Snelle oppervlakkige roest op boutje en nippels remleidingen

10 okt 2020 16:44 #1 door Eric van Heck
Hallo allemaal,

Mijn dochter heeft 10 dagen geleden haar eerste motor, een Yamaha FZ6N gekocht uit 2004. Ik weet het, maar ze is te klein voor een TA :(
Mee geweest om te kijken en proefrijden, motor zag er goed uit en voelde goed, nette prijs. Dus ze heeft hem gekocht. Nu beginnen overal boutjes te roesten, van de kappen, de remmen, en ook de koppelstukken van de remleiding. In 10 dagen!

Wat is hier de beste oplossing? (elke dag invetten is geen oplossing ;-) )
Ze gaat in ieder geval deze week nog terug naar de verkoper (beroeps) om te praten...

Dank voor jullie reakties,

Eric van Heck

Transalp XL650V-6 2006
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2020 09:25 #2 door alain
Doet mij sterk denken aan de truc van de cola destijds in het leger. Heel efficiënt om je wapen te reinigen, en met mooi opgetoetst materiaal op het appel te komen, of je wapen weer in te leveren, maar ... 'Apres nous le deluge' maw, de volgende bezitter zit met de gebakken peren.

In geval van je motor is mogelijk niet enkel de roest weggehaald, maar ook de zinklaag die er ter bescherming op lag.

Cola, azijn, of een ander zuur bijt niet enkel de roest weg...

Ik antwoord op dit niet-club-verhaal omdat dit eveneens geldt voor onze clubmotoren.

Oplossing: invetten of vernieuwen

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2020 09:43 #3 door Eric van Heck
Beantwoord door Eric van Heck in topic Snelle oppervlakkige roest op boutje en nippels remleidingen
Dank Alain, dat je de moeite nam voor je antwoord. Wij zijn ermee geholpen. De onderliggende gedachte was inderdaad dat dit probleem waarschijnlijk niet merkgebonden is.

Na een zoektocht op internet zag ik inderdaad veel verslagen van roest verwijderen met zuur, en mijn gedachte was direct: "Dat tast het metaal toch aan?"
Gelukkig vond ik ook een mooi productvergelijk voor roestwering op staal, met als best werkend product: vaseline! Daarmee behandelden we vroeger onze fiets al, na het poetsen....

Uiteraard is vervangen een optie, en de remleidingen zijn daar wel aan toe, denk ik, maar of je alles zo maar even snel kunt vervangen? Waarschijnlijk zijn meer onderdelen van de fiets zo behandeld :-(

Ben benieuwd hoe de verkoper (handelaar) hierop reageert.

Eric

Transalp XL650V-6 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2020 12:39 #4 door V-Twin
Ik schat in de volgende reactie:
"Oh meneer/mevrouw wat vervelend. Maar ja ik kan er niets aan doen, ik heb er niets aan gedaan. Ik kan het wel verhelpen maar dat kan niet voor niets, het is immers geen nieuwe motor."
Dan wel woorden van gelijke strekking :unsure: :oops:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2020 15:49 #5 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Snelle oppervlakkige roest op boutje en nippels remleidingen
Met een tweedehands motor koop je ook de voorgeschiedenis, en die kan een tussenpersoon niet wegnemen natuurlijk. Als die handelaar de motor glimmend heeft gekregen en alleen binnen heeft opgeslagen, kan hij er weinig aan doen. Als die handelaar zelf met bijtende middelen heeft gepoetst is het weer een ander verhaal. Lastig..

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2020 22:16 #6 door Eric van Heck
Beantwoord door Eric van Heck in topic Snelle oppervlakkige roest op boutje en nippels remleidingen
De handelaar heeft mijn dochter heel vriendelijk geholpen om de roest te verwijderen, en de boutjes en nippels in te spuiten (met siliconenspray?) Nu blijven de aangedane onderdelen veel beter. Bovendien heeft hij een halve middag de tijd genomen om haar verder uitleg te geven en wegwijs te maken op haar motor. Best goed, eigenlijk.
Vooralsnog geef ik hem het voordeel van de twijfel, en zie ik hem als goedwillend. Deze man leeft zijn hobby, en heeft zijn hoofdinkomsten uit andere bronnen (vakantiehuisjes....)
Het is duidelijk dat deze motor (jong, veel km's) de winter door is gereden, en dat eea is gedaan (velgen gespoten bijv) om hem er weer goed uit te laten zien. Wie van de 7 eerdere eigenaren dit gedaan heeft????
Nog steeds vind ik dat ze de motor uit 2004 niet duur heeft gekocht (€2000) Een prima fiets om het op te leren ;-)

Eric

Transalp XL650V-6 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2020 09:37 #7 door xrvtuur
Wat mag je eigenlijk verwachten als je voor 2000 euro een 16 jaar oude motor koopt die al 7 eigenaren heeft gehad? Echt goed gekeken hebben jullie ook niet bij de aankoop want als ik op die foto het rubber dopje op het ontluchtings nippel van de remklauw zie dan vraag je je toch ook af wat daar mee is gebeurd. Je mag in je handjes klappen dat die verkoper nog iets heeft gedaan, maar als het je echt stoort koop wat nieuwe boutjes, en zeker nieuwe remleidingen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden