Toch geen carb probleem, maar CDI stuk.

07 aug 2020 11:25 #1 door Albert AT
Toch geen carb probleem, maar CDI stuk. werd gestart door Albert AT
Misschien help ik hier iemand mee...

Probleem was: Net niet lekker lopen, soms een plofje richting inlaatrubber. Geen vol vermogen. Motor was wel goed rijdbaar.

Wanneer ontdekt: Na groot onderhoud. Olie, kleppen stellen etc merkte ik dat stationair toerental niet constant was en hoorde ik zo nu en dan een plofje richting inlaat. Daarvoor had ik al gemerkt dat ik ook bij 20 graden C koude start met choke moest doen.

Wat gedaan/getest: Groot onderhoud zat eraan te komen dus:
]Kleppen gesteld,
carburateur zijn er dan toch achterweg (makkelijker kleppen stellen) en die op zicht schoon gemaakt.
voor demontage remreinigertest gedaan, reageerde iets, dus ook nieuwe inlaatrubbers gemonteerd.
carbs gesynchroniseerd (toen kwam zo nu en dan de vacuumslang van de montage door plofje richting inlaat)
nog een keer kleppen gecontrolleerd (stonden goed)
stationair mengsel aangepast (werd het iets beter van)
bougies getest en uitgewisseld (je gaat gekke dingen doen)
Doorslag op de bougiekabels gezien, dus die extra ingetapt met isolatietape (als test of dit wat oplost)

Door alle handelingen liep de motor IETS beter, maar nog niet naar tevredenheid.

2 weken later wilde de motor niet meer starten.

accu gaf in rust 13.2 volt (lithium met overlaadspanning beveiliging)
Motor aangedrukt en laadspanning gemeten: alles tussen 0.2 en 20.4 volt gemeten.

Nieuwe accu en spanningregelaar gemonteerd. Motor starte weer redelijk (startrelais had er ook niet veel zin meer in)

toen ging er een lampje branden....

Accu heeft overlaad bescherming, alle lampen incl. dasboard is led. werkspanning tussen 6 en 30 volt. de digitale toerenteller gaf al tijden een rare sprong in toerentallen weer. Piekte 1 seconde even 1000 toeren meer en gaf dan weer normaal toerental aan. Zou de cdi en ontsteking stuk zijn door overlaadspanning?

Dessert motors helpt me uit de brand door een goede cdi te lenen om te testen... Motor loopt weer als een zonnetje.

Nieuwe CDI gemonteerd, bobines vervangen door gebruikte van Dessert motors, startrelais vervangen door gebruikte van Dessert motors. Honda is weer blij.. ik ben weer blij..

Voor goede hulp, meedenken in oplossingen en altijd een gezellig gesprek over de clubmotoren: www.desertmotors.nl/
Voor CDI met 2 onstekingscurves (dus ook een voor euro95/98) cdi-shop.de/en/shop/honda-xrv750-africa-twin-rd04rd07/cdi407-d
de cdi hierboven zorgt ook voor mooiere loop en beter verbruik. 1 op 21 gemeten laatste toertocht, inclusief 100km snelweg.

Groet,
Albert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 aug 2020 13:00 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Toch geen carb probleem, maar CDI stuk.
Mooi verhaal, fijn dat het opgelost is en super dat je het hier gedeeld hebt !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 aug 2020 22:35 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Toch geen carb probleem, maar CDI stuk.

Misschien help ik hier iemand mee...


Zou zomaar kunnen! Ik ga het bij mijn motortje iig ook even testen.
De symptomen zijn ook: geen vol vermogen, tot pakweg 100 km/u loopt ‘ie prima, daarboven niet, voelt als brandstof tekort terwijl hij zuipt als een tempelier.

Bedankt Albert :)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2020 12:27 #4 door Albert AT
Beantwoord door Albert AT in topic Toch geen carb probleem, maar CDI stuk.
zou mooi zijn als je de oplossing nu ook gevonden hebt. zo niet; controleer ook de "nvacuumrubbers" bovenop de gasschuiven. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden