Waarom voorzichtig inrijden?

12 nov 2009 17:23 #1 door Nikneem
Waarom voorzichtig inrijden? werd gestart door Nikneem
Zag deze week een film van MV Agusta op Discovery.
Daar worden nieuwe motorblokken getest op vol vermogen bij 13.000 toeren.
Als men dan die motor nieuw koopt bij de dealer, wordt je op het hart gedrukt dat je de eerste 1000 km absoluut niet meer dan pakweg 5000 toeren mag draaien en rustig aan moet doen.
Overigens gebeurt dat ook bij Honda en nog heel veel andere merken.
Wie kan me dat nu eens uitleggen hoe dat kan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2009 17:31 #2 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Waarom voorzichtig inrijden?
Bij nieuwe motoren is het van belang de zuigerveren en cilinders snel op elkaar te laten inslijten. Dit gaat beter op vol vermogen. Van belang is ook een oliewissel na 500 km omdat de olie dan al vervuild is door metaalresten. Waarom de dealer zegt dat er rustig aan gedaan moet worden...... geen idee ???

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2009 17:43 #3 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Waarom voorzichtig inrijden?
Hier overigens nog een linkje naar dit onderwerp, wat men er van vindt moet men zelf weten. 8)

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2009 20:55 #4 door ledo
Beantwoord door ledo in topic Waarom voorzichtig inrijden?
Tegenwoordig laat men vooral automotoren al inlopen in de fabriek, dus het eerste slijtprocess wordt al voor je gedaan.
Bij het kopen van een nieuwe auto hoef je die dus niet meer in te rijden, je kunt terugkomen na b.v. 30.000 km voor een eerste beurt.
Op deze manier haalt men ook de eerste manko's uit een motorblok en komen die dus zelden meer voor bij de klant.
Ik kan me voorstellen dat iets dergelijks ook bij motoren al wordt gedaan.
Hoe men ze precies laat inlopen is denk per fabriek anders en wellicht type afhankelijk, maar
als dat dus gedaan is, is inrijden niet meer echt nodig en is een eerste beurt dus ver weg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2009 21:08 #5 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Waarom voorzichtig inrijden?
Euhhh....eerste beurt nieuwe auto was bij mijne na 1200 km....of is dat controle of alles nog vast zit? ???

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2009 02:54 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Waarom voorzichtig inrijden?
ik begrijp de vraag wel maar het antwoord kan niet sluitend gegeven worden,

ik kan alle argumenten wel opnoemen waarom er voor standers zijn en tegen standers.
feit is wel dat ieder metaal onderdeel dat in contact komt met een ander metaal deel op elkaar in zal lopen,
dit gaat gepaard met wrijving en dit creeert hitte die weer tijdig afgevoerd dient te worden.
Men mag aannemen dat als een motor vast loopt er in de meeste gevallen sprake is van onoordeelkundig gebruik.
En deze kans is het meest mogelijk bij de eerste 1000 km
Niemand heeft de wijsheid in pacht om jouw dus een eensluitend advies te geven maar ben vrij zeker dat datgene wat in het boekje staat je de minste problemen zal opleveren.
zoals huib bespreekt om vol gas te gaan is ook een manier maar wel de manier waar de risico's  vele malen groter zijn
en als je die wilt nemen.. is uiteindelijk je eigen keus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.056 seconden