Remklauw revisie

21 apr 2020 20:28 - 21 apr 2020 20:31 #1 door Dennis
Remklauw revisie werd gestart door Dennis
Ik vroeg me af of er iets bestaat om de gaten van een piston af te dichten van een remklauw, een vriend van mij heeft een honda uit 1997 met vastzittende remmen. Alleen zitten er 4 pistons in 1 klauw links2 en rechts 2. Achter zit er 1 piston in de remklauw. Ik heb met een tapset M10 schroefdraad getapt op een autoventiel die normaal in een expansievat zit naar een kwarts maat. Beetje opgeveild en daarna getapt en een beetje gastape op gedraaid. die worden normaal ook opgepompt voor de cv ketel tot 0.5 bar+/-. Deze kan je in de aansluiting van de banjo draaien. zodat als er luchtdruk wordt gezet op de remklauw de piston naar buiten komt. De 1e heb ik eruit van de achterste klauw.

Bestaat er een manier of weten jullie een eventuele truc om eventueel als het moet een gat af te dichten, als er evt een piston uit is en zo alsnog de luchtdruk te behouden op die andere pistons? Zodat je ze er één voor één kunt uithalen met perslucht ?

Of zou dat met de piston zelf kunnen, en hoe zou je deze dan klemmen om de volgende los te krijgen?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2020 21:06 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Remklauw revisie
Kunst is om de pistons gelijk naar buiten te krijgen zodat ze op het 'eind' zitten en je ze dan dus makkelijk eruit kunt halen.

Wat ik meestal doe:
Klauw van de remschijf afhalen
remblokken loshalen en vervolgens 1 terug los terug 'leggen'
vervolgens met remdruk de zuigers naar buiten drukken.

Voor de Transalp klauwtjes e.d. werkt dit prima. In geval van zuigers aan beide kanten zul je dus 1 kant 'vast' moeten houden. Want zodra er 1 zuiger uit is, ben je alle (lucht of hydrolisch al naar gelang hoe je het doet) kwijt.

Als ze zo ver naar buiten gedrukt zijn, trek je ze er over het algemeen ook meteen heel makkelijk uit.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2020 06:21 #3 door alain
Beantwoord door alain in topic Remklauw revisie
Zoals Rob het aangeeft, en de bewegende cylinder(s) verhinderen om er verder uit te komen door middel van blokje, zodat de vastzittende cilinder alle druk krijgt en ook los komt.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2020 09:03 #4 door Ghost Rider
Beantwoord door Ghost Rider in topic Remklauw revisie
Ik gebruik deze als een zuiger zo vast zit dat de tip van Rob niet werkt, of je te ver een zuiger eruit drukt:

1999 XRV750A
1989 GT 650 Hawk
1984 Moto Guzzi V50 Monza
1974 Suzuki GT 750
1968 BSA Starfire
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2020 22:36 #5 door Dennis
Beantwoord door Dennis in topic Remklauw revisie
Het is in ieder geval gelukt met wat moeite en geduld, met een compressor. alles ligt nu uit elkaar te weken in een emmer diesel! Bedankt voor de tips. Ik heb tie wraps om de meest losse pistons gedaan zodat de vastzittende loskwamen, vervolgens de klauwtjes gesplitst en die pistons eruit gewurmd. ik ben weer blij.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2020 11:23 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Remklauw revisie
Wat bedoel je met de klauwtjes gesplitst ????

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2020 20:40 #7 door Dennis
Beantwoord door Dennis in topic Remklauw revisie
Dit zijn de remklauwen van een honda VTR1000 uit 1997. Geen clubmotor.
Daarom had ik hem in de algemene techniek pagina gepost.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2020 21:09 - 23 apr 2020 21:18 #8 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Remklauw revisie
zuigers er uit drukken ,bij voorkeur met perslucht en vingers uit de weg :angry:
zuigers blokkeren ,blokje hardhout .of metalen platen/metalen bussen, oude lagers , ...net wat voorhanden handig is om de boel te blokkeren zodat de andere klemmende zuigers er uit gedrukt kunnen worden een metalen houtlijm klem kan ook handig zijn
en als het echt op een BRUTES manier moet (buigen of barsten) dan past vaak de oude vetnippel pomp (pers) op de remtang slang-nippel aansluiting
die vetpers heeft al heel wat los gemaakt:) vaak past het schroefdraad ook nog...... gelukkig nog geen gebarsten tangen gezien in al die jaren:P


voor het monteren van de remzuiger ,frut ik ff snel haakjes van 2 of 3mm dik lasdraad meestal 3 van die dingen maken ,ze zijn handig en goedkoop

zal morgen ff een FOTO voorbeeld maken van wat en hoe ik het bedoel :dry:

vetpers afbeelding ter indicatie ±

static.gamma.nl/dam/38070/41

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2020 19:20 #9 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Remklauw revisie
zo en dan nu even snel de remzuiger stofhoes hulp haakjes
(ik ga er vanuit dat de remtang al gereinigd is en de O ring en stofhoes in de remtang zijn geplaatst !!:kiss:)
om de remzuiger langs de stofhoes te krijgen is nogal eens een uitdaging :(
je wil het niet lek prikken(met het lieve kleine schroevendraaihertje die jou moet redden?) of slopen :sick:

ik gebruik om dit te voorkomen stukjes GEBOGEN lasdraad , dikte 2 of 3 mm ongeveer 20 a 25cm
in de midden helemaal naar elkaar gebogen en dan 5 a 7mm overhaaks gebogen
en daarna aan de einden ook licht overhaaks gebogen
Het haak gedeelte is op deze manier redelijk glad en zal de stofhoes niet snel kunnen beschadigen :)
2 of beter 3 van dit soort haakjes zullen dan even je beste vriendjes worden :silly:
Grof gezegd :
Plaats de haakjes in de stofhoes >plaats de remzuiger in een gunstige hoek spreid de stofhoes iets en glij met de haakjes rondom de zuiger
zodat de stofhoes om de zuiger valt
Paats de zuiger verder in de remtang terug

succes met deze actie
en een paar foto,s ter verduidelijking (Geen remtang voorhanden ,sorry)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.221 seconden