ketting bewust te slap

16 nov 2009 21:11 #1 door zwart met oranje
ketting bewust te slap werd gestart door zwart met oranje
volgens de meeste mensen is mijn lager uigaande as hoogst waarschijnlijk ter ziele gegaan door een te strak staande ketting
nu vroeg ik mij af wat de nadelen zouden kunnen zijn van het bewust te slap laten staan van de ketting

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2009 21:19 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic ketting bewust te slap
overal waar 'te' voor staat is niet goed !!!

te slap, te strak, te veel  (alhoewel je natuurlijk nooit 'te veel' geld kunt hebben) ;)

Als jij gewoon zelf zorgt dat je ketting juist gespannen wordt, dan zal dit niet 'zomaar'  voor komen.

Even filosoferend over 'te slap'. Je hebt dan dus mogelijk een 'aanloopmoment' waarbij je dus met je voortandwiel even geen kracht kunt zetten omdat de ketting nog niet strak staat om je achtertandwiel te laten draaien. Dit geeft een schokkend rijgedrag.
Daarnaast loop je een (groter) risico dat je ketting eraf loopt, en hij kan wat meer 'klapperen'.

Ik begrijp best dat je nu een beetje angstig bent geworden van het werk (en kosten), maar hij moet wel heel erg te strak staan wil je zomaar je lagers stuk krijgen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2009 08:28 #3 door Frankvdb
Beantwoord door Frankvdb in topic ketting bewust te slap

overal waar 'te' voor staat is niet goed !!!


"tevreden"

ik volg helemaal de angst van Z/O:

ik heb er altijd op toegezien dat de ketting de juiste spanning heeft:
- niet te slap want dan gaat die inderdaad klapperen tijdens het rijden, veroorzaakt die schokken bij het aanzetten en gas lossen, maakt manoeuvers zoals U-turns niet gemakkelijk...
- niet te strak want dan slijt de ketting erg, ook de tandwielen gaan er dan aan, maakt extra lawaai...etc etc

gemiddeld doe ik met een ketting toch wel 20.000km! Mits regelmatige controle, smeren NA de rit als de ketting lekker warm is en af en toe bijstellen is dat niet zo moeilijk.

Echter ik heb me ook laten verrassen door een Gendarme Couché, of een verkeersdrempel in Frankrijk, door er met een gepakte @ inclusief duozit over te knallen. Resultaat: eveneens de lagers naar de filistijnen!!

Ik moet de herstelling nog uitvoeren, maar nu al zit er bij mij ook reeds de schrik in voor die onvoorziene omstandigheid: ondanks controle, ondanks regelmatig bijstellen toch steeds kans op schade, kleine schade maar met grote gevolgen

ik zou zeggen Z/O, beter iets TE los dan TE vast, dan blijven je ketting en je lagers TEvreden...

ik leef in ieder geval met je mee


Frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2009 09:49 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic ketting bewust te slap


Echter ik heb me ook laten verrassen door een Gendarme Couché, of een verkeersdrempel in Frankrijk, door er met een gepakte @ inclusief duozit over te knallen. Resultaat: eveneens de lagers naar de filistijnen!!


Naar mijn bescheiden mening stond je kettingspanning dan dus ook niet goed....
In theorie moet de spanning dusdanig staan dat als de afstand tussen as van voortandwiel en as van het achterwiel het grootst is de ketting nog enige (een centimeter) speling moet hebben.

Die afstand is het grootst op het moment dat de achterbrug in 1 rechte lijn staat richting het de as van het voortandwiel. Daartoe moet toch wel enigsinds ingeveerd worden, dus die situatie kun je vaak niet bereiken op het moment van controlleren van de ketting spanning.
(Met bepakking en duo bereik je dit punt natuurlijk sneller !!!)

Ooit heeft eens iemand geschreven dat je het beste eenmalig eens de spanning 100% correct in stelt (dus bij die grootste afstand), en dan vervolgens meet hoeveel speling dat geeft op het moment dat de motor op de jiffie staat. Dan zit je altijd goed.

Maar goed, het zal ook weer niet op een paar mm aan komen ;)

PS: "tevreden" is 1 woord  :angel:

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2009 09:56 - 17 nov 2009 09:59 #5 door Frankvdb
Beantwoord door Frankvdb in topic ketting bewust te slap
[quote author=robgoesdakar

PS: "tevreden" is 1 woord
[/quote]

je bent TE streng !!  ;)

je toelichting klopt helemaal,
voor en tijdens de reis werd de ketting regelmatig gecheckt.
Echter die venijnige verkeersdrempel had ik niet gezien en pakte hem dus op volle snelheid, met het gekende gevolg als resultaat.
Soit, niks aan te doen, herstellen en uitkijken is de boodschap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2009 22:43 #6 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic ketting bewust te slap
als ie op z'n zijpikkel staat mag je 4 cm speling hebben onderaan (met een strakke bovenzijde)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2009 07:57 #7 door henkiehaag
Beantwoord door henkiehaag in topic ketting bewust te slap
Volgens onze vrienden op het Duitse forum moet je de ketting tegen de achterbrug  ( onderzijde  ;D ) aan kunnen duwen als de motor op de middenbok staat.
En wel ter hoogte van de bevestiging van de ketting geleider.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2009 08:30 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic ketting bewust te slap
Ieder heeft zijn eigen manier om te controleren.

Persoonlijk gebruik ik ook de methode van ketting 'net' (maar dan ook echt 'net') tegen de achterbrug aan te duwen.
Er zijn ook mensen die gewoon een blokje gemaakt hebben nadat ze eenmaal de exact juiste spanning bepaald hebben.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2009 08:55 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic ketting bewust te slap
In mijn (Duitse) WPH staat dat je hem op de bok moet zetten (tsja moet je die wel hebben!) of iig met het achterwiel van de grond. De doorhang moet dan zijn: gemeten onder, tussen de tandwielen, door die omhoog te duwen en moet tussen 3,5 en 4,5 cm bedragen.

Ik vind dat persoonlijk wat aan de strakke kant. Ik zit zelf meestal zo tegen 6 à 7cm aan denk ik, wel gemeten op die manier. Haha "niet strak maar ook niet slap".. Als ik hem losser zet gaat-ie klapperen en schokkerig op gas reageren en hakerig schakelen. Omgekeerd weer een indicatie dat ik mn ketting wat moet spannen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2009 19:52 #10 door Huib
Beantwoord door Huib in topic ketting bewust te slap
Ik stond vanmiddag weer geparkeerd in het zand. Bij het wegrijden moest ik ff duwen en gassen tegelijk want stond een beetje vast......hoor ik opeens een paar klappen van het voortandwiel die onder de ketting doorgetrokken wordt!! (vrij nieuwe DID set) Dat  is niet best en dat doet dus een te slappe ketting voor je, buiten de eerder genoemde problemen om. Ik hou de +- 4 cm methode met wielen op de grond aan (moet hoognodig stellen) , heb de voorspanning van de achterveer op minimaal staan. Dit houdt dus in dat mijn twin iets lager is (korte bene  ::) ). Die 4 cm zou dan iets teveel zijn, dus de afstand van de ketting naar je achterbrug is dus zowieso een slechte indicator als je wielen op de rond staan. Ik ga hem toch maar op 't bokkie zetten en die 6 tot 7 cm aanhouden zoals brombeer al noemde. 4 cm onbelast is zeker te strak, die fout heb ik al een keer gemaakt en toen kon je gitaarspelen met de ketting zo strak!!

Ter illustratie: 8)



Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2009 21:38 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic ketting bewust te slap
Hey Huib,

Mijn woorden zijn geen wetmatigheid hè. Ik doe veel ook op ervaring en gevoel.

Maar als ik de waarde uit mijn WPH aan zou moeten houden, die 3,5 tot 4,5 cm, zou ik dat meten terwijl hij op zn eigen gewicht staat (dus niet op de jiffie). En dan vind ik die 3,5 nog steeds op het randje.. Maar das mschien gevoel.

Op welk strand sta je daar eigenlijk??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2009 21:52 #12 door Huib
Beantwoord door Huib in topic ketting bewust te slap
Terschelling....... Geen snelheidslimiet van november tot april. Vergunning kost 10.30  ;D

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2009 22:07 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic ketting bewust te slap
VET zeg! Die man heb Plage Blanche voor zn deur... 8)

Zal tussen IJmuiden en Zandvoort wel weer niet gelden.. ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2009 22:08 #14 door Huib
Beantwoord door Huib in topic ketting bewust te slap
Trouwens.... die 6 a 7 cm onbelast heb ik vaker gehoord. Dus zou wel eens kunnen kloppen.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2009 22:45 #15 door olaf
Beantwoord door olaf in topic ketting bewust te slap
wil je het op zeker doen , haal dan je achterveer(schokbreker) eruit , heb ik gedaan bij het vervangen van de orginele veer .
Dan kun je de achterbrug met wiel optillen tot het in een lijn ligt met voor tandwiel , daar is dus het punt waar de ketting het strakst staat (moet dan nog iets speling hebben om de lagers niet te overbelasten) , maak voor jezelf dan een meetpunt op de achterbrug (referentie ) en meet de speling met wiel op de bok of jiffie(onthoud dit) ,  zo kun je hem altijd juist afstellen .
Is eenmalig wat werk maar dan is er geen risico meer van te strak spannen , of twijfel dat je wel goed hebt gedaan .

Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2009 09:55 #16 door olaf
Beantwoord door olaf in topic ketting bewust te slap


Waarom zoveel werk. Ik doe gewoon links en rechts een spanbandje om de handgrepen van de duopassagier en de achterbrug. Aantrekken tot voor-, achtertandwiel en as vd achterbrug op 1 lijn staan. Dan 1 cm speling aanhouden , zit je altijd goed.


Dat is een goeie , maar sinds ik het aangepaste en iets verhoogde setje in mijn twin heb zitten gaat dat niet meer lukken .
Ben ook niet de enige denk ik met aangepaste vering >

Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2009 10:20 #17 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic ketting bewust te slap
Dat van die 6-7 cm heb ik idd ook vaker gehoord. Maar met de Dero vind ik de ketting dan te slap. Hou dus gewoon het schemaatje op de achterbrug aan: 4-5 cm 'freeplay'. Komt er (zoals op het D forum) idd op neer dat de bovenkant van de ketting nét (niet) de onderkant van de achterbrug raakt (indien op middenbok).

Doe gemiddeld 30.000 km met een setje, hoef eigenlijk maar 2x te spannen: Ca. 1.000 km na montage ('uitrek') en vaak nog een keer aan het einde van z'n levensduur. Tussentijds span ik de ketting eigenlijk nooit na. Smeren doe ik uit de spuitbus.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2009 10:35 #18 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic ketting bewust te slap
Na spannen is merk afhankelijk en je kan niet stellen dat het geen tussentijds aandacht behoeft.
Een RK-ketting is bijvoorbeeld niet voor gerekt en zal met name in het begin wat extra aandacht behoeven.

@HotelMike
Lijkt me een boeiende werkwijze. Handvatten zijn van kunststof kunnen zeker wel wat hebben maar of het nu verstandig is om een spanband op deze wijze te gebruiken om een Hyperpro veer in te drukken lijkt me geen verstandig advies. Maar goed een ieder is vrij om te doen wat hij wil  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2009 11:56 #19 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic ketting bewust te slap
Ter aanvulling op Bram's berichtje:

Ik gebruik een ketting van D.I.D. in een zwaardere uitvoering als standaard. Neem aan dat 'RK' staat voor Regina Ketting?

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2009 06:47 #20 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic ketting bewust te slap

Ik gebruik een ketting van D.I.D. in een zwaardere uitvoering als standaard. Neem aan dat 'RK' staat voor Regina Ketting?


RK staat niet voor Regina. RK is een Japans merk wordt o.a. verkocht door Polo / Louis / HG.
Wordt ook als eerste montage gebruikt.

DID is inderdaad een voorgerekte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden