hallo,
dat zogenaamd perfect antwoord is er eigenlijk niet te geven,
bram van alphen heeft er over geschreven en met hem al zoveel andere
olie moet gezien worden als een maat product speciaal gemaakt voor een bepaald soort motor.
Honda spreekt zodoende nog over SE,SF of SG
jaso norm kent geen onder verdelingen voor 4 takt dus dat biedt ook niets meer dan geschikt voor natte plaat koppelingen
En als basis moet kun je het dus houden bij wat de fabrikant voorschrijft
Uiteindelijk geeft dit een goed resultaat tav de betrouwbaarheid van je motorfiets
De kreten mineraal/half synth en vol synth zeggen enkel iets over de gebruikte basisolie.
Dus als jij al een tijdje op vol synth rijd moet je dit blijven doen
De roep dat olieverbuik iets te maken heeft met het soort olie is niet zo 1,2,3 vast te stellen want daar zijn de omstandigheden te divers voor
en dus ook de conclusies
motorolie laat slijtage niet verdwijnen net zo min als olie verbuik betekend dat er echt iets mis is.
zo zorgen hoge toeren tallen voor een hoger verbruik
wel zijn er bepaalde eigenschappen die een bepaalde olie heeft , beschreven in een technische blad van waaruit bepaalde zaken zijn te vergelijken zoals vlampunt en Noak waarde, maar daar kan de leek ook niets mee
En dan kom ik weer terug op de eerder gemaakte opm.... er gaan meer motoren stuk van te weinig olie dan iets anders
De juiste dikte is het eerste criteria en daarna de kwaliteit
en of dit dan SG met jaso is op half of vol synth ..
en als alles naar tevreden heid is.. gewoon blijven gebruiken,
ps: ik heb normaal een gebruik van 1 ltr op ca 6000 km.... totdat ik de snelweg op rij met kruis snelheden van ca 140-150 km/uur
het verbruik neemt fors toe...
compressie is nog steeds >10
en ik heb al verschillende soorten/merken olie uitgeprobeerd.. mijn ervaring is dat deze geen invloed hebben op het verbruik
het is net als met de banden... een begin zonder eind