Syntetische olie??

03 nov 2009 19:36 #1 door henkiehaag
Syntetische olie?? werd gestart door henkiehaag
Heb vandaag een nw olie filtertje met 4 liter olie gehaald bij locale motor boer
( KMS Poeldijk) , die vroeg nog wat voor soort olie ik wilde , half synthese duzzz.

Blijkt in mijn schuurtje dat ik volledig synthetische heb meegekregen ( Motorex Top Speed)  :-\

Wel of niet gebruiken? Heb het artikel van Bram doorgelezen maar heb er geen antwoord op kunnen vinden.

Heb net wel ontdekt dat "als" mijn oliepomp wat minder opbrengst heeft , hij de dunnere olie niet overal in de motor kan brengen, en dat de reinigende werken van de vol synthese olie meer vervuiling los kan maken dan me lief is.

Zo'n "Top Speed" heeft mijn twin toch niet nodig  ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2009 19:53 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Syntetische olie??
Henk,

Ik zou het risico niet willen lopen als de nood niet hoog is.
Heb je gelegenheid om te ruilen zou ik het zeker doen.
Olie is daarnaast ook over gekwalificeerd voor een Twin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2009 21:11 #3 door henkiehaag
Beantwoord door henkiehaag in topic Syntetische olie??
Ja, ga ze morgen omruilen.
Dank voor de reactie  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2009 00:28 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Syntetische olie??
Naaaah ik zweer het je ik zou het wel ns ECHT willen weten!

In een topic hiernaast heeft iemand last van onverwacht overmatig olieverbruik in zn Alp. Die ging schijnbaar van 'iets anders' naar volsyntheet. En die syntheet schijnt shit op te lossen waardoor in feite zweterige lekken in je systeem onstaan en er zo olie'verbruik' optreedt.

Ik heb tot pakweg iets meer dan een ton volsyntheet van Shell gebruikt. Ik hoefde niet eens naar mn oliepeil te kijken!! Daarna ben ik halfsyntheet gaan gebruiken van weet ik wat voor merk en toen begon die stiekem olie te verbruiken. Daar kom je pas achter na zoveel-duizend-kilometer.

Ik kreeg te horen dat volsyntheet een speciale film op je cylinderwand en zuiger en zo achterlaat en als je een andere samenstelling olie erin kwakt, dit juist teniet wordt gedaan en olieverbruik optreedt.

Wie geeft hier nu eens een plausibel, onderbouwd EN verifieerbaar antwoord op teneinde dit mysterie te ontrafelen en duidelijkheid te scheppen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2009 00:56 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Syntetische olie??
hallo,

dat zogenaamd perfect antwoord is er eigenlijk niet te geven,

bram van alphen heeft er over geschreven en met hem al zoveel andere

olie moet gezien worden als een maat product speciaal gemaakt voor een bepaald soort motor.
Honda spreekt zodoende nog over SE,SF of SG
jaso norm kent geen onder verdelingen voor 4 takt dus dat biedt ook niets meer dan geschikt voor natte plaat koppelingen
En als basis moet kun je het dus houden bij wat de fabrikant voorschrijft
Uiteindelijk geeft dit  een goed resultaat tav de betrouwbaarheid van je motorfiets
De kreten mineraal/half synth en vol synth zeggen enkel iets over de gebruikte basisolie.
Dus als jij al een tijdje op vol synth rijd moet je dit blijven doen

De roep dat olieverbuik iets te maken heeft met het soort olie is niet zo 1,2,3 vast te stellen want daar zijn de omstandigheden te divers voor
en dus ook de conclusies
motorolie  laat slijtage niet verdwijnen net zo min als olie verbuik betekend dat er echt iets mis is.
zo zorgen hoge toeren tallen voor een hoger verbruik
wel zijn er bepaalde eigenschappen die een bepaalde olie heeft , beschreven in een technische blad van waaruit bepaalde zaken zijn te vergelijken zoals vlampunt en Noak waarde, maar daar kan de leek ook niets mee
En dan kom ik weer terug op de eerder gemaakte opm.... er gaan meer motoren stuk van te weinig olie dan iets anders
De juiste dikte is  het eerste criteria en daarna de kwaliteit
en of dit dan SG met jaso is op half of  vol synth ..
en als alles naar tevreden heid is.. gewoon blijven gebruiken,

ps: ik heb normaal een gebruik van 1 ltr op ca 6000 km.... totdat ik de snelweg op rij met kruis snelheden van ca 140-150 km/uur
het verbruik neemt fors toe...
compressie is nog steeds >10
en ik heb al verschillende soorten/merken olie uitgeprobeerd.. mijn ervaring is dat deze geen invloed hebben op het verbruik

het is net als met de banden... een begin zonder eind


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.078 seconden