Beste verf / lak / behandeling achterbrug

14 jan 2020 23:43 #1 door Garfield
Beste verf / lak / behandeling achterbrug werd gestart door Garfield
Mede-Alpinisten,

Ik word compleet gek en sta aan de rand van een zenuwinzinking en heb jullie hulp nodig ...

Ik ben bezig met groot onderhoud aan de achterbrug van mijn PD06.
Lang verhaal kort: momenteel is de achterbrug volledig ontdaan van verf en roest en worden in de komende dagen een paar plekjes dichtgelast.

So far so good.

Maar wat 'smeer' ik er nou straks op ?

Ik heb al uren zitten lezen op allerlei sites maar je raadt het al: iedereen roept wat anders.
De ene zegt 'zinkspray en dan lak van de Action', een ander zegt 'Hammerite' en weer anderen zeggen 'doe er ook een anti-steenslag' laag op ...
Dan zijn er mensen die zeggen dat niets houdt op een zinklaag, weer anderen zeggen dat Hammerite na weken uitharden nog niet hard is ...
Enzovoorts ...

Ik word hier dus he-le-maal gek van.

Ik reviseer zonder problemen een motorblok maar dit is een gebied waar ik nog nooit mee te maken heb gehad.

Mijn doel is om de komende 5 jaar minimaal geen omkijken meer te hebben naar die achterbrug.

Wat is jullie advies ? Bij voorkeur onderbouwd met ervaring ...

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2020 13:42 #2 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Beste verf / lak / behandeling achterbrug
wat ik gedaan heb de achter brug ontroesten met Rustyco
alle blanken metaal delen goed ontvetten met thinner
in Sudwest algrund spuiten
en dan met de spectrum matte hittebestendige spuitverf gespoten (dat had ik nog staan)

still no angel found who flies at the same speed
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2020 10:26 #3 door Vetjan
Beantwoord door Vetjan in topic Beste verf / lak / behandeling achterbrug
Naar mijn bescheiden mening is moffelen (waarbij de achterbrug eerst gestraald wordt) nog steeds de beste behandeling.
Maar wat je ook doet, bij serieus offroaden met zware steenslag (lees: het raken van rotsen e.d.) gaat de beschadiging door de beschermlaag heen.
Maar 5 jaar.. is afhankelijk wat je met je brommer doet. Ik heb een oldtimer BMW waar de moffellak al 20 jaar onbeschadigd opzit.. als voorbeeld.

Succes!
Vetjan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2020 10:33 #4 door Vetjan
Beantwoord door Vetjan in topic Beste verf / lak / behandeling achterbrug
Ik heb anders ook nog wel een nette achterbrug liggen voor weinig.
Ik las over laswerk aan de achterbrug.. Roestgaten dichtlassen???
Weet wat je doet!

Nogmaals succes!
Vetjan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2020 12:48 #5 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Beste verf / lak / behandeling achterbrug
Dank Vetjan voor je aanbod.

Mijn brug is nog prima, er zit alleen een klein gaatje in en ik laat andere plekken preventief wat verbeteren.
Denk hierbij aan lasnaden hier en daar en de 3 'spleten' bij de opgelaste stukken van de schokbrekerbevestiging.

Ik weet dat stralen en moffelen (poedercoaten) in principe het beste is maar dat gaat me nu even een brug (no pun intended :-) ) te ver.

Dus ik neig nu naar zinkspray + 'gewone' verfspray + blanke lak of Hammerite + blanke lak.
En ik ben me nog aan het verdiepen in 'anti-steenslag verfspray' (geen tectyl).
Wellicht dat een laag met dat spul nuttig is.

Ik hoor graag meer adviezen, liefst gebaseerd op praktijkervaring.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2020 18:42 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Beste verf / lak / behandeling achterbrug
Ik neem aan dat de lagers er nog in zitten (niet handig als je laat stralen )
alternatief: afbijt voor de oude verflagen of de naalden bikker.
de beste grondlaag is een epoxy primer of iedere andere etsende primer

daarna nat aflakken

poeder coaten is goedkoop maar ook dan zullen de lagers eruit moeten

succes

ps hamerrite is mooi maar daar kan geen andere lak meer over gezet worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2020 18:55 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Beste verf / lak / behandeling achterbrug
Ik heb 5 jaar terug ofzo hetzelfde gedaan en gekozen voor hamerite met een kwast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2020 19:22 #8 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Beste verf / lak / behandeling achterbrug
Dank Ad en Pim voor jullie bijdragen.

De brug is al volledig vrij van elk restje verf en roest.
Resultaat van een paar uur met de slijptol borstelen en polijsten met een lamellenschijf.
Hij glimt prachtig zilverkleurig nu, oogverblindend :-)

De lagers zitten er inderdaad nog in, zorgvuldig afgedicht met bouten, rubberen ringetjes en M10 carrosserieringen. Die laat ik zo dus lekker zitten tor de brug klaar is.

Als de brug dus zometeen terugkomt van de lasser moet er waarschijnlijk nog een laatste ditje of datje gepolijst / geschuurd worden en dan is het ontvetten en verven.

Ik begreep dat Hammerite (inmiddels ?) wel overschilderbaar was, info van de site van Hammerite zelf ...

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2020 15:23 #9 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Beste verf / lak / behandeling achterbrug
Waarom niet poedercoaten nu je al zo ver bent? Is tientjeswerk voor een achterbrug... (dat kost verf ook!)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 jan 2020 16:08 #10 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Beste verf / lak / behandeling achterbrug
ik heb toentertijd voor iets tussen 50 en 80 geloof ik dat ding laten coaten in grijs/zilver. Daar heb je zelfs langer plezier van dan 5jaar :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden