Koelvloeistof verlies

04 nov 2009 16:22 #1 door Nikneem
Koelvloeistof verlies werd gestart door Nikneem
Ik heb gemerkt dat ik een heel klein beetje koelvloeistofverlies heb.
Ongeveer 100 cc per 3000km moet ik in het expansievat bijvullen.
Er is werkelijk nergens een lekkage te ontdekken.
Waar zou dat naartoe gaan? Zou het misschien inwendig, bijv. bij de koppakking naar binnen lekken, en bij de olie komen? En hoe kan ik zoiets waarnemen?
Alvast bedankt voor de hulp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2009 18:01 #2 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Koelvloeistof verlies
Mijn ervaring is dat de meeste systemen wel ietsverliezen .
zwetende slang , ergens een aansluiting die zweet , verlies door het overloop slangetje via resevoir .
Slecht werkende radiator dop
Zeker bij geringe hoeveelheden zoals je beschrijft is het vaak moeilijk op te sporen .
Helemaal als de motor warm is .
Wat ik wel eens doe is een schoon stukje papier langs de aansluitingen halen enig vocht  laat zich dan meteen zien .
Ik laat de motor even draaien zodat er wat druk in het systeem komt , maar niet zodanig dat hij niet meer aangeraakt kan worden , en dan alles even langs lopen ,(koelvloeistof smaakt zoet) in slangen knijpen beetje aan de aansluitingen morrelen ,zoeken zoeken .
Pas wel op de uitlaat die is meteen heet .
O ja koud hoort de koelvloeistof aan de min grens te staan en warm op max , teveel vloeistof gooit hij eruit via de overloop .

Succes Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2009 20:24 #3 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Koelvloeistof verlies

Ik heb gemerkt dat ik een heel klein beetje koelvloeistofverlies heb.
Ongeveer 100 cc per 3000km moet ik in het expansievat bijvullen.
Er is werkelijk nergens een lekkage te ontdekken.
Waar zou dat naartoe gaan? Zou het misschien inwendig, bijv. bij de koppakking naar binnen lekken, en bij de olie komen? En hoe kan ik zoiets waarnemen?
Alvast bedankt voor de hulp.

Hoi Nikname, Ik heb in een ander topic hetzelfde gevraagd ;) ( www.honda-allroad.nl/forum/index.php?topic=2261.0 ) Bij mij bleek het uiteindelijk een haarscheurtje te zijn :'( maar daarvoor is tegenwoordig heel goed spul in de handel. Deze gooi je in je radiator en daar verspreid het zich en vult elk haarscheurtje op en zal dat permanent doen. Ik heb me laten vertellen dat Yamha bij vrij nieuwe R1 dit middel ook hebben gebruikt om vervanging van de cilinders onder garantie te voorkomen :P
Als je bang bent dat je vloeistof in je olie lekt, zal je eens moeten kijken bij je vulpunt of daar een smurrie achtige supstantie aan kleeft, lijkt een beetje op boter. Als dat zo is heb je een lekkage naar je olieresevoir :o . Maar ook dan kan je het stopmiddel gebruiken ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.085 seconden