 #9 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Uitlaat lassen, of toch niet?
Je kan het ook doen met hardsoldeer resist kersrood stoken echter moet je pijp er wel over heen zetten zodat ie kan vloeien. 48 en rw zijn standaard buis maten in de cv wereld. NL 1 1/4 en 1 1/2.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2019 18:39 - 29 okt 2019 18:41 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Uitlaat lassen, of toch niet?

Jan Willem Stam schreef :
PimW heeft het over rvs buis met die maat, maar rvs kun je toch niet zomaar op gewoon staal lassen? (Ik ben een noob op dit gebied, en niet alleen op dit gebied.)


Kan prima. Als je het TIG last pak je een rvs 308 of 309 toevoeg materiaal of je neemt een overgangselectrode als je het electrisch wilt lassen.

Hardsolderen kan wellicht ook, hoeft het nieteens te overlappen maar voor de sterkte is dat wel mooier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2019 10:12 #11 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Uitlaat lassen, of toch niet?
diameter pijp aanpassen heb ik al eens gedaan ,kijk even vanaf de 1,24 minutes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2019 13:27 #12 door Jan Willem Stam
Beantwoord door Jan Willem Stam in topic Uitlaat lassen, of toch niet?
Inmiddels bij APC Autoparts in Rotterdam Charlois (fijne zaak, geen aandelen) een verloopstuk voor een uitlaat gevonden met exact de goede maat (binnendiameter 48 mm), zie foto. Even doormidden slijpen en ik heb precies het stukje pijp wat ik nodig heb. Als ik de Alp in de winterstalling zet, haal ik de demper eraf en ga ik met demper en pijpje naar de lasser. Ik laat nog wel weten of het gelukt is. Bedankt nogmaals voor het meedenken.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2020 20:27 #13 door Jan Willem Stam
Beantwoord door Jan Willem Stam in topic Uitlaat lassen, of toch niet?
Het is even stil geweest, maar er is nu nieuws. De uitlaat is terug van de lasser.

Gisteren zat het pijpje op vier puntjes vast om te passen, en het paste (al moest er wel nog anderhalve centimeter af).

Vanmorgen teruggebracht en vanmiddag weer opgehaald. Net een beetje hittebestendige lak erop gespoten. En dan ziet u het resultaat op de foto.

Morgenochtend monteren. Ik gebruik de nieuwe pakking die ik bij Roukema Parts kocht. En dan hopen dat het dicht zit, en blijft zitten.

Zondag in Sprundel horen of het de keuring doorstaat.😏
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden