Diesel met hand vernevelen voor kettingonderhoud ?

19 juli 2020 18:13 #1 door Garfield
Even een rare vraag waar je via Google ook niet makkelijk antwoord op krijgt ... (Google maar eens op 'diesel pomp', 'diesel verstuiven' of 'diesel vernevelen'.)

Anyway ... ik ben de laatste tijd wat meer bezig met kettingonderhoud want nu ik recent een nieuwe ketting heb gemonteerd wil ik 'm ook goed onderhouden.

Ik maak 'm regelmatig schoon met diesel. Nu zijn er allerlei manieren om dat op je ketting te krijgen maar ik ben nog niet tevreden. Ik had bedacht om de diesel in een flesje met vernevelaar te doen, zoals bijv. een plantenspuit.
Ik heb er al een paar geprobeerd maar elke keer blijkt het pompmechanisme niet tegen diesel te kunnen.

Hoe doen jullie dit ?
Heeft iemand wel een werkende oplossing ? Zo'n metalen oliekannetje met pompje ? Wat werkt wel ?

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2020 18:51 #2 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Diesel met hand vernevelen voor kettingonderhoud ?
Schoonmaken doe ik nooit. Wel bij elke rit (kettingzaag)olie op het achterblad middels een perestaltisch pompje en een elektronische timer. Deze timer stuurt de pomp 1sec aan en dit type pomp druppelt niet na.

Laatst is het slangetje beschadigd dus voor nu even met de hand :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2020 19:41 #3 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Diesel met hand vernevelen voor kettingonderhoud ?
leuk video

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2020 21:18 #4 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Diesel met hand vernevelen voor kettingonderhoud ?
In het verleden gedaan met kwast en bokkepoot kwast

Lekker dompelen in diesel olie of kerosine ,lekker nat licht spoelen en kwasten.
Met niet pluizige schone doeken ketting na wrijven laten drogen als je de tijd heb ?
Ketting invetten/smeren

Niet blijven spoelen ! Als o ring / x ring
Niet goed meer afsluiten dan kan je het vet binnen de rollen weg spoelen !

Gepast het vuil weg kwasten.:ohmy:
Ik heb voor het lekken een oude rvs frituurpan / losse binnenpan overgehouden B)

Het is ff een rot klusje .maar zand of zo als slijppasta op de ketting laten zitten is niet goed voor de levensduur....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2020 21:19 - 19 juli 2020 21:22 #5 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Diesel met hand vernevelen voor kettingonderhoud ?
Heren, dankjewel maar ik zou hier graag niet ingaan op hoe de ketting schoon te maken en te smeren. Dat wordt weer een eindeloze discussie net zoals over banden of olie.

Ik heb voor mijn TA gekozen voor schoonmaken met diesel en vervolgens smeren met kettingspray en met dat als uitgangspunt heb ik mijn vraag gesteld.

EDIT mijn reactie hierboven keam tegelijk met het antwoord van Wilco dat ik nog niet gezien had toen ik mijn reactie schreef.

Zoals Wilco het doet doe ik het nu min of meer ook. Maar ik probeer dus wat minder diesel te kliederen / verspillen en ik probeerde de diesel dus te vernevelen maar tot nu toe gaan alle pompjes kapot omdat ze kennelijk niet tegen diesel kunnen.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2020 21:29 #6 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Diesel met hand vernevelen voor kettingonderhoud ?
geen voorstander van vernevelen
Slecht voor de longen huid en omgeving
Ik kies voor nat kwasten en de nitril handschoentjes aan .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2020 21:38 #7 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Diesel met hand vernevelen voor kettingonderhoud ?
deze pompnevelspuit kunnen wel tegen oplosmiddelen en dus diesel
https://eshop.wurth.nl/Product-categorieen/Pompnevelspuit-bedrukt-leeg/31213007101503.cyid/3121.cgid/nl/NL/EUR/?CampaignName=CS005&RecoId=box1@productdetailpageA

www.oliehandel.nl/product/pompnevelspuit...bXbGBLMaAnSUEALw_wcB


nielsenautopoetsmiddelen.nl/product/1l-p...it-chemie-bestendig/

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2020 21:43 #8 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Diesel met hand vernevelen voor kettingonderhoud ?
Thanks Jeroen, 'pompnevelspuit' ... leuk voor scrabble :-)
Nu kom ik ergens !

Wilco: ik snap je overwegingen. Ik vind het wel meevallen met de damp / nevel.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2020 21:58 - 19 juli 2020 22:02 #9 door L Coudert
Beantwoord door L Coudert in topic Diesel met hand vernevelen voor kettingonderhoud ?
Ik gebruik (als de ketting erg vuil is) meestal dit apparaat van tante Louis
( www.louis.nl/artikel/kettenmax-louis-edi...icle_number=10003114
met diesel als vloeistof om schoon te maken. Je kunt ook het de speciale S100 vloeistof gebruiken. Daarna met een spuitbus kettingvet inspuiten.
L Coudert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2020 18:59 - 21 juli 2020 19:29 #10 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Diesel met hand vernevelen voor kettingonderhoud ?
Fource / Rijsbergen
Prijs 18.17 inkoop ex btw
advies 25,95
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2020 20:36 #11 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Diesel met hand vernevelen voor kettingonderhoud ?
Nice !

Dankjewel voor het zoeken en posten !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2020 20:39 #12 door Zijspan
Beantwoord door Zijspan in topic Diesel met hand vernevelen voor kettingonderhoud ?
Ik demonteer de ketting gewoon en leg deze in een teiltje om schoon te maken. Mijn ketting heeft een sluitschakel met een visje. Makkelijk in en uit te halen. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.222 seconden