onderhoudsvrije ketting

31 aug 2020 09:03 #1 door jan1966
onderhoudsvrije ketting werd gestart door jan1966
Onderstaand bericht kwam ik tegen op het Suzuki Vstrom forum:




28 AUGUSTUS 2020
PERSBERICHTEN

BMW levert motorketting die niet meer gesmeerd hoeft te worden

BMW Motorrad introduceert voor motofietsen een motorketting die niet meer gesmeerd of gespannen hoeft te worden. De ketting is afkomstig van kettingfabrikant Regina en wordt door BMW de M-Endurance ketting genoemd. Als optie op een nieuwe S1000RR of S1000XR kost de nieuwe aandrijfketting € 101,64.

Net als normale X-ring-kettingen, heeft de M Endurance-ketting een permanente vulling met smeermiddel tussen de rollen en pennen van de kettingrollers, omsloten door X-ringen. Geheel nieuw is echter dat de voorheen noodzakelijke extra smeermiddeltoevoeging voor de rollen en daarmee het bekende "kettingsmeren" niet meer nodig is, wat ook geldt voor het naspannen vanwege de gebruikelijke slijtage.

Deze opvallende innovatie wordt vooral mogelijk gemaakt door het gebruik van een nieuw coatingmateriaal voor de rollen: tetraedrisch amorf koolstof (ta-C), ook wel industriële diamant genoemd. Deze coating kenmerkt zich door extreme hardheid en bestendigheid en wordt daarbij tussen de bekende DLC coating (Diamond Like Carbon) en echte diamant geplaatst. In tegenstelling tot de metalen oppervlakken die tot nu toe worden gebruikt, slijt de coating met de ta-C industriële diamant niet.

Tegelijkertijd biedt dit type coating ook een drastisch verlaagde wrijvingscoëfficiënt. Dankzij de uitstekende droge smeringseigenschappen en het elimineren van slijtage, bieden de met ta-C afgewerkte rollen van de M Endurance-ketting een onderhoudscomfort dat gelijkwaardig is aan dat van een motorfiets met cardanaandrijving, dus zonder al het extra schoonmaakwerk dat normaal onvermijdelijk is bij een conventionele ketting vanwege opspattend smeermiddel. Daarmee biedt de M Endurance-ketting ook maximale milieuvriendelijkheid.

De M Endurance-ketting is in 525-dikte nu in eerste instantie verkrijgbaar voor de twee 4-cilindermodellen BMW S1000 RR en S 1000 XR. De M Endurance-ketting is daarvoor als accessoire of als optie direct af fabriek verkrijgbaar. Andere BMW Motorrad-modellen worden op deze innovatie voorbereid.

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2020 12:27 - 31 aug 2020 12:28 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic onderhoudsvrije ketting
klinkt allemaal leuk en aardig, maar ik heb mijn vraagtekens. Denk meer dat het een marketing berichtje is.

Het is een utopie te denken dat je met kettingsmeren extra smeermiddel tussen de rollen gaat krijgen. Deze zijn namelijk afgesloten door de X (of O) ring.En dit geldt ook gewoon voor de normale kettingen die we tegenwoordig gebruiken.

Het smeren is bedoeld om de X (of O) ringen in conditie te houden zodat deze (langer) de afdichtende werking behouden en niet door uitdroging e.d. scheurtjes gaan vertonen waardoor het smeermiddel tussen de rollen kan verdwijnen.

Daarnaast helpt de smering ook bij het verminderen van geluid, en het schoonhouden van de ketting (en de X (of O) ringen).

De huidige kettingen die we monteren hoeven eigenlijk ook nooit gespannen te worden. Er is 1x een controle na ca. 500km om eventuele 'zetting' nog te corrigeren, en zodra je merkt dat de ketting wel gesteld moet gaan worden, is het tijd om alvast een nieuwe te bestellen, want dan begint de ketting te slijten en is hij bijna aan vervanging toe.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2020 17:19 #3 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic onderhoudsvrije ketting
Ik vond het nog wel zulk goed nieuws.

Op de website van Regina kom ik overigens niets over deze ketting tegen.

Dit is de bron van het bericht op het Vstrom forum:

www.nieuwsmotor.nl/69-persberichten/2543...&utm_medium=facebook

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2020 23:28 #4 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic onderhoudsvrije ketting
Kettenwulf heeft een DCM ketting wordt ook dor Honda en Kawasaki gebruikt. Is niets nieuws zijn nog meerdere fabrikanten dit het hebben. BMW marketing is zoals gewoonlijk weer goed om iets wat al bestaat weer een nieuw elan te geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2020 23:40 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic onderhoudsvrije ketting
Die smering die je op de rollen smeert dient (ook) voor het contact tussen rollen en tandwiel. De vettigheid laat olie los als de rollen in contact komen met het kettignwiel. Die olie vormt een filmlaag waardoor contact tussen kettingwiel en rollen minimaal is.

Die DLC ta-c of watdan ook coating geeft de rollen een kneiterhard oppervlak waardoor wrijving afneemt en de rollen niet snel zullen slijten maar je kettingwiel natuurlijk nog wel.

Die DLC coatings zijn wel mooi en werken in de juiste toepassing zeker, superlage wrijving en het ziet er bestwel mooi uit ook. Gebruikt t op werk ook :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2020 07:23 #6 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic onderhoudsvrije ketting
Ik heb ooit de machines verkocht die dit soort coatings kunnen aanbrengen.
Alles wat hierboven staat klopt.
De coatings zijn keihard en zeer glad maar ik denk niet dat ze voorkomen dat het smeermiddel binnenin wegraakt. En er komt natuurlijk ook vuil op je ketting. Dat moet je natuurlijj niet laten zitten want zand slijpt alles genadeloos kapot.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2020 11:01 #7 door Ate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2020 15:43 #8 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic onderhoudsvrije ketting

Garfield schreef : Ik heb ooit de machines verkocht die dit soort coatings kunnen aanbrengen.
Alles wat hierboven staat klopt.
De coatings zijn keihard en zeer glad maar ik denk niet dat ze voorkomen dat het smeermiddel binnenin wegraakt. En er komt natuurlijk ook vuil op je ketting. Dat moet je natuurlijj niet laten zitten want zand slijpt alles genadeloos kapot.


Als die coating heel glad is hecht er weinig vuil aan. Misschien dat regelmatig wassen voldoende is :-)

Zou voor de mijne wel goed zijn, staat die er netter bij.

In ieder geval een leuke ontwikkeling

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.090 seconden