Banden monteren, moeilijk!

20 mei 2020 16:59 - 20 mei 2020 17:01 #1 door Peter Wolters
Banden monteren, moeilijk! werd gestart door Peter Wolters
Vandaag de banden gemonteerd op mijn nieuwe velgen.

Buitenbanden: Metzeler Steel Radial Tourance Tubeless
Binnenbanden: Michelin (voor UHD, achter gewoon)

Gebruikte gereedschap:

- velg protectors
- water en zeep
- motion bead pro tire irons
(Had ik maar een valve stem puller, gelijk besteld vandaag)

Voor beide wielen zijn wij samen, mijn vrouw en ik, twee uur bezig geweest.

Probleem nr1: het ventiel door de velg krijgen terwijl de buitenband er met een zijde op zit.
Probleem nr2: de buitenband op de velg krijgen.

Uiteindelijk alles gelukt, maar met hier en daar een !/₩¥€=÷×? tussendoor.

Naar mijn mening is het zo moeilijk gegaan omdat dit buitenbanden zijn voor tubeless. De Metzeler banden zijn heel dik en nog stugger en ook nog vrij nieuw.

Als ik ooit een lange tocht ga maken moet ik toch zelf een lekke band kunnen repareren, maar met deze banden krijg ik het alleen niet voor elkaar.

Ik hoor graag of iemand wat advies hierover heeft een ook hoor ik graag of het dan nuttig is om mijn wielen tubeless te maken.


Transalp RD15 2013 vanaf 28-04-2020
Transalp RD13 2010 R.I.P. 06-01-20
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2020 17:15 - 20 mei 2020 17:17 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Banden monteren, moeilijk!
Zelf banden wisselen kan natuurlijk, en zeker als je op reis gaat zou ik altijd adviseren om het een paar keer te oefenen.
Daar zou ik dan bij willen zeggen :
1) wees niet bang om je velg te beschadigen (zeker niet op reis). Die ondingen van een velgbeschermer klinken leuk, maar werken ook maar beperkt.
2) op reis werk je met een 'warme' band, en deze is vaak soepeler en wordt het dus makkelijker
3) een ventiel trekker kan veel hulp bieden, maar is ook niet altijd heilig. Monteer de binnenband meteen mee, alleen is het dan wat meer opletten om m niet lek te prikken.
4) als je heel veel kracht moet zetten doe je iets fout !!! Stoppen, kijken en opnieuw beginnen
5) als het wiel heel stabiel ligt wordt alles veel makkelijker. maar dat is 'in het wild' lastig te bereiken.
6) band uit de velg drukken kan met de zijstandaard van een 2e aanwezige motor
7) bandenvet gebruiken

.... Ik voel nog een keer een training wielen/banden wisselen aankomen als club evenementje zodra het weer mag/kan ;)

PS: De laatste binnenband die ik 'in het wild' vervangen heb koste 45 minuten van afstappen tot opstappen... -- oefening baart kunst --

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2020 01:15 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Banden monteren, moeilijk!
zelf banden monteren of de-monteren is niet moeilijk maar eerder...... erg zwaar en hierdoor doe je er langer over
waarbij de kans op schade aan band en velg erg groot is.

(het hiel rubber beschadigd haast altijd )



de moeilijkheid graad hangt af van de soort band (stijfheid) en met of zonder binnenband ,de velgbreedte, het gebruikte gereedschap maar vooral al de handigheid.

Maar troost je...... je hoeft je nergens over te schamen
zoals rob ook aangeeft.......

oefening baart dan wel kunst maar dan nog zul je het te weinig gaan doen om er zeer bedreven in te worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2020 06:50 - 21 mei 2020 06:53 #4 door Peter Wolters
Beantwoord door Peter Wolters in topic Banden monteren, moeilijk!
Hallo Rob,

Bedankt voor je adviesen, even wat reacties;

1) Ik heb zojuist nieuwe velgen waar ik heel blij mee ben, dus zelfs een klein krasje probeer ik te vermijden! Maar ik begrijp je instelling.
2) Hhmm, warme banden, inderdaad, niet bij stil gestaan, moet schelen.
3) Vanwege de stijfheid was het niet mogelijk de band binnenband gelijk mee te monteren helaas, had het een poging gegeven.
4) Heb altijd dubbel gecontroleerd, vooral of de buitenband altijd in het midden van de velg zat zodat je wat meer speelruimte hebt. Maar zoals genoemd, wat zijn deze banden stijf.
5) Met dank aan mijn vrouw voor het stabiliseren van de wielen.
6) Dat truckje moet ik zeker onthouden, dank!
7) Water en Dubro was voor mij voorradig, is er een alternatief voor BullSnot wat in de States wordt gebruikt?

Transalp RD15 2013 vanaf 28-04-2020
Transalp RD13 2010 R.I.P. 06-01-20

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2020 09:09 #5 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Banden monteren, moeilijk!

Peter Wolters schreef : Naar mijn mening is het zo moeilijk gegaan omdat dit buitenbanden zijn voor tubeless.


Euhm ... is het niet zo dat je hier dan eigenlijk geen binnenbanden in zou moeten doen ? Iets met warmte-ontwikkeling ?

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2020 10:07 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Banden monteren, moeilijk!

Garfield schreef :

Peter Wolters schreef : Naar mijn mening is het zo moeilijk gegaan omdat dit buitenbanden zijn voor tubeless.


Euhm ... is het niet zo dat je hier dan eigenlijk geen binnenbanden in zou moeten doen ? Iets met warmte-ontwikkeling ?


Dan zou het aanbod aan beschikbare banden voor onze Tube Type velgen wel heel erg dun worden !!!

Je mag een Tubeless band monteren op een Tube Type velg met binnenband. Advies van mijn kant is wel om altijd de binnenband mee te vervangen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2020 10:13 #7 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Banden monteren, moeilijk!
Ah ok, helder, dank voor de toelichting !
(Weet ik veel, ik rijd pas sinds een jaar weer op een motor met binnenbanden :-0 )

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2020 11:00 #8 door Peter Wolters
Beantwoord door Peter Wolters in topic Banden monteren, moeilijk!
Tsja, daar was ik al mee bekend, maar eh ..... zijn tubeless banden niet dikker/stugger/stijver dan "tube (buiten)banden"?

Transalp RD15 2013 vanaf 28-04-2020
Transalp RD13 2010 R.I.P. 06-01-20

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2020 12:59 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Banden monteren, moeilijk!
Even een stukje van Ad Mies gekopieerd :

Banden fabrikanten maken banden die niet luchtdicht zijn (Tube type) en dus een binnenband nodig hebben en banden die wel luchtdicht zijn (Tubeless)

Wielen fabrikanten maken velgen die geschikt zijn voor tubeless banden en wielen die enkel geschikt zijn voor tube type banden
en dit verschil zit hem dan in het type velg bed
Een WM(TT) of een MT (tubeless) velg
De MT velg heeft namelijk een verhoogde rand die voorkomt dat de band los kan komen uit de velgrand (krachten die bijv in een bocht op de hiel geeft)en daardoor zijn lucht kan verliezen met alle gevaren van dien.
de randje zit standaard niet op een WM velg en vandaar enkel geschikt voor een buitenband met binnenband.

Je mag echter wel een tubeless band gebruiken met een binnenband op beiden type velgen
(verwarrend:silly: )
Enkel het feit dat in een wielcombinatie spaken zitten hoeft per definitie niet te beteken dat er een binnenband nodig is. echter bij de honda crf kun je niet zonder.
maar KTM heeft bijv een luchtdichte manchet gemonteerd waardoor tubeless banden geen probleem zijn.


Het klopt inderdaad dat Tube Type banden vaak lastiger te monteren zijn, en ook lastiger in de velgrand willen klemmen. Zeker bij de voorband kan dit wel eens tot problemen leiden waarbij de band niet 100% correct in de velgrand komt en een lichte 'hobbel' veroorzaakt ronde 60kmph. De Anakee III is zo'n voorband die eigenlijk zelden zonder problemen fatsoenlijk in de velgrand wil komen. Er schijnen zelfs zaken te zijn die daarom dit soort banden ook niet willen monteren.
Of ze echt 'stugger' zijn merk ik niet zo echt. (Let er ook niet op.) Wel zijn vaak bepaalde merken veel stugger in de montage (bridgestone is vaak zo'n stugge band), maar dat merk je ook bij monteren op een Tubeless velg.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2020 13:39 - 21 mei 2020 13:42 #10 door Frank
Beantwoord door Frank in topic Banden monteren, moeilijk!
Dit was voor mij de gemakkelijkste manier van doen , maar inderdaad zijn de tubelles-banden heel wat stugger , het gaat allemaal beter met bandenvet ;-) Ik deed het gisteren met de Mitas E07 .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2020 14:11 #11 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Banden monteren, moeilijk!
Dit is ook mijn favoriete instructiefilmpje. Het cruciale moment zit op 2:40 als hij de binnen- en buitenband er tegelijk afdrukt.

Maar als je onderweg een lekke band krijgt en je moet het zonder je werkplaatsgereedschap doen, dan wordt het toch een stuk lastiger.

Veel oefenen dus :)

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2020 23:14 #12 door Manoman12
Beantwoord door Manoman12 in topic Banden monteren, moeilijk!
Op die filmpjes zie je altijd van die soepele bandjes. Nooit van die dikke stugge krengen waar wij altijd mee moeten worstelen. Ik heb er al best een aantal zelf omgelegd met het handje en wat lange lepels, maar zo soepel als op die filmpjes ging het nooit. Ik verheug me iig nooit op de bandenwissel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2020 00:43 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Banden monteren, moeilijk!
we kunnen wel weer een dagje... demonteren bandje plakken monteren organiseren

we kunnen je vast nog wel wat tips and tricks bij brengen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2021 22:24 - 27 juli 2021 22:25 #14 door Ate
Beantwoord door Ate in topic Banden monteren, moeilijk!

robgoesdakar schreef : Even een stukje van Ad Mies gekopieerd :


Het klopt inderdaad dat Tube Type banden vaak lastiger te monteren zijn, en ook lastiger in de velgrand willen klemmen. Zeker bij de voorband kan dit wel eens tot problemen leiden waarbij de band niet 100% correct in de velgrand komt en een lichte 'hobbel' veroorzaakt ronde 60kmph. De Anakee III is zo'n voorband die eigenlijk zelden zonder problemen fatsoenlijk in de velgrand wil komen. Er schijnen zelfs zaken te zijn die daarom dit soort banden ook niet willen monteren.
Of ze echt 'stugger' zijn merk ik niet zo echt. (Let er ook niet op.) Wel zijn vaak bepaalde merken veel stugger in de montage (bridgestone is vaak zo'n stugge band), maar dat merk je ook bij monteren op een Tubeless velg.


Hallo,

ik doe mijn bandenwissels ook zelf om het onder de knie te krijgen zodat ik het op een reis ook zelf kan.

Nog tips om de band goed in de velgrand te krijgen? Ik krijg de TKC80 die ik laatst van je gekocht had maar niet goed in de velgrand. Ik gebruik van dat handalcoholgel als smeermiddel en heb de band tot 4 bar opgepompt. Nog geen succes, een klein stukje zit nog niet goed in de velgrand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2021 22:32 #15 door Ate
Beantwoord door Ate in topic Banden monteren, moeilijk!
Ik volg zelf de methode van Lyndon:
https://www.youtube.com/watch?v=r7mBa7-5OIg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2021 08:47 #16 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Banden monteren, moeilijk!

Ate schreef :
Hallo,

ik doe mijn bandenwissels ook zelf om het onder de knie te krijgen zodat ik het op een reis ook zelf kan.

Nog tips om de band goed in de velgrand te krijgen? Ik krijg de TKC80 die ik laatst van je gekocht had maar niet goed in de velgrand. Ik gebruik van dat handalcoholgel als smeermiddel en heb de band tot 4 bar opgepompt. Nog geen succes, een klein stukje zit nog niet goed in de velgrand.


optie 1: nog meer smeren, en zonder het binnenventiel op pompen
optie 2: band (proberen) om aan de andere kant van het 'probleem' naar binnen te duwen tijdens het op pompen.
optie 3: band met mindere bandenspanning monteren, en een klein stukje rijden, en dan nog een keer op pompen
optie 4: band op 4 bar (als dit al het maximum is wat jij kunt halen..., ik heb soms even 6 bar nodig ...) een nachtje laten staan (ook weer heel goed smeren)
optie 5: gewoon gaan rijden met de standaard bandenspanning, laatst ook een klant gehad waar de plek waar de band niet goed in de velg zat eigenlijk niet eens met het blote oog waarneembaar was, daar was het probleem van de ene op de andere dag verdwenen (was na een paar ritjes).

Suc7

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.254 seconden