Lagers achterwiel verwijderen, het juiste gereedschap

19 dec 2019 10:29 #1 door Eelke
Eén van mijn lagers in mijn achterwiel is versleten. Nu heb ik een nieuw setje besteld en een poging gedaan de oude te verwijderen door de velg rondom de lager te verwarmen met een grote schroevendraaier voorzichtig te tikken. Helaas lukt dat niet, de schroevendraaier schiet steeds weg.

Nu heeft Honda daar een mooi setje voor:

07746-0050100 Bearing remover shaft
07746-0050600 Bearing remover head



Kan ik dit van iemand lenen? Of is er een andere manier om de lagers goed te verwijderen?

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2019 10:32 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Lagers achterwiel verwijderen, het juiste gereedschap
Er zit een bus tussen de 2 lagers die je opzij kunt drukken. Hij zit er los tussen geklemd.
Dan kun je prima op de rand van het lager slaan, Ik gebruik daar een metalen pen voor.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2019 10:50 #3 door Eelke
Dank voor je antwoord, maar dat heb ik al geprobeerd met als gevolg dat de schroevendraaier bot is.... Een metalen pen heb ik zo niet, misschien kan ik daarvoor wat vinden.

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2019 11:30 #4 door jagerb
Lagerpassing verhitten, dan vallen de lagers er al bijna vanzelf uit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2019 13:10 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Lagers achterwiel verwijderen, het juiste gereedschap
Wat ik meestal doe is, omdat toch beide lagers vervangen gaan worden, eerst op de binnenring van 1 van de lagers slaan. Daardoor wordt de speling van de bus tussen de 2 lagers groter, en is deze makkelijker te 'kantelen'. Daardoor krijg je dan dus meer grip op het lager om het eruit te tikken.

PS: Niet vergeten de bus terug te zetten..... :whistle:

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2019 16:18 - 19 dec 2019 16:20 #6 door Waffie
Ik heb het tooltje in gebruik zoals op de foto's

en gelukkig is dit ook gewoon te koop voor ca 85 euro en dan heb je een hele set voor alle gangbare lagermaten uit de 6XXX serie

als alternatief kun je ook een las rups op de binnenring zetten
maar bij twijfel mag je ook langskomen en haal ik ze er in wip uit en plaats de nieuwe
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2019 20:24 #7 door Eelke
Het was uiteindelijk best eenvoudig. Eerst pak je de makkelijkste lager en die heb ik er met een grote schroevendraaier eruit geslagen. Eerst de omliggende delen verwarmen met een hittepistool. Dan valt de afstandsbus eruit en kon ik makkelijk bij de andere lager. Die met een 20mm eruit geslagen (na eerst verwarmen weer). De grotere lager bij het tandwiel heeft een afstandsbus die je met een passende dop eruit slaat. Dan kun je makkelijk de lager met een grotere dop eruit slaan.

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden