Remreservoir rubber vervangen ja/nee?

19 feb 2020 07:19 #1 door Dennis
Remreservoir rubber vervangen ja/nee? werd gestart door Dennis
Vervangen jullie het rubber van het remreservoir bij verversen remolie wel of niet?

De één zegt dat je dat rubber standaard bij vervangen olie moet vervangen. De ander hoor je er niet over.

Ik heb een beetje youtube gekeken aangezien ik dit nooit zelf gedaan heb en de olie zwart is die erinzit.

Dat rubber kan ik ool niet bik de gangbare motorwebshops vinden.

Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2020 08:13 - 19 feb 2020 08:15 #2 door Vetjan
Beantwoord door Vetjan in topic Remreservoir rubber vervangen ja/nee?
Dennis,

Zwart? nooit meegemaakt, maar blijkbaar is dat mogelijk.
Dan rijst de vraag hoe kan dat.
opgelostte remleiding, mogelijk ook het 'rubber' (wijst op langdurig achterstallig onderhoud).
Het lijkt mij zinnig om er door een expert naar te laten kijken. Temeer omdat het om je REM gaat.
Als daar iets mee mis gaat is het ècht bingo!
Zo iemand komt ook aan de benodigde onderdelen en zet ze er vakkundig voor je in.
Dit is geen spelletje, maar serieuze shit!
Deze mensen vindt je ook op dit forum.
Standplaatsen zijn: Sprundel, Alphen a/d Rijn en Elburg.

Succes Dennis! met vriendelijke motorgroeten, Vetjan.
p.s.: Wèl eerst even lid worden natuurlijk :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2020 15:01 #3 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Remreservoir rubber vervangen ja/nee?
Wat Vetjan zegt, maar met de aanvulling dat de rest van je remsysteem mogelijk nog smeriger is. Het laagste punt zit onderin, in de remklauw, en daar vond ik zelf de meeste rotzooi (bij mij oranje boterachtige smurrie).

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2020 17:44 #4 door Dennis
Beantwoord door Dennis in topic Remreservoir rubber vervangen ja/nee?
Ja het is niet gitzwart maar donker bruin als ik in het reservoir glaasje kijk. Moter staat ook meestal gewoon buiten. Mijn motor heb ik 3 jaar geleden gekocht en remt verder gewoon hardstikke goed. Pistons zitten niet vast en gaan soepel heen en weer van de remklauwen. Ik heb wel rubber remleiding en geen stalen. Maar het is wat jullie zeggen, het zijn inderdaad je remmen en dat is daarom ook dat ik de vloeistof even wil wisselen voor voor en achter.
Dit icm De olie/koelvloeistof/filters etc. Een beurtje voor het seizoen zeg maar.
Alleen vraag ik me af of dat rubber in het reservoir standaard wordt gewisseld icm remolie wissel of dat jullie alleen gewoon de olie verversen en de rest gewoon weer terugzetten zoals je het aantreft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2020 18:27 #5 door Vetjan
Beantwoord door Vetjan in topic Remreservoir rubber vervangen ja/nee?
Om kort te gaan; ik speel niet met mijn leven. Je moet onderdelen kunnen beoordelen naar hun staat om te kunnen bepalen of ze überhaupt teruggezet mógen worden.

Als je remmen nu prima werken is dat geen garantie voor de hete zomerdagen (kookpunt).

Motormonteurs hebben een opleiding gehad. Denk niet dat je het allemaal wel kunt zónder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2020 18:31 #6 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Remreservoir rubber vervangen ja/nee?
Ik monteer op elke motor die ik tweedehands heb gekocht stalen remleidingen.
Ook haal ik binnen afzienbare tijd de remklauwen volledig uit elkaar en meestal vervang ik al het rubber in de klauw.
En ik maak de master en slave cilinders heel goed schoon.
Ik ben hier dus best wel precies in.

Het rubber bovenin het remreservoir heb ik echter nog nooit vervangen, ik heb daar nooit een reden voor gevonden.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2020 11:39 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Remreservoir rubber vervangen ja/nee?
Over het algemeen wordt dat rubber niet vervangen.
Alleen als het beschadigd is, of niet meer flexibel genoeg om normaal te functioneren zal vervanging nodig zijn.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2020 22:22 - 20 feb 2020 22:37 #8 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Remreservoir rubber vervangen ja/nee?
Rempot deksel rubbers worden doorgaans nooit vervangen ,tenzij gescheurd of iets dergelijks
de zwarte kleur in de remvloeistof wordt doorgaans veroorzaakt door lichte slijtage van de remzuiger cups die micro rubbers loslaten(soms ook van de slangen) en daardoor als een soort kleurstof de vloeistof aan het tinten is ,hoe langer tijdens het gebruik de remvloeistof er in zit des te meer tint je mag verwachten.
een donkere kleur remvloeistof wil niet zeggen dat de kook temperatuur slecht is ,het geeft wel een indruk dat de vloeistof oud is
kooktemperatuur van dot 3 ff uit mijn hoofd is ongeveer 240 graden en dot 4 ongeveer 280 graden
omdat remvloeistof hygroscopisch is trekt het vocht aan ,verzadigd zich zelf ,een geopend flesje kan zelfs binnen 15 minuten verzadigen als de luchtvochtigheid hoog is :oops:
een dot 4 met een kookpunt van 280 graden zal met 3% vocht al gaan koken bij 150 garden celsius dan wordt een noodstop of rijden in de bergen een
hartslag verhogend avontuur met onbekende afloop .
bij veel auto,s is de verversings-interval om de 2jaar , bij motoren zou ik bij voorkeur aan het begin van het seizoen adviseren
gelukkig zit in de meeste rempot deksels rubbers van een soort meebewegend membraam type die hierdoor lucht-vochtigheid gevoeligheid onderdrukt.
blijft over de remzuiger bij de remklauw die wat vocht naar binnen kan halen en dat ten delen ook doet :pinch:

Laat je niet verrassen door matige remvloeistof,of voor het ff goedkope bijde hante ff lekker niet doen , de prijs van herstel ......is altijd hoger.
ik werk zelf graag met een dot 4 low viscosty remvloeistof,maar kies vooral wat bij de motor van toepassing is.
is dit een dot 3 dan kan zonder problemen een dot 4 gebruikt worden.

Praat niet over REM OLIE maar over Remvloeistof ,Remvloeistof is namelijk op ALCOHOL Basis (trekt daardoor ook vocht aan)
als een techneut In werkplaatsen over Rem-olie durft te praten levert dat hem steevast een trap onder zijn achterste op ! :angry: :X

REMVLOEISTOF :) :) :) :)

succes , en hou het veilig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2020 12:28 #9 door Vetjan
Beantwoord door Vetjan in topic Remreservoir rubber vervangen ja/nee?
Als aanvulling op hierboven staand verhaal, zou ik ook nog even willen vermelden dat remvloeistof een zeer agressief goedje is dat als afbijtmiddel op je lakwerk reageert! (Vandaar die tot om je rempotje tijdens het bijvullen). Het is dus geenszins een oliesoort, zoals hierboven juist vermeld door Wilco.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2020 18:58 #10 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Remreservoir rubber vervangen ja/nee?
klopt helemaal, remvloeistof knoeien en laten liggen op het lakwerk is een goed recept om de lak langzaam ,langzaam los te laten weken
daar kom je uiteindelijk vanzelf achter als het al te laat is :oops: :dry:
eventueel Zsm / snel reinigen met wat water en zeep (eventueel glassex als je niet te lang wacht) kan erger voorkomen
daarna even wat poetsmiddel of wax op de lak aanbrengen is te adviseren.

dan nog even een TIP over de remvloeistof ontluchtings-nippel als deze vast lijkt te zitten zullen velen naar de kruipolie willen grijpen en het een paar keer inspuiten ,dat spul zal uiteindelijk doorwerken ,een aanzienlijk snellere manier in de werkplaats is door rondom de ontluchtings-nippel met MOTIP-carburateur reiniger het een paar keer in te spuiten (eventueel daarna soms met een pufje Motip-Ptfe spray afdekken)
sinds het gebruik van deze MOTIP middelen overleven steeds vaker de kleinste en vaak breekbare remvloeistof ontluchtings-nippels
de remvloeistof verversings-actie in de werkplaats.

bepaal zelf proefondervindelijk maar deze inside informatie op waarde :huh:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2020 20:37 #11 door Dennis
Beantwoord door Dennis in topic Remreservoir rubber vervangen ja/nee?
Bedankt voor jullie tips, trucs, advies etc! Ik ben heel wat wijzer geworden!
Ik heb een vacuumpomp gekocht voor 2 tientjes en aan de slag gegaan met 2liter dot4. Ik heb de reservoirs voor en achter bij de 2 bleed nippels op het voorwiel en 1 bij het achterwiel 4x doorgespoeld en het rubber gecontroleerd op scheurtjes, dat zat er niet in dus die heb ik weer schoongemaakt en teruggemonteerd.
De vloeistof die eruitkwam was oranje bruin. Vooral achter zag er ranzig uit.
Nu is het weer een heldere vloeistof en remt weer fantastisch.

Bedankt voor jullie advies!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.086 seconden