Met losse handen rijden lukt niet

28 mei 2020 10:07 #1 door Cor
Met losse handen rijden lukt niet werd gestart door Cor
Hoi,

Ik merk dat wanneer ik boven de 80 km p/u eventjes met losse handen wil rijden, om welke reden dan ook, de gehele voorkant begint te schudden tot het punt dat ik hem weer vast moet grijpen om niet onderuit te gaan. Ik heb dit nog nooit met een motor gehad. Momenteel rijd ik een XL700v uit 2011. Welke dingen moet ik even nakijken om deze onbalans te herstellen?

Dankjulliewel!

Groetjes,
Cor

Zin in motorvakantie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2020 10:31 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Met losse handen rijden lukt niet
Vooral de koffers eerst. Daarna balhoofdlagers laten controleren.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2020 11:01 #3 door Cor
Beantwoord door Cor in topic Met losse handen rijden lukt niet
De koffers? Ik heb (nog) geen koffers.
Balhoofdlagers dan maar!
Dankjewel.

Zin in motorvakantie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2020 11:33 #4 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Met losse handen rijden lukt niet
Kijk ook even naar de juiste bandenspanning, voorwiel een slag heeft en of je voorband niet aan het cuppen is.
Een wellicht wat rare vraag maar wat is je gewicht? Als je type vlieggewicht bent kan dat ook een rol spelen bij de standaard best wel straf afgeveerde TA 700.
Zonder direct ingrijpende maatregelen te treffen zoals andere voorvorkveren zou je ook eens kunnen experimenteren met andere voorvorkolie. Is die überhaupt al eens vervangen????? Zou eigenlijk iedere 2 jaar moeten als je de motor op regelmatige basis gebruikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2020 12:03 #5 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic Met losse handen rijden lukt niet
Ik heb ooit het zelfde gehad. Het bleek toen aan de voorband te liggen. De montage van een andere band zorgde ervoor dat ik wel het stuur kon loslaten (is overigens niet verstandig ;-)

Gr. Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2020 12:07 #6 door Cor
Beantwoord door Cor in topic Met losse handen rijden lukt niet
Interessant. Band en bandenspanning nog in goede staat. Voorvorkolie naar mijn weten nog nooit vervangen.
Ik weeg een solid 83kg, dus dat lijkt me prima :)
Ik ga nu achtereenvolgens proberen:

Slag in het wiel controleren
Windscherm vervangen (deze is hoger dan normaal, maar er is een flinke hap uit, dus dit kan onbalans veroorzaken, lijkt me)
Voorvorkolie vervangen
Balhoofdlagers nakijken

Dankjulliewel.

Zin in motorvakantie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2020 13:59 - 28 mei 2020 14:00 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Met losse handen rijden lukt niet
wat is er met jullie bikers aan de hand.B)

een motorfiets is een evenwichts voertuig .

iedere klein ding is al voldoende om dit te verstoren.. wegdek, wind, gewicht, trilling, belading etc etc

ik heb nog geen een enkele 2 cilinder motorfiets gehad die ik met losse handen kon bedienen want uiteindelijk gaan ze allemaal een bepaalde kant op die ik zeker op dat moment niet wil

en waarom zou je dit uberhaupt willen.
je handen horen gewoon aan het stuur en je ogen op de weg

dom dommer domst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2020 14:26 #8 door Cor
Beantwoord door Cor in topic Met losse handen rijden lukt niet
Dank voor je inhoudelijke toevoeging en waardeoordeel, Waffie.
Een trilling is wat anders, en potentieel gevaarlijker, dan een simpele afwijking één kant op hebben.
Dit herstel ik graag om erger leed te voorkomen, en ik dank de andere forumgenoten dan ook voor hun tips.

Zin in motorvakantie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2020 15:04 - 28 mei 2020 15:10 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Met losse handen rijden lukt niet
graag gedaan,

maar schijnbaar kan het toch niet aan mijn indruk ontgaan dat het weinig heeft bijgedragen.

en dat er meer waarde aan gehecht zou geven als ik al die redenen op zou noemen waarom een motorfiets niet met losse handen bereden kan worden.

cup vorming op de banden
banden spanning
onstabiele banden ten aanzien de karkas opbouw(te soepel)
remplekken op de band
voorvork
voorvering
achtervering
wiellagers
balhoofdlagers
prolink lagers
belading
rijwind verstoring
ruitje
overbelading
motorblok onbalans
lege benzine tank
verkeerde zithouding
teveel beweging in het stuur
mogelijk een offset wielstand
de velg of velgrand vervormd (slag erin)
slinger in voorwiel
remschijven lopen aan
spaak voorspanning
ontbrekende spaken.
krom frame
??
misschien zijn dit de tips waarvan je denkt dat je er wat aan hebt en dus kan controleren

mijn excuses dat ik het niet begrepen heb.

( nou niet het ergste denken van me want misschien is het inderdaad enkel je balhoofdlager)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2020 15:18 #10 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Met losse handen rijden lukt niet
Cor, Waffie valt best wel mee hoor als je hem kent :mrgreen: hij is echt de kwaadste niet :lol:

Wat ik me afvraag is het volgende. Hoe lang heb je deze motorfiets al en veel heb je er zelf inmiddels mee gereden? Is het ineens spontaan ontstaan en had je er eerder met deze motor geen last van?
Veel van dergelijke trillingen ontstaan door wat achterstallig of niet altijd even deskundig onderhoud en in de loop van de tijd gaat dat zich openbaren. Ik hoop dat ik je hier mee niet in de gordijnen jaag maar dat is vaak wel het beeld. Een enkele keer ontstaan het na montage van een nieuwe band die weliswaar goed gemonteerd is maar een maandag ochtend exemplaar blijkt te zijn. Heb je toevallig in een over enthousiaste bui je wielen gepoetst en is daarbij een stukje plak- of spaaklood verdwenen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2020 15:40 #11 door Cor
Beantwoord door Cor in topic Met losse handen rijden lukt niet
Haha, dank. Komt vast helemaal goed tussen Waffie en mij.

Ik rijd de TA nu bijna twee jaar en er komt sowieso 'groot' onderhoud aan. Wil een aantal dingen vervangen/nalopen, en vroeg me af wat ik daarbij mee moest nemen om de balans te herstellen. Het is me nog niet eerder zo opgevallen, maar toen ik onlangs bij het uitrijden richting een rood stoplicht even mijn vingers wilde strekken viel het me ineens sterk op. Ik ga met alle tips aan de slag!

Zin in motorvakantie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2020 15:43 #12 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Met losse handen rijden lukt niet
Oké succes, overigens zonder je te willen dollen, Waffie zou je daar prima mee kunnen helpen. Vertrouwd adres in Rucphen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2020 16:53 #13 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Met losse handen rijden lukt niet
Uit eigen ervaring zijn dit de 3 meest waarschijnlijke oorzaken als we koffers en ruiten buiten beschouwing laten:

1. Balhoofdlagers
2. Wiellagers
3. Cuppen

Succes !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2020 13:48 #14 door alain
Beantwoord door alain in topic Met losse handen rijden lukt niet
Een draaiend voorwiel kun je vergelijken met een gyroskoop. Naast alle genoemde oorzaken zijn er natuurlijk ook de externe factoren die het voorwiel van een Transalp uit zijn balans kunnen brengen. Een Transalp is daar, net zoals sommige andere, zelfs recente motoren, gevoelig aan.
Hou er dus rekening mee dat het fenomeen zich nog wel kan voordoen, zelfs als je motorfiets tiptop in orde is.
Sommige motoren hebben hiervoor een stuurdemper. Ik had die ook ooit op mijn oude BMW-boxer in de jaren 70.Ik weet niet of iemand ervaring heeft met een stuurdemper op een TA?

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2020 08:15 #15 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Met losse handen rijden lukt niet
Mijn Suzuki Vstrom had dit in geringe mate ook. Na het plaatsen van een vork-brace waren de klachten al minder. Bij een grote beurt heb ik nieuwe banden (Bridgestone A41) en Hyperpro veren in de voorpoten laten monteren. Ook gelijk de olie vernieuwd.
Hierna waren de problemen volledig verdwenen. Zonder handen ging de fiets keurig rechtdoor en was er geen sprake meer van trillingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden